#440 na kioscima

20.5.2013.

Maja Urban  

Poljakinje su emancipirane


Kulturna

kako se ohrabriti

slučajno kao turisti u potrazi za domaćim

kao domaće u potrazi za turistima

uznemirujuća potreba za autohtonim

autohtona potreba za uznemirujućim

i kraj sve one divne svjetske književnosti

odlučuješ se za domaće

kao kad očekuješ okus kraševih napolitanki

a okusiš mađarske

ohrabrenje

ne znači da ćeš propisat

pisanje ne znači da ćeš se ohrabrit

stara hrče uz Nabuka na televiziji

Nabuko hrče uz staru na televiziji

jer misli da će od tog biti kulturna

da se esencija kulture uvlači kroz njene

začepljene uspavane pore

ne možeš spavati kraj toga

to ne može spavati kraj tebe

paralizacija sna

čitaš novine koje lagano postaju jučerašnje

 novine te čitaju i postaješ jučerašnja

večernjakova kratka priča

ko što ih stara nije ni prelistala

a ni one nju

ne želim biti takva priča

a ti ne pišeš

ne pišeš se

ne pišeš me

samo prave stvari te čitaju

i poklekneš pred njima

koljena ti krvare

dok na engleski prevode

filipa latinovića

turistima za plažu

shvati da bez pisanja ne možeš

propisati

kao što ćeš se utopiti

ako umjesto pučine

ugledaš poluotok

 

Čitava

sam se uspjela vratiti u grad na deset ćuprija

pompoznih ćuprija

u vlaku me nitko nije uspio opljačkat

i bubrezi su mi na mjestu

u prvi kupe u polnoć stigle četiri cvrkutave pičkice

čiji mobiteli vrijede više nego njihovi životi

(dakle, životi, a ne pokoji organ koji bi se dao upotrijebiti)

svrbila me i glušila vrućina

pa je nanjušen kupe koji je samo mene čekao

da se u miru družim s malo votke

banuo korejanac, pedeset godina

ne, ja nemam ni osamnaest ni devetnaest

svejedno sam se uspješno ogrebala za pivo

štoviše, dva, češka

na engleskom glavno-da-se-razumijemo

kako je:

a)  odvratno i neprirodno bit peder

b) super visok standard u koreji

c) u potrazi za ženom

bjelkinjom

da mu rađa djecu i da bude kod kuće

al ne smije biti ni ruskinja ni ukrajinka

one se brzo rastanu

poljakinje su emancipirane

kaže

 

Čista

oda sredstvima

za čišćenje

mi smo osigurani

zaboravljenim i zanemarenim

jugoslavenskim sredstvima

za čišćenje

na svakom piše

novo

i na starijima od mene

ne možemo toliko zaprljat

koliko možemo nakupovat

ima i novih neotvorenih

sindrom drugog svjetskog rata

im je u genima

ultraretro pakiranja

sapuni i šamponi

od kojih te hvata

nostalgija i osip

jedan takav otrov ulijevam

u kadu

gore piše

ugodan miris

možda smo se samo pronježnili

pa ti šmirgla nosnice

miomiris teške kemijske

industrije

kada postaje snježno bijela

zbirka antiknih kemikalija

se smanjila

za jednu jedinu

bocu

 

Benzinska

je bogom dano mjesto

jer:

ima

a) piva

b) hrane

c)kave

d) WC!

i gume možeš napumpat

na biciklu



benzinska je kao dvolitrica piva

(na kraju dana)

kao juhica iz vrećice

(kad umireš od mamurluka)

kao knjižara u koju se uđeš ugrijati

(usred zime)

kao naočale iz deema

(kad oćoraviš)

kao rakija

(kad ti ponestane paste za zube)

kao osmjeh krezube konobarice

(kad ti sve lađe potonu)

 

Zagrebačka

Zagreb je bio kao ugodan dan

prije pogubljenja

kad pogled odolijeva gravitaciji

fasade su nekada mogle biti

krasne i osunčane

odraz u ogledalu te drugačije promatrao

masnim prištem

umjesto trećeg oka

u prethodnom životu

kada se upisivao faks

kada su se rastapala ne samo tijela

nego i životi

nije imao naočale

nesiguran i uplašen

taj odraz



Zagreb je bio kao usporen film

s prekrasnim izmanipuliranim kadrovima

u kojem se ništa ne događa

nadljudske snage koristiš

da izdržiš do kraja

i da ga pospremiš

u moždanu stanicu

zaboravljenih filmova

u službi podsvijesti



umjesto semafora gledaš nebo

pročelja  sanjaju o bojama

lego kockica

dok mravi računaju ispijene kave

topla i hladna mlijeka

čaše vode

ugrađene nokte

i cijenu ljetovanja

na nekom tuđem moru



(ulice koje prizivaju

androidna sjećanja

na androidne pokrete

i putanje

na mehanički ritam

simuliran i destiliran

u utjehu bivanja )



sve je stalo

hvata te grč

čekaš potonuće

kao i Venecija

strpljivo i uzaludno

 

Tematska

ili scenska

pomrčina mjeseca

na  jednom krovu

što gledati

koju stranu

Mátyás templom i

Széchenyi könyvtár

nedostižno osvijetljene

ili mjesec

jedva vidljiv

zvijezde kojih nema beskonačno

netko ih je prorijedio

svjetla grada su ih ubila

a ti ulijevaš pivo u sebe

ne daš se dirati i ujedaš

znajući da nikada nisi tako voljela

niti nećeš

ne želiš si niti dozvoliti

niti pokušati

do očaja i natrag

 kulise školske romantike

a večeri su dovoljno svježe

da bi se stisnula uz neko toplo tijelo

tako golonoga

ali, ne i ne

zeleni se mrak u tami

ispod tvojih nogu

i buka se uplašila mraka

preuzmi
pdf