#440 na kioscima

228%2010


3.4.2008.

Ross Haenfler  

Straight Edge

Mladi koji žive zdravo, hardcore punk i društvena promjena; o straight edge pokretu koji se pojavio na Istočnoj obali SAD-a iz punk supkulture ranih osamdesetih. Pjesma Straight Edge vašingtonskog benda Minor Threat iz 1981. dala je pokretu ime a refren pjesme Out of Step iz 1983. opskrbio ga je motom: Ne pijem, ne pušim, ne ševim – barem mogu jebeno misliti!

Ja sam osoba baš kao i ti / No, imam pametnija posla / Nego sjediti bezveze i ševiti svoju glavu / Vucarati se sa živim mrtvacima / Usisavati bijelo sranje u nos / Onesvijestiti se na koncertima / Ni ne razmišljam o speedu / To je nešto što mi jednostavno ne treba / Imam straight edge

Ja sam osoba baš kao i ti / No, imam pametnija posla / Nego sjediti bezveze i pušiti travu / Jer znam da se mogu suočiti sa svime / Smijem se na pomisao da jedem ludes (tablete koje sadrže metakvalon)  Smijem se na pomisao da snifam ljepilo / Uvijek želim biti u dodiru / Nikada ne želim koristiti štaku / Imam straight edge.

Minor Threat, Straight Edge,  1981.

Kratka povijest straight edge pokreta

Svi stihovi utjecajnog hardcore benda Minor Threat započeli su pokret koji je u vremenskom rasponu duljem od dva desetljeća uvjerio tisuće mladih ljudi da prekinu (ili nikada ne započnu) korištenje droga, alkohola i duhanskih proizvoda. Popularni mediji, mainstream kultura, pa čak i sociolozi često su trpali mlade u stereotip hedonizma, seksualnog promiskuiteta i zloupotrebe droga i alkohola. Korištenje droga među mladima društveno je oblikovano kao ozbiljan društveni problem a periodični stravični senzacionalistički novinski članci o drogama osnažuju sliku mladeži “u krizi”. Međutim, sXe je promicao stil života bez droga i alkohola, seksualno odgovoran način života koji je privlačio tisuće mladih po cijelom svijetu. Njihov konzervativni stil života u kombinaciji s progresivnim punk idealima i žestokom glazbom bio je u oštrom kontrastu s konvencionalnom slikom o poludjeloj mladeži.

Straight edge se pojavio na Istočnoj obali SAD-a iz punk supkulture ranih osamdesetih. Vlasnici klubova u Washingtonu, kao i mnogim drugim mjestima, nisu bili skloni dopustiti maloljetnicima ulazak na koncerte (zakonska granica za konzumaciju alkohola tada je bila osamnaest godina). Klubovi su ostvarivali znatan dio zarade od prodaje alkohola pa su, dakle, bili skloniji posluživati odrasle. Vlasnici su također željeli izbjeći da budu uhvaćeni i novčano kažnjeni – a možda čak i da im bude opozvana dozvola za točenje alkohola – za pružanje utočišta maloljetnim gostima koji piju. Činjenica da je alkohol sprječavao maloljetnike da doživljavaju punk scenu bila je neprihvatljiva mnogim klincima. Srećom, zakon u Washingtonu zabranjivao je glazbenim klubovima da odbijaju maloljetnike. Da bi prihvatili željne maloljetne fanove, klubovi su označavali ruke vašingtonskih maloljetnih pankera velikim slovom X kao znakom zaposlenima u klubu da im ne poslužuju alkohol. Međutim, taj je X ubrzo postao obilježje prkosa. Mladi su pretvorili taj X iz stigme (to jest, nemogućnosti pristupa “privilegiji” pijenja alkohola) u simbol ponosa, kao da kažu, “ne samo da ne možemo piti, mi ni ne želimo piti”. Klinci su, uključujući i mlade kojima je zakonski bilo dopušteno piti, sami počeli označavati svoje ruke. Tu je praksu popularizirao omot ploče vašingtonskog benda Teen Idles iz 1980. godine, Minor Disturbance 7’’, koji je prikazivao pankera prekriženih ruku, a na svakoj je bio veliki znak X.

sXe scena

Iako sXe ima korijenje u praktičnim željama klinaca da vide bendove koje su voljeli, pokret je nastao prvenstveno kao odgovor na nihilističke tendencije punk scene, uključujući i zloupotrebu droga i alkohola, seks bez obaveza, nasilje i autodestruktivne “živi brzo, umri mlad” stavove. Mladi koji će formirati novonastalu sXe scenu cijenili su u punku “propituj sve” mentalitet, sirovu energiju, agresivan stil i sam-svoj-majstor stav, ali ih nije privlačio hedonizam te scene kao ni mantra “nema budućnosti”. Članovi utemeljitelji straight edgea usvojili su ideologiju “zdravog života”, suzdržavanje od alkohola, cigareta, ilegalnih droga i promiskuitetnog seksa. Mladi ranog sXe pokreta smatrali su pankersku pobunu udovoljavanja vlastitim željama nečim što uopće nije pobuna, nagoviještajući da su na mnogo načina pankeri osnaživali stil života opijanja, tj. stil mainstream kulture pod krinkom irokezica i kožnih jakni. Za mnoge sXe klince biti nedrogiran i trijezan značilo je apsolutni izraz duha punka, čin otpora koji se suprotstavljao i mainstream kulturama odraslih kao i kulturama mladih. Biti “straight” davalo je mladima “snagu” (“edge”) nad njihovim kolegama, kako je objasnio pjevač Minor Threata, Ian MacKaye: “OK, dobro, uzimate droge, pijete, štogod već... No, očito ja imam snagu u odnosu na vas jer sam trijezan, jer imam kontrolu nad onim što radim”.

Straightedgeri smatraju zaslužnim Minor Threat, vašingtonski bend u kojemu su bivši članovi Teen Idles, za stvaranje temelja pokreta. Njihova pjesma Straight Edge iz 1981. dala je pokretu ime a refren pjesme Out of Step iz 1983. opskrbio ga je motom: Ne pijem, ne pušim, ne ševim – barem mogu jebeno misliti!. MacKaye, kojega mnogi smatraju najbližim utemeljitelju što ga sXe ima, nije imao nikakve namjere započeti društveni pokret: “Valjda je pokret na neki način započeo, no, po mom mišljenju, mene nije zanimalo da to bude pokret. Razvijao se suprotno od moje početne zamisli da to bude koncert pojedinaca, suprotno od pokreta”. Biti panker značilo je biti pojedinac, a usvojiti bilo koju vrstu etikete ili slijediti bilo koji moto bilo je suprotno od individualnog izričaja. Ipak, sXe se brzo proširio po SAD-u, razvijajući se osobito u Bostonu s bendovima Society System Decontrol (SSD) i Department of Youth Services (DYS), u Renou u Nevadi s 7 Seconds i u Los Angelesu s Uniform Choice. Klinci pankeri koji su prije bili ismijavani jer ne piju alkohol i ne koriste droge sada su imali zajednicu koja je ne samo prihvaćala trezvenost nego se zauzimala za zdrav život.

Straight edge i dalje je gotovo neodvojiv od hardcore glazbene scene. U stvari, kroz čitavu ću se knjigu referirati na hardcore scenu koja uključuje jednako sXe i ne-sXe klince. Hardcore je široki žanr ali je nastao uglavnom kao brža inačica punka. Tijekom devedesetih te su dvije scene postale međusobno sve odvojenije i različitije, svaka sa svojim stilom i modom. Dok je punk poticao ekstravagantnu odjeću i bizarne frizure, hardcore je bio skloniji urednijem, nešto strožem izgledu. “Bilo je velike razlike između ranog punka i hardcorea – bilo je to nešto poput razlike između bebopa i hard bopa u jazzu ili poput skoka od ugodnog rock & rolla Chucka Berryja do halucinantnih elektro šokova bluesa Jimija Hendrixa. Sve je bilo u žestini izvedbe”. Straight edge bendovi poslužili su kao prvi koji su oblikovali ideologiju grupe i kolektivni identitet. Hardcore koncerti su za sXe-ere još uvijek najvažnije mjesto za okupljanje, razmjenu ideja i izgradnju solidarnosti.

Od svog nastanka, pokret se proširio po cijelom svijetu, brojeći desetke tisuća mladih ljudi među svojim članovima. Posebno izdanje Commitment Records iz 2000. godine, zbirka singl ploča nazvana More Than the X on Our Hands: A Worldwide Straight Edge Compilation sadrži bendove iz četrdeset i jedne zemlje, uključujući Čile, Italiju, Češku Republiku, Singapur, Kolumbiju, Južnu Afriku, Filipine, Izrael, Južnu Koreju, Maleziju, Rusiju, Gvatemalu i Švedsku. Hardcore i sXe bendovi iz SAD-a održavali su turneje po cijelom svijetu od sredine osamdesetih, dijeleći svoje stilove i ideologije s obožavateljima iz Europe preko Japana do Južne Amerike.

Osnovna načela sXe pokreta su prilično jednostavna: pripadnici se suzdržavaju, potpuno, od upotrebe droga, alkohola i cigareta i obično čuvaju seksualnu aktivnost za emotivne veze, odbacujući usputni seks. Ta sXe “pravila” su apsolutna: nema iznimaka a jedna jedina greška znači da sljedbenik gubi sva prava na sXe identitet. Suzdržavanje znači mnoge stvari za sXe-ere, uključujući otpor, samoostvarenje i društvenu preobrazbu. Pripadnici se obavezuju na doživotni zdrav život i, unatoč nedostatku formalnog vodstva i strukture u grupi, sXe-eri gorljivo ostaju “vjerni” svojim identitetima.

Poput mnogih pokreta mladih, sXe je bio proizvod vremena i kulture kojima se i opirao ali iz kojih je također izrastao. Uspon nove kršćanske desnice krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih pridonio je konzervativnijoj nacionalnoj klimi što je utjecala na vrijednosti među mladima. Fundamentalizam je stekao privlačnost među populacijama koje su osjećale da gube kontrolu nad vlastitim načinom života. Nepopustljivi, crno-bijeli prigovori straight edgea na ponašanje bili su slični krutim, oštrim uvjerenjima vjerskih fundamentalista. Posebice sXe naglašavanje zdravog života, spolne čistoće, doživotne predanosti i smislene zajednice podsjećalo je na protestantske pokrete mladih, dok je središte pozornosti na samokontroli ukazivalo na puritanske korijene. Kao dodatak tim konzervativnim utjecajima, sXe je, na mnogo načina, bio nastavak radikalizma Nove ljevice srednje klase usmjerenog prema “pitanjima moralne ili humanitarne prirode”, radikalizma čija je kulminacija “u emocionalnoj satisfakciji proizašloj iz izražavanja osobnih vrijednosti na djelu”. Ključne vrijednosti pokreta odražavaju taj neobičan spoj konzervativnih utjecaja srednje klase i onih progresivnih.

Straight edge privlači različite mlade muškarce i žene, no u SAD-u tipičan sXe-er je bijeli pripadnik srednje klase, muško ili žensko, otprilike u dobi od petnaest do dvadeset i pet godina. Neke su scene raznolikije. U nekim je trenucima scena u Los Angelesu imala snažan Chicano sXe/hardcore pokret okupljen oko bendova kao što su None for All i Downset. Straightedgeri mogu ili ne moraju jasno razlikovati sebe od svojih vršnjaka nošenjem X-ova na svojoj odjeći, torbama za knjige ili na svakoj ruci prije pohađanja punk koncerata. Neke je lako prepoznati dok se drugi savršeno uklapaju u kulturu koja ih okružuje.

Straight edge trendovi

Poput ostalih pokreta mladih, sXe ima dugu i složenu povijest. Pokret se tijekom vremena mijenjao, usvajajući nove stilove i ponašanja te upijajući i reagirajući na ostale društvene trendove i glazbene stilove. Svako razdoblje sXe povijesti stvaralo je sljedbenike sa sličnim stilovima i interesima. Sljedeći opisi, u grubom kronološkom poretku, samo su karikature ili približni arhetipovi; često je teško klasificirati većinu sXe-era u jednu ili drugu kategoriju. Štoviše, mlađi sXe-eri mogu usvojiti osobnost na temelju prethodnog arhetipa: na primjer, devetnaestogodišnjak koji je postao sXe 2006. godine može se povezati s youth crew stilom koji je bio popularan dva desetljeća prije.

Stara škola

Hardcore stare škole pojavio se u ranim danima punk rocka početkom osamdesetih, prije nego što su se dvije scene odijelile. Bendovi kao što su Black Flag, Bad Brains, Circle Jerks i Dead Kennedys održavali su turneje po zemlji svirajući agresivniju vrstu punk rocka. Iako su ti bendovi prvobitno označeni kao “hardcore punk”, današnja hardcore scena nije se spojila sve do polovice osamdesetih. Stil odijevanja često je bio tipično pankerski: kratka kosa ili obrijana glava s povremenom irokezicom, traper i obične majice bendova, bandane i remenje te trake za zglobove sa šiljcima. Uobičajene teme tekstova uključuju prijateljstvo, izdvajanje od društva i izražavanje mišljenja i problema u svijetu. Minor Threat, Verbal Assault, SSD, 7 Seconds i Uniform Choice bili su sXe nepokolebljivi pristaše razdoblja stare škole, a Warzone, Cause for Alarm, Agnostic Front i Negative Approach također su imali utjecaja. Hardcore je bio vrlo brz i relativno jednostavan a pjevač je više vikao nego pjevao. Postepeno, underground mreža glazbenika i obožavatelja se razvijala, pisali su pisma jedni drugima, slali si trake među sobom te promovirali bendove. To je razdoblje doživjelo uspon suparništva između klinaca iz Bostona i New Yorka, borbe s nacistički nastrojenim skinheadsima i početnu podjelu hardcorea i punka.

Neki se sXe-eri još uvijek identificiraju s razdobljem stare škole, održavajući vezu između sXe-a, punka i hardcorea živom. Neki nose prljave traperice s logoima bendova rukom našivenima na nogavice, zakrpama prekrivene traper jakne sa šiljcima ili bradu, što je rijetkost među sXe-erima. Druže se s punk rokerima koji odražavaju izvorne ideje punka poput individualizma, prezira prema školi i stavove živi-za-trenutak, a ipak su sXe često i vegetarijanci. SXe-eri stare škole jednako će vjerojatno svirati u punk kao i u hardcore bendu. Poput mnogih pojedinaca povezanih sa starom školom punka, ti sXe-eri preziru sve što vide kao osuđujuću, klikovsku prirodu mnogih sXe-era. Neki tvrde da su “punk prvo, sXe drugo” i za njih su hardcore glazba i sXe zaista punk rock. Mnogi sXe-eri stare škole sakupljaju različite ploče, odlaze na koncerte svakog punk podžanra, vole stage diving i pokazuju malo tolerancije za klince koji samo podržavaju sXe bendove ili odlaze samo na hardcore koncerte. Snažni pristaše undergrounda, “Do It Yourself” (DIY) glazbe, ipak preziru “korporativni punk rock”, predstavljen bendovima kao što su Sum 41 i Blink 182.

Youth Crew

Razdoblje youth crew od otprilike 1986. do 1991. godine pomoglo je u širenju sXe po SAD-u i po svijetu, dajući pokretu novu energiju i uvjerljivost. Većina sXe-era prvog vala udaljila se od stila života i distancirala se od hardcore scene, ali ne prije nego što su inspirirali novu generaciju klinaca. Youth of Today iz New Yorka bili su glavna inspiracija tog razdoblja, s karizmatičnim pjevačem Rayem Cappom koji je tražio ujedinjenje scene u sXe pokret. Upravo je njihova pjesma Youth Crew dala razdoblju naziv.

Klinci youth crew doba često su usvajali uredniji izgled od svojih prethodnika stare škole; njihova pomno ošišana kratka kosa, tenisice, kratke hlače i majice ponekad su izazivale usporedbe sa sportašima. U stvari, mnogi sXe-eri u to su vrijeme bivši ili još uvijek sportaši a klinci su isticali zdravstvene aspekte zdravog stila života koliko i društveni izazov koji je isti predstavljao. Uobičajene su bile majice s kapuljačama marke Champion, kao i visoke košarkaške tenisice i majice kratkih rukava nošene preko majica dugih rukava. Bendovi iz ovog razdoblja kao što su Bold, Gorilla Biscuits, Turning Point, Side By Side, No for an Answer i Insted bili su još uvijek popularni nakon 2000., godinama nakon što su se raspali. (I Both i Insted svirali su reunion koncerte u 2004.-2005.) Youth crew su propovijedali pozitivnost, osobnu odgovornost, odanost, sXe ponos i zabavu. Revelation Records je bila prva sXe etiketa tog vremena, objavivši mnoge klasične sXe snimke koje se danas prodaju za stotine dolara na internetskim aukcijskim stranicama.

Upravo je tijekom ovog razdoblja vegetarijanstvo steklo znatno uporište na sXe sceni, kako su Youth of Today snimili himnu prava životinja No More 1988. godine:

Meat eating flesh eating think about it / So callous to this crime we commit / Always stuffing our face with no sympathy / What a selfish, hardened society so / No More / Just looking out for myself / When the price paid is the life of something else / No More / I won’t participate.

Njihovi kolege sa Zapadne obale, Insted, širili su vegetarijansku poruku svojom pjesmom Feel Their Pain na ploči We’ll Make the Difference:

Hear my words–Feel their pain / Eating their flesh–You have nothing to gain / A moral opposition / To the murder of animals / It’s my philosophy / To take life is criminal / The smiling clown / For the billions served / Represents to me /Bloodshed undeserved

Bendovi su isto tako sve više dovoditi u pitanje usputne seksualne odnose u svojim pjesmama, kao što su pjesme Modern Love Story i What Goes Around Youth of Today. Teme osobnog osnaženje i življenja smislenog života bile su uobičajene.

Iako su koncerti bili žestoki, youth crew je imao neku vedrinu koja se sviđala mnogim mladima, osobito klincima iz predgrađa. Neki klinci danas gledaju na mnoge tekstove pjesama iz ovog razdoblja kao na neiskrene ili jednodimenzionalne i rugaju se da je sXe bio hardcore manifestacija zakletve mladih izviđača. Neki sXe klinci danas nikada nisu čuli za youth crew bendove koji su položili temelje za razvoj pokreta u devedesetima. Tako još uvijek neki klinci, novi na sXe sceni, otkrivaju i uživaju u toj glazbi, a to razdoblje još uvijek ima golem utjecaj, što dokazuju bendovi “youth crew revivala”.

Današnji youth crew klinci zadržavaju kratko podšišanu kosu, majice s kapuljačama i cargo hlače svojih starijih junaka. Mnogi nose majice starih bendova kupljene na koncertima ili na Internetu. Među njihovim omiljenim bendovima su youth crew legende kao što su Gorilla Biscuits, Floorpunch, Bold, Chain of Strenght i, naravno, Youth of Today. Mnogi stariji sXe-eri (u dobi od trideset naviše) postali su punoljetni tijekom ovoga razdoblja koje još uvijek ima posebno mjesto u njihovim srcima. Često sakupljaju razne punk i hardcore ploče a neki su povjesničari sXe-a, sposobni raspravljati o povijesti gotovo svakog benda, njegove glazbe i članova. Većina odražava pozitivnost bendova koje vole a mnogi su vegetarijanci. Prilično je uobičajeno naići na starije youth crew klince koji nose “X” Swatcheve, satove s bijelom podlogom i crnim slovom X.

Iako je youth crew glazba bila privremeno potisnuta glazbom na koju je više utjecao metal u devedesetima i prvom desetljeću 21. stoljeća, povremeni revivali održali su na životu taj zvuk i stil. Glazba je i dalje brza, s kratkim pjesmama bez gunđajućih vokala ili složenih gitarističkih dijelova metala. Floorpunch, Ten Yard Fight i Ensign pobudili su novo zanimanje za youth crew sXe sredinom i kasnih devedesetih a vašingtonski bendovi Good Clean Fun, Count Me Out i Down to Nothing održavaju tradiciju. Youth crew skupina Champion, stila koji je došao iz Seattlea, možda je najpopularniji sXe bend u 2005. godini.

S engleskoga prevela Lovorka Kozole.

Ulomak iz knjige Straight Edge: Clean-Living Youth, Hardcore Punk, and Social Change; Rutgers University Press, 2006. Oprema teksta redakcijska.

preuzmi
pdf