HRANITELJICA
Marija hrani
vrapce mokre od magle,
koji utišali od mrzle,
pozne jeseni
kao kamičci slijeću na njezine prozorske daske.
Marija ima tople ruke,
meke kao snijeg
koji povinuo je grane
brezama uz srebro ceste,
ruke čiji miris poznaju
ničiji psi i gladne mačke.
Marijini skuti mirišu
na slatko od jagoda,
pite od jabuka i šlag,
ona musavu i glasnu djecu
pušta u svoj vrt,
i njih i kosove hrani
prezrelim trešnjama.
A Marija,
njezina samoća za svetkovinom nedjeljoga objeda,
hrani se srećom onih koji
uvijek joj se vraćaju
prtinom nezaborava.
KOJA JE PRODALA DUŠU
Uvijek lijepa,
očuvana,
blaženim bogatstvom namirisana
kao srebrna čipka burmutice u džepu imućna trgovca,
Klaudija nikad ne pere posuđe
da joj se ruke ne bi smežurale,
Klaudija ponekad,
u otmjenim restoranima se smiješi
kao maloumna
kad sjeti se šepave duše svoje
koju prodala je,
trenutka kad zbog obilja
pristala je pretvoriti se u predmet,
prsten na prstu
zlatoprstog provalnika
u svemir duša nadobudnih šiparica.
Klaudija u glamuru sjedi
kao stvar,
uspravna kao ponos,
nesnosna kao lajave žene bez pameti,
kao alapača
kroz prozor privida
prodaje laži o sreći kao istinu,
za ruke vuče nevoljenu djecu –
razigrane sličice čovjeka kojega nikad
nije ni pokušala zavoljeti,
brak kao plašt
kojim leprozni se zaogrću
kako prikrili bi ruglo vlastita progonstva,
mjesečevu kartu izgrižene kože.
NEMRSNA
Vesna ne jede,
ona gricka,
ona kiselinom neprobavljenih objeda
ispire nužnike kao sredstvom protiv sepse,
pred zrcalom ponekad zastane
nijema, blijeda i pogrbljena,
kao duh u mnogoljudnoj kosturnici
koji više ne prepoznaje
utvrdu iz koje je
prije truleži odjahao.
Vesna više ne zna što je glad –
samo ljepota,
do neprepoznavanja razgolićena,
do lubanje,
te joj se pokatkad čini
kako je vlastite ruke ostavila negdje drugdje,
a da joj se uz tijelo klati
tek puka bezvoljnost.
Davno je zaboravila rumeni hihot djevojčice
koja mesnati prstić gura u
čokoladni preljev torte
na kojoj majka tek treba zapaliti
pet svjećica.
Jednoga je dana
iz smijeha odlučila izaći kao sjena,
jer svijet voli uporne
do smrti…
MRLJA
Kao mrlja,
čuči pred zidom
s kojega
kao stara koža
gule se plakati davno odigranih utakmica,
utihnutih koncerata,
osmrtnice ljudi čiju su smrt svi odavno zaboravili.
Kao vosak
žutu ruku pruža
iz pljesnive truleži
crnih marama i sivih halja,
milost traži.
Ponekad,
u parku
u gustoj, maglovitoj, pretproljetnoj zimi
bere visibabe,
prodaje stručke, najlonskim vrpcama privezane
pred zidom koji vonja na urin
ostavljenih pasa.
Ponekad,
kao prosinački dan,
nešto topliji od drugih
zapljusne je osjećaj ponosa,
osjećaj da nečim je zaslužila
zveket kovanica
na dnu prokisle, kartonske kutije
nečijih, lanjskih cipela,
prežganu juhu u kuhinji za zaboravljene.
KOJA POBJEGLA JE
Kao dijete pred kaznom,
Angelika
zgrčena sjedi u kući
koja ni od čega je ne može zaštititi,
ni od atomskih bombi,
ratova,
pokolja,
poplava,
slučajnih vatri i paleža..
S ulice dopiru glasovi
i Angelikina se koža kostriješi
kao grudobran od šipražja
kao zimom narogušeni golub,
ona koljena podiže do brade
i ispod oka,
namrštenih obrva
gleda zidove,
smiješnu tamnicu u koju dragovoljno je pobjegla,
koje poput daščare nadobudnog praščića
svaki vuk može otpuhnuti
na sve četiri…
okrenuti se i otići
NIKAD VOLJENA
Kada bih te zagrlila sočno,
onako kako ljubi jednogodišnjak,
znam da bi me pogledao kao luđaka
s rukom na dvanaestopalačnome crijevu,
koji piljaricama tvrdi da je Napoleon,
znam da bi me odgurnuo i zgrozio se:
„Što ti je?“
vrisnuo bi
kao kralj leproznome.
Zato su moja povečerja naslonjač
iz kojeg u tebe zuri moja plitkost, glupost, naivnost, neupućenost rodilje
koja podarila ti je prigodnu djecu,
zato se suzdržavam
kao dah nevoljene
na obali
procjepa razdvojenih postelja.
Ne gledaš me,
ne znaš da te gledam
dok srčeš nikad dovoljno posoljenu juhu.
Šutim,
A htjela bih te pitati
“Kako to izgleda kad ti voliš?”
Vrisnuti bih ti to htjela,
Tako da se naježiš,
Da poskočiš i
Porušiš
Ugodu večeri
Ispred televizora,
Da me pogledaš,
Da shvatiš
Koliko sam često nesretnija
Od dvodimenzionalnih likova
Koji ispred tebe protrčavaju
Kroz izmišljene svjetove…
Na televizoru.
KOJA PREKINULA JE TLAPNJE
Više te ne volim,
Ne neprestano,
Tek povremeno,
Kada mi u lijevoj strani grudi
Ponovno zatinja
Ona koja u meni više ne stanuje, ona koja više nisam ja,
Kad se prisjetim
Tebe koji više nisi ti,
Kad prisjetim se vremena,
Mladog ali glomaznog
Kao
Pluskvamperfekt .
Nema nas više,
Jučer sam to spoznala
Gledajući kako se u parku
Dvoje staraca drži za ruke,
Kako se gledaju
Kao da su se tek jučer sreli.
Tad sam shvatila,
Zapravo samoj sebi priznala.
Više ti nisam žeravica o koju se oslanjaš u postelji,
Više te ne sanjam,
Samo se prisjećam
Vremena koje nas više ne mora obuzdavati…
ZALJUBLJENA VOLJENOME
Tražila sam te,
Kao fenjer čovjeka,
A mrak u koji sam zašla
Bio je dubok kao ljubav
O kojoj nitko ne bi trebao zboriti.
Čekao si me,
Uporno si zurio u tamu
Kojoj moja svjetlost bila je
Tek blistava točka
U svijetu bez obrisa,
Čekao si
Sve dok toplina našeg susreta
Tamu nije pretvorila
U veselu i nasmiješenu kutiju.
Nikada ti neću sve odjednom reći
Kako bih uvijek imala nešto čime ću te obujmiti,
Kako bih uvijek imala novo lice
Za dan bez kiše
Ili pljusak bez svjetlosti,
Kako bi me uvijek mogao drukčije ljubiti
POETESA
Ružica bljuje stihove
Koji,
Potkraj mjesečeva ciklusa
Postaju tmurni i zgrušani
Kao oblak zakačen o toranj bijele crkve.
Ružica u grču vrišti
O ljubavima, morima, prijevarama,
Ostancima, povratcima,
Obraća se muškarcima koji,
U kaputima od tvida,
Kroz njezin su život prošli kao kroz hodnik,
Pjeva o vratima koja se uz tresak zatvaraju i
Koracima koji odlaze
Daleko niz ulicu
(uvijek sivu i čemernu).
Ružica,
Zapravo,
Uvijek i neprestano,
Pjeva o sebi,
I ne vidi kolateralne žrtve
Svojih pohoda,
Pogleda usmjerenih u jednu jedinu,
Majušnu točku svemira,
U sebe samu,
Vječno žalosnu, skršenu, ostavljenu,
A tako oholu,
Uznosito zaljubljenu u vlastite cipelice.
Ružica se čudi
Što više nitko ne čita poeziju…
DJEVOJČICA
Magdalena još ništa ne zna,
čista kao zrcalo
ispred kojega se još nitko nije zaustavio,
ona pod noktima još čuva
mirise ljeta
dozrele do prašine
u kojoj valjaju se
grlati vrapci.
Magdalena još vjeruje
da svi je vole,
da nitko ne bi dopustio
da umre žedna, gladna ili promrzla.
Za nju je svijet naranča
koju baka guli za stolom,
u kuhinji koja uporno
miriši na cimet.
Magdalena se još igra mame
i satima lutku Zlatku
u škripavim kolicima gura
ulicom kojom drugi
samo žure.
Magdalena ima velike oči,
bistre i nasmijane,
ruke ljepljive i tople,
usta koja svaku riječ
umataju u toplu vunu istine,
ona je dijete
i jednoga će dana sve zaboraviti.
Zato što će morati.
Zato što svijet ljubi ozbiljne.
TUGALJIVA
Kao da umorna
mete dvorište
pritisnuto teškom omarom kolovoza,
Margareta tone u nešto
gusto i ljepljivo,
teško kao miris
ormara pokojnika
kojeg još nitko nije izbacio
iz opipljivih uspomena.
Bez posrtanja i ravnomjerno,
Margareta bezglavo tone
u ono što u prvi je mah prozvala
neodređenom tugaljivošću,
bezrazložno tupošću
možda povezanom s planetarnim kretanjima ciklonalnih strujanja
i niskim atmosferskim pritiscima.
Sada o tome više ni ne razmišlja,
samo se prepustila,
pa sivlja no prije,
bezizražajna
na ulicama više ne zamjećuje ljude,
pse lutalice koji joj njuškaju skute,
mačke koje pred njom bježe u živice –
svijet se polagano,
panoramski i cjelovito
pretvorio u pozadinski
dekor bez sjaja.
ŽALOSNA
Što će se dogoditi s tugom,
Ako priznam sve,
Ako mi posljednja riječ u grlu
Zastane kao kost,
Na velikome trgu svijeta
Koji vjetrom mi kida skute
I razbacuje ih kao paperje?
Hoću li se ugušiti,
Postati drukčija,
Gluha za druge,
Za sebe,
Za dušu svoju
Koja mi uvečer svira poput gramofona?
Ne znam.
Ništa više ne znam,
Kao ni ona djeca
Koju roditelji ponekad otjeraju
Daleko od video-igara,
Pa se,
Tusta i blijeda
Svađaju s ljuljačkama
I plaše se pijeska,
Trodimenzionalnih ljudi,
Likova koji znaju
I pljuvati i plakati i vikati,
Zagrmjeti ponekad.
Zato ponekad sjedim u parku
I gledam šugave, pokisle gradske golubove,
Pospane od žege,
Neprestanog žamora grada i ljudi koji tutnje.
Dođe mi da planem.
A šutim.
Žalosna.
Ivana Šojat-Kuči rođena je 26. veljače 1971. godine u Osijeku, gdje je završila gimnaziju (novinarsko usmjerenje) i dvije godine studija matematike i fizike na Pedagoškom fakultetu. Osam godina živjela je u Belgiji, gdje je završila studij francuskoga jezika. Godinuje dana radila kao dopisnik Glasa Slavonije iz Bruxellesa. Već šest godina aktivno se bavi književnim prevođenjem. Napisala je i zbirku poezije na francuskome jeziku Saint Espoir koja još nije objavljena, no čiji su dijelovi objavljeni u belgijskom književnom časopisu Le Fram. Književni i pjesnički krug iz Kraainema (Bruxelles) zbirku je proglasio najboljim od njima pristiglih rukopisa 1999. godine. 2000. godine objavila je svoju prvu zbirku poezije Hiperbole kao prvonagrađeni rukopis na Drenovačkim pjesničkim susretima. U međuvremenu je objavila i sljedeće knjige: Hiperbole – zbirku pjesama (2000), proglašenu najboljim pjesničkim rukopisom na pjesničkim Susretima u Drenovcima, 1999.; Šamšiel, roman (2002.) koji je na Kozarčevim danima u Vinkovcima, 2002. nagrađen Poveljom za uspješnost; Uznesenja – zbirku pjesama (2003); Utvare – zbirku pjesama (2005), dobila nagradu Bl. Ivan Merz; Kao Pas – zbirku kratkih priča (2006); I past će sve maske… - knjigu eseja (2006). Članica je DHK. Zaposlena je u opernom ansamblu osječkog HNK. Godinu dana pisala je kolumnu u Magazinu osječkog Glasa Slavonije (kolumne su objavljene u knjizi I past će sve maske…).