#440 na kioscima

Maya petrovna   love songs from the violent paradise
Maya Petrovna: Love Songs from the Violent Paradise


2.11.2016.

Dora Biroš  

Sjene od blata i dramaturgija “prihvaćanja rezultata”

Osvrt na 13. festival Sedam dana stvaranja, 14. - 20. kolovoza 2016.

 


 

 

Pazin je i ovoga kolovoza po trinaesti put ugostio međunarodni umjetnički festival Sedam dana stvaranja. Jedinstven u svom konceptu koji povezuje produkciju, edukaciju i promociju, festival je još jednom okupio profesionalce i mahom mlade, stvaralački opredijeljene pojedince. Zajedničko djelovanje umjetnika s dugogodišnjim iskustvom i onih koji će to tek postati kroz radionice je tako obuhvatilo razinu produkcije i edukacije, dok su rezultati rada radionica stvoreni tijekom Sedam dana javnosti prezentirani na završnome multimedijalnom događaju Upravo stvoreno

Produkti nekoliko radionica posljednje su večeri ujedinjeni u predstavi Sjenka od blata u najkompletniji izvedbeni čin cijeloga festivala. Na stoljetne su zidine pazinskog Kaštela projicirani dijapozitivi u boji nastali na radionici analogne fotografije pod vodstvom Svena Stilinovića. Stilinoviću je asistirao vizualni umjetnik Marin Tudor iz Kinokluba Split. Voditelj prošlogodišnjih kiparskih radionica Šenji, Valter Černeka, kroz vizualno-izvedbenu radionicu uz asistenciju Ide Skoko ove je godine postavio osvijetljenu instalaciju u samo središte scene. Instalacija se očekivano našla u funkciji scenografije, no isto su tako glumci s njom stupili u neuobičajen odnos u kojem predstavljaju instalaciju. Sama predstava, unutar okvira multimedijalnog događaja Upravo stvoreno, postala je tako događaj za sebe u kojem se različiti mediji povezuju u jednu funkcionalnu cjelinu. 

 

Pripreme i potisna energija stvaranja

 

Glazbena podloga predstave također je nastala tijekom festivala, a činili su je produkti radionice glazbene kompozicije. Radionicu je drugu godinu za redom vodio Trevor Brown, australski kompozitor i multiinstrumentalist te višegodišnji suradnik i međunarodni ambasador Sedam dana stvaranja. Kao pratnja glazbenoj radionici u predstavi su sudjelovali i drugi izvođači iz bogatog večernjeg programa festivala poput austrijskog jazz ansambla Dusha Connection i etno-performera Gorana Farkaša te Henry Marić, voditelj radionice keramike. S tehničkoga je aspekta predstavu, kao i sva ostala događanja na festivalu, popratio Saša Farkaš, čiji se doprinos kvaliteti festivalskih izvedbi iz godine u godinu nikako ne smije zanemariti. Predstavu Sjenka od blata, po predlošku Buñuelovog romana Moj posljednji uzdah, kroz vizualno-izvedbenu radionicu, pripremili su mentori Vesna Stilinović, Šandor Slacki i David Belas sa svojim mlađim suradnicama Renatom Kaurin i Hanom Kunić. U nadrealističku temu predstave nastupom su se izvrsno uklopili Josip Pino Ivančić i Maya Petrovna, operna pjevačica, performerica i kompozitorica iz Londona koja je druge večeri festivala izvela operni performans Love songs from the violent paradise

Postavlja se pitanje kako u samo sedam dana postaviti predstavu, a da se postigne očekivana kvaliteta. Višemjesečna priprema odvijala se s jedne strane kroz rad dramskog studija ILI NE (Belas, V. Stilinović, Kaurin) koji je predstavom Hamletov posljednji uzdah postavio okvire za Sjenku od blata, obje nastale po predlošku Luisa Buñuela. S druge strane, festivalski know-how, utemeljen na trinaestogodišnjem iskustvu rada na samom festivalu, poslužio je kao jamstvo uspješnog povezivanja različitih rezultata u koherentnu cjelinu. Čitav se ovaj proces godinama odvija na principu takozvane apstraktne dramaturgije otvorene prihvaćanju rezultata, dok precizna i unaprijed postavljena struktura dozvoljava različitim umjetnicima realizaciju vlastitih zamisli bez ustručavanja. 

 

Razmjene

 

Usmjeren na interakciju među svim svojim sudionicima, festival Sedam dana stvaranja predstavom Sjenka od blata poentirao je upravo poveznicu između produkcije, edukacije i promocije na kojoj se bazira već trinaest godina. Osim produktima vlastite umjetničke vrijednosti od kojih neki zajednički u okružju festivala možda i funkcioniraju uspješnije nego zasebno, radionice rezultiraju i novim potencijalom. Prilika polaznicima radionica za zajednički rad s profesionalcima te izmjenu ideja i iskustava kroz direktnu dvosmjernu edukaciju stvara tako dugoročno novu vrijednost u svakom uključenom pojedincu, bilo da je on odluči iskoristiti u vlastitom ili festivalskom angažmanu. Također, uključivanje izvođača iz večernjeg programa u samu produkciju i kontinuirana suradnja s kvalitetnim umjetnicima iz svih područja djelovanja indikatori su otvorenosti festivala novim idejama i ljudima koji mogu biti sigurni da će biti dobro primljeni u dinamičan i fluidan kolektiv okupljen oko festivala Sedam dana stvaranja.

Kao još jedan primjer uspješne suradnje ističe se radionica filmskog eksperimenta Halitus koju na festivalu organizira Kinoklub Zagreb. U samo sedam dana mentori Lovro Čepelak, Zorko Sirotić i Toma Zidić te montažerka Petra Grobenski s polaznicima su radionice snimili, montirali i na završnom događaju Upravo stvoreno prikazali šest kratkih filmova. Važno je naglasiti da su polaznici radionice u procesu stvaranja imali potpunu autorsku slobodu, uz jedno ograničenje, ono vremensko. Vjera Orbanić, autorica filma Recrudescence, za mjesto radnje odabire dno pazinske Jame; Maya Petrovna dobiva još jednu ulogu na festivalu u filmu Concetto Ane Marije Marinov; Maja Stojić snima najkraći, ali montažerski izuzetno zahtjevan film Void Structure; Doris Kižlin eksperimentira s traumama iz djetinjstva u Bez mlijeka, molim!; Vesna Stilinović u filmu The Bishop Ivana Tripara preuzima ulogu naratora. Mladi je Tripar na Sedam dana, osim kao polaznik filmske radionice, sudjelovao i u večernjem programu na samom otvorenju festivala filmom Ignotus. Kvalitetu ove radionice potvrđuje i uspjeh filma Communicatio Marka Modrića nastalog na prošlogodišnjoj radionici Halitus, a koji je do sada odnio tri nagrade na revijama hrvatskog filma. Osim pobjede na Reviji studentskog filma i nagrade publike na Reviji hrvatskog filmskog stvaralaštva, Modrić je dobio i nagradu za najbolji dokumentarni film na Reviji hrvatskih kratkih filmova Kratki na brzinu. Šesti film eksplicitnog sadržaja potpisuju Sirotić i Grobenski, a službena premijera mu tek slijedi. Protagonist filma istarski je umjetnik Darko Brajković Đepeto Njapo koji i sam godinama sudjeluje na festivalu, ove godine s audio-instalacijom Pazin mojeg djetinjstva.

 

FOTO: Sjenke od blata

 

Terra nigra i performansi

 

Edukativna radionica keramike, koja je izložbom i otvorila događaj Upravo stvoreno, okupila je sudionike svih dobi, s najmlađom polaznicom od trinaest godina. Voditelj Henry Marić polaznike je kroz Sedam dana podučavao raznim tehnikama izrade, obrade i pečenja keramike. Jedna od tehnika korištenih u stvaranju izložaka, terra sigillata, nekoć se koristila za izradu antičke grčko-rimske keramike. Izlošci su pečeni tehnikom terra nigra u redukcijskoj atmosferi, uranjanjem užarenih predmeta u piljevinu. Radionice otvorenog tipa za koje znanje ili iskustvo nisu uvjet, na ovome se primjeru pokazalo, mogu postati prozor u svijet Sedam dana stvaranja i široj publici koja se možda ne pronalazi u nešto zahtjevnijim projektnim radionicama. Uz kompetentne mentore koje ovaj festival nedvojbeno ima u svojim redovima, čak i potpuni početnici kroz radionice s naglaskom na edukaciju dobivaju mogućnost u nekoliko dana prijeći na razinu produkcije, a odmah zatim svoj rad predstaviti javnosti.

Posljednja radionica festivala, ujedno i najava projekta monografije Sedam dana stvaranja, terenskim je radom i prikupljanjem materijala postavila koncept i temelje za monografiju čije se objavljivanje planira povodom petnaeste godišnjice festivala, krajem 2018. godine. Voditeljice Tajana Reznić Brenko i Barbara Galant sa suradnicom Jadrankom Jahn Petrović nastavljaju raditi na projektu, a monografija će sadržavati pregled festivala kroz petogodišnje cikluse Istra na granici tradicionalnog i suvremenog (2004.-2008.), SVEjednoISTRA (2009.-2013.) i Apoteoza prostora mišljenja (2014.-2018.). Uzmemo li u obzir da je u trinaest godina festivala samo performansa izvedeno gotovo stotinu, monografija Sedam dana stvaranja mogla bi zauzeti važno mjesto u proučavanju izvedbenih umjetnosti u Hrvatskoj. 

Iz večernjeg programa festivala otvorenog svima, a namijenjenog prvenstveno sudionicima festivala kao sredstvo zajedničkog inputa, ističe se politički angažiran performans Što? Josipa Pina Ivančića, pulskog performera, likovnog umjetnika i dugogodišnjeg prijatelja festivala, te izložba grafika čileanskog umjetnika Maxa Reida Art Exposed koji je na ulicama Pazina izložio svoje radove utjecaju vremena, prostora i ljudi. Jedan od mentora vizualno-izvedbene radionice, Šandor Slacki stariji, s Grupom 233+3 izveo je predstavu Ah zaboga Mr. Drink, stišajte se! Glumci Berislav Mudrovčić, Edo Orel, Šandor Slacki mlađi i Slacki stariji u parovima dijele zajednički prostor radnje otok-poluotok i traže odgovor na pitanje “Što se događa kada čovjek shvati da nije na otoku, već na poluotoku?”

Na Sedam dana ove se godine vratio Željko Bobanović (Don Bobo), koji je prvih šest godina festivala proveo u užem krugu izvršitelja projekta i svojim radom doprinosio razvoju i podizanju kvalitete. Bobanovićev konceptualni rad Naziv izložbe, u kojem nemoguće situacije prikazuje rečenicama isprintanima na A4 papiru, oduševio je posjetitelje inteligencijom i smislom za humor (primjerice Performans u kojem osam mačaka i mandril igraju Hamleta ali samo četvrti čin nažalost).

 

Bowie i Buñuel

 

Iako Sedam dana stvaranja od samih početaka 2004. prati isti osnovni koncept, svako se izdanje, očekivano, razlikuje od prethodnog. David Bowie i Luis Buñuel obilježili su ovogodišnji festival, kao i pregršt (mračnog) humora. Potraga za prostorom slobode i ushitom koji tu potragu prati zaustavila se na 13. izdanju Sedam dana stvaranja u nadrealističkom poimanju svijeta, na koje je proces stvaranja konačno i usmjeren. Potreba za nadrealističkim izražajem, smatraju na festivalu, jednako je prisutna i važna kao i 20-ih godina prošlog stoljeća, što je prvenstveno pokazano predstavom Sjenka od blata. Ideja završne produkcije kao jednog od nositelja samoga festivala dobila je čvrste temelje u ovoj predstavi, a cilj festivala - služiti (neprilagođenim) umjetnicima kao susretište preko kojeg se dolazi do multipliciranja rezultata - još je jednom u potpunosti ispunjen. Pomalo začudna zajednica koja se iz godine u godinu mijenja kroz priljev novih umjetnika i kreativaca, ali i povratnika koji se rado vraćaju kući, nastavlja raditi i surađivati u nekim novim kombinacijama, izvan prostora slobode kojeg pruža Sedam dana.

preuzmi
pdf