#440 na kioscima

241%2008c


16.10.2008.

Tonči Valentić  

Budi pola sata u raju... a onda u pakao!

Premda je ostao gotovo nezapažen, novi film Sidneyja Lumeta, najpoznatijeg po 12 gnjevnih ljudi, Serpicu i Pasjem poslijepodnevu, pokazuje da je taj ostarjeli veteran (1925. godište!) još sposoban snimiti intrigantan film


Filmski veteran Sidney Lumet i u poznoj životnoj dobi sposoban je snimiti velik film, o čemu svjedoči kriminalistička drama s elementima trilera Dok vrag ne sazna da si mrtav, koja je u zagrebačkim kinima prošla bez velike reklame i sa samo jednim terminom u manje posjećenom multiplexu.

Kako opljačkati vlastite roditelje?

Priča koju je Lumet ispričao u ovom napetom dvosatnom ostvarenju govori o dvojici braće, korpulentnom i frustriranom mešetaru nekretninama Andyju (vrlo dojmljivi Philip Seymour Hoffman) i mršavom, pasivnom i strašljivom Hanku (također sjajan Ethan Hawke). Našavši se u financijskim problemima i ne znajući kako dalje s bračnom i životnom monotonijom, Andy predloži bratu da zajedno dođu do novca pljačkom.

Međutim, ne bilo kakvom: Andyjev lukavi plan počiva na pljački draguljarnice njihovih roditelja. Oni bi dobili odštetu od osiguranja, a braća na jednostavan način riješila svoje novčane probleme. Naravno, stvari krenu po zlu: u pokušaju pljačke ubijena je njihova majka koja se neočekivano tamo zatekla, a njihov se otac zarekne da će pronaći ubojicu s obzirom na to da policija to nije bila u stanju učiniti. Nakon što ga trag dovede do vlastitih sinova, stari Charles treba donijeti konačnu presudu...

Iako nije subverzivan ni posve nekonvencionalan, novi (a nadajmo se, ne i zadnji) film Sidneyja Lumeta vrlo je snažno ostvarenje u kojem se naturalističkom, a ipak vrlo uglađenom fotografijom, fragmentarnom kronologijom (priča se odvija retrospektivno, pri čemu pratimo zbivanja iz vizure svakog lika) te dinamičkom kamerom stvara dojam tjeskobe i arhetipskog sukoba između braće. Težište je dvojako: s jedne se strane fokus nalazi na odnosu Andyja i Hanka, dijametralno suprotnih likova od kojih je jedan nezadovoljan dekadentni broker, a drugi bojažljiv ljubavnik i rastavljeni roditelj djeteta za koje mora plaćati preskupu alimentaciju.

Takva snažna dinamika između dvaju likova, aktivnog i pasivnog, lukavog i blentavog, zaslužna je za dramatski naboj filma i ujedno predstavlja njegovu strukturnu okosnicu. Drugo težište također je arhetipske naravi: to je odnos oca prema sinovima i snažna odluka da se s njima obračuna nakon što shvati da su oni krivci za smrt vlastite majke. Film stoga iznosi na vidjelo tipičnu psihoanalitičku situaciju koja je sadržajno postala vidljiva tek nakon radikalnog reza, odnosno pokušaja pljačke. Ona je, dakle, motiv koji pokreće sukob koji je već tinjao, ali je krvavim raspletom doveden do kulminacije. Dojmu napetosti pridonose i vremenski skokovi kojima se Lumet koristi da bi pojačao dramatičnost: retrospektivno pripovijedanje iz nekoliko kutova polako odmata i neke skrivene događaje i okolnosti kojima se pojedini lik razotkriva u ponešto drukčijem svjetlu.

Lumet i braća Coen

Neki komentatori odmah su zapazili da Dok vrag ne sazna da si mrtav djeluje kao tipičan film braće Coen, tematski, vizualno i glumački veoma nalik ostvarenjima poput Krvavo jednostavnog ili Farga. Doista, Lumetov je redateljski senzibilitet srodan Coenima, ponajprije po načinu pripovijedanja priče i kompleksnom pristupu temi društvene pravednosti. Međutim, ovaj film mnogo je bliži njihovu recentnom ostvarenju Nema zemlje za starce; preciznije rečeno, dijametralno je suprotan od njega. Naime, i Lumetu kao i Coenima kriminalistički okvir trilera uglavnom služi za ukazivanje na dramatičnost međuljudskih odnosa, nemoć pravnog sustava i propast moralnih vrednota. Njih zapravo ne zanima puka forma kriminalnog čina.

U tom smislu priča o braći koja odluče opljačkati vlastite roditelje govori o društvu u kojem više ne postoje tradicionalni moralni kodeksi, kao i o pojedincima čijim životima vlada dosada (Andyjev bračni život bez strasti i prepuštanje narkoticima nasuprot Hankovu životarenju, lošem odnosu s bivšom suprugom i djetetu o kojem mora financijski skrbiti). No za razliku od bespomoćnog šerifa kojeg kod Coenovih glumi Tommy Lee Jones, ovdje pravda ipak biva zadovoljena: otac je ujedno i arhetipski otac-ubojica iz temeljne psihoanalitičke literature, kao i pojedinac koji uzima pravdu u svoje ruke nakon što policijski sustav zakaže.

To preklapanje suverenosti (vlast nad životima svoje djece i pravno-kaznenog suvereniteta koji bi trebali personificirati državni organi) predstavlja onu nultu točku koja u Nema zemlje za starce ostaje nedosegnuta. Istinska tema obaju filmova stoga nije u tolikoj mjeri propitivanje društvenog morala, nego urušavanje unutarnjih normi kao rezultat sloma društveno kodificiranih pravila ponašanja.

Uspostavljanje pravde

Iz tog razloga loši obiteljski odnosi nisu rezultat poremećene društvene normativnosti, nego upravo njihov uzrok. Dok se za Coene u njihovim novijim ostvarenjima tema moralnosti preklapa s temom nemoći društvenog sustava da se uhvati u koštac s kriminalom i hladnokrvnim ubojicama, za Lumeta je obiteljsko nasilje istovjetno uspostavljanju društvene pravednosti u “izglobljenom” svijetu lišenom moralnih temelja.

Izvršavanje pravde stoga je mnogo više od osvete oca nad bešćutnim sinovima: ono govori o tome da se zločin može iskorijeniti samo u njegovim temeljima, unutar obiteljske drame kojoj je sustav tek izvanjski horizont događanja. Zločin se, kao da kaže Lumet, događa zbog životne monotonije, on nije perfidna i glamurozna gesta, nego nastaje zbog seksualnog nezadovoljstva, manjka očinske ljubavi i preskupe alimentacije.

Andy se pretvara u serijskog ubojicu i pljačkaša: takva transformacija nije izravna posljedica neuspjele pljačke obiteljske draguljarnice, nego njezin sporedni efekt, ono što se moglo dogoditi i bez obiteljske tragedije, koja je ovdje samo ubrzala slijed zbivanja. “Budi pola sata u raju, sve dok vrag ne sazna da si mrtav” – tako glasi čitava rečenica od koje je Lumet za naslov uzeo njezin završni dio. Međutim, Andy i Hank su simbolički mrtvi i prije same pljačke, njima je raj podjednako daleko kao i pakao.

Snaga ovog filma nalazi se upravo u tome što pokazuje atmosferu čistilišta, tranzitne postaje na putu prema dolje u kojoj se likovi koprcaju nemajući nikakva izbora osim da slijede svoje mračne porive. Iskupljenja zapravo nema: unutrašnji pakao mnogo je snažniji od onog izvanjskog, a pored njega se i ubojstvo vlastite majke ne doima toliko strašnim koliko pomisao na besmisao vlastitog, praznog i promašenog života.

Preuzeto s portala www.kulisa.eu

 
preuzmi
pdf