#440 na kioscima

13.3.2013.

 

Agatina pisma, Marko Tomaš


Getto

Tu je, još uvijek, loša strana rijeke.

Tu sam odrasla.

Odgojili su me baka i djed.

Cijelo sam djetinjstvo slušala stravične priče.

To me naučilo poštovanju.

Te priče i jeza, koju bih znala osjetiti prolazeći ulicom.

Ponekad bih čula daleke odjeke

uzaludne očajničke borbe,

osjetila vonj,

koji bacači plamena ostavljaju za sobom.

Tek bi me miris nakvasalog tijesta

u kuhinji moje bake

vratio u stvarnost,

koja je svaki put bivala sve više žuta

nalik srednjoeuropskom nebu.

Zapravo, ono što je istinski užasno,

jesu mladi izraelski hodočasnici.

Pijani i razulareni na mjestu tolike tuge.

Tuge, koje se ja ne mogu osloboditi cijeli život.

Moje drugarice, stjuardese, redom tvrde

da je najgora linija na kojoj možeš raditi

ona koja leti iz Tel Aviva za Varšavu.

Ne čuje se kadiš, tek podrigivanje i pijane psovke.

Oh, uvijek me plašila

izraelska omladina u Zamenhofovoj ulici.

Kada god bi otišli,

ostavljajući za sobom smrad alkohola,

gomile papira i opušaka,

ja bih opet, kao u djetinjstvu,

začula daleke odjeke

uzaludne očajničke borbe. 



Oči agatinog djeda

Pogledaj, ovo je slika mog djeda

kad je izašao iz logora.

Odveden je među prvima.

Nakon sedam dana

postao je tako mršav

da si mogao čuti vodu

kako se sliva

kroz njegovo grlo

sve do želudca

proizvodeći zvuk kapi

koja sa stropa spilje, uz eho,

pada u malenu lokvu.

Ponekad, djed mi se činio

upravo kao da pored sebe imam

tek eho, odjek čovjeka

čija je sudbina davno ispunjena

i samo nekim čudnim spletom okolnosti

još uvijek obitava među živima.

Ne znam zbog čega nosim ovu fotografiju.

Djed je umro ujutro,

probudio se da bi budan umro.

Otvorio je oči i napustio život.

Ja sam ga našla.

Baka je bila na tržnici.

Tako mrtav

imao je potpuno isti pogled

kao na ovoj slici.



Agatin prvi preljub

Prvi put muža sam prevarila u snu.

Nečiji dugački prsti zatezali su moju kožu.

Ujutro, skoro sam pobjegla iz kreveta,

proganjao me stid, iako sam znala

da nikom ništa ne moram reći.

Nisam poznavala čovjeka

s kojim sam pala u preljub.

U snu nije ni imao lice,

samo te dugačke, meke prste

i tijelo poput medvjeda,

tijelo, koje me mrvilo u užitak.

Tog dana, ulicom sam hodala zaneseno,

vjetar mi je pripijao haljinu uz bedra,

kaput je lebdio kao sjenka za mojim koracima,

zagledala sam ruke nepoznatih muškaraca,

baš blesavo.

Pogled mi se mutio kao da gledam kroz paru,

koja izbija iz šalice vrelog čaja.

Moj nepoznati ljubavnik.

Cijeli sam ga dan tražila.

Zamisli sav taj filmski klišej

i mene, naslonjenu na klavir u Piotrkowskoj ulici

kako poput neke ludače

zagledam brončane prste Artura Rubinsteina.



Tišina

Kad god odem na rijeku

sjetim se Virginije Wolf

i kako je ušetala u vodu

kao u predsoblje čežnje.

Volim teoriju po kojoj

nijedna rijeka nema ušće

i da su sve rijeke

zapravo jedna ista rijeka

i da su jedno s morima.

Kopno je prostor

skrivenih rijeka i mora.

Mi plutamo

nad hodnicima punim vode.

Volim zvuk, koji stvara kamen

kad dotakne vodu

i mali procjep, koji se,

samo na trenutak,

stvori na njenoj površini

i koji mi omogućava da zavirim

u drevnu tajnu tišine

koju, poput prstiju kipara,

oblikuje sva ta neprekidna voda.



Agata pije

Da ne pijem

teško da bih sada

pričala s tobom,

otišla bih u hotel i čitala do jutra.

Piće mi pomaže da podnesem ljude.

Bez njega ne ide,

osjećam nekakav strah,

osjećam se blokirano.

Da ne pijem, smiješno je to,

propustila bih sve zabave.

Ne mogu da plešem trijezna,

ne mogu da se raskalašim.

Ko zna kad bih izgubila nevinost

da nije pića.

To je, nažalost, istina.

Željela sam ja da se ševim,

ali nisam imala hrabrosti.

Naprosto, trijezna se ne osjećam seksi.

Ne umijem opustiti tijelo,

ne umijem se smijati šalama

koliko god dobre ili loše bile.

Sad bih, na primjer,

bez problema mogla zaplesati na šanku

ili uhvatiti onog žutog tipa za jaja.

Vidiš, to me kopka trenutno.

Trijezna sam puna obzira,

ja sam skladište srednjeuropske hipokrizije,

hvala, molim, izvolite, kako ste, dobar dan.

Kontaš, sva ta lažna ljubaznost i ustezanje

kao da su me odgojili u tridesetima

moji baka i djed, ti dobri pokojni ljudi.

Kad sam otkrila piće

osjećala sam kao da sam pronašla način

kako da se suočim sa svijetom.

Problem je što se uvijek moraš probuditi

i nastaviti po starom.

Posao i ostali prdeži, projekti, ideje,

poslovni brunch,

kao da ima smisla trošiti vrijeme na budućnost.

Ionako se svi jedva držimo na okupu.

Zapravo, najviše energije trošimo

na održavanje vlastite funkcionalnosti.

A znaš onu foru da se u svakom početku

skriva klica kraja.

Otkud znam, pričam budalaštine,

ali osjećam kao da neprestano

nešto odgađamo.

Kad bih da se kresnem

moram završiti izvještaj.

Kad bih da ležim na suncu i lješkarim

moram na sastanak.

Uvijek je nešto neodgodivo

osim stvari koje stvarno želiš, kontaš?



Trg slobode

Volim sklopiti kišobran

baš kada krene najveći pljusak,

zastati, sklopiti oči, pustiti kosu

da se slijepi uz lice.

Nebo koje nosi kišu je žuto.

Ljudi žure kroz lokve pognutog pogleda,

njihov život je negdje drugdje,

tamo kamo idu čeka ih netko, negdje,

tamo kamo idu, u tko zna koju ulicu,

iza kakvih vrata, u kakvom stanu,

između zidova okrečenih proteklog ljeta.

Junak je odliven u broncu,

Che Guevara osamnaestog stoljeća,

Sva prošlost ove zemlje, ovog grada, ljudi,

postavljena iznad njihovih glava

tamo kamo rijetko skreću pogled.

Moja sloboda da sklopim kišobran

nikad nikog neće uznemiriti.

Moj je izbor da dijelim sudbinu

kakva god bila

s kim god želim

pod ma kakvim pljuskom.

Za koga se borio Kosciuszko

da ovako nezaštićeno kisne

na Trgu Slobode?



Agatino pismo

Ti ne znaš kako u mom gradu pada kiša,

kako sitno ubadaju kapi u kožu samoće,

koju noćima uzgajam hraneći je glazbom

i apsolutnim odsustvom bilo kakve misli.

Ti ne znaš kako mokro zvone napušteni pločnici,

svjetla igraju pa padnu, nema ih tko podići,

fasade, prozori, iza njih lutkarski spektakl,

muškarci i žene glume ljubav ili odustaju,

ali nitko ne odlazi nikuda i ništa se ne rješava.

Vlak prolazi i cijela se zgrada zatrese,

ali nema ničeg konačnog, strop nije pao,

nismo smrskani, život ide dalje, samoća,

nema olakšanja i kiša nastavlja mučiteljsku misiju.

Tužan je Lodz u kišnoj noći, ljubav jadna

s ovakvim ljubavnicima, jedino daljina

ima pravo na čežnju. Moj muž spava

ispod novina, jutarnje izdanje, bajate vijesti,

ništa ga ne može omesti, niti Rahmaninoff,

klavirski koncert broj 2, ni ako pred njega

stanem potpuno gola i otpuhnem dim cigarete

ravno u njegovo lice.



Agatina poruka

Odustala sam od još jednog dana

Probudila se s otvorenom knjigom na grudima

i staklenim zvukom kiše koja udara u prozor

Sa neumivenim snovima koji će me mučiti cijeli dan.

Sklopila sam knjigu i ustala iz kreveta,

oči su mi bile mutne, usne sljepljene, kosa zamršena

Jedino izjutra ličim na onu djevojčicu

čije ruke vrte lutke u bakinoj kuhinji.

Pila sam vodu direktno sa slavine u kupaonici,

podignula pogled ka ogledalu, otvarala i sklapala usta,

stiskala i širila očne kapke, uzela četkicu za zube,

stavila je u usta i zatim spustila gaćice i sjela na WC školjku.

Danas samo želim da nestanem

kao da me nikad nije bilo,

vrtim se po kuhinji, po glavi prebirem prošlonoćne snove.

Vani je Lodz potopljen kišom,

u mom dnevnom boravku neprijateljski snovi,

a ja ne želim niti jedno.



Kako se lomi

Drugi dan njenog ludila

Agata sjedi pred prozorom

i makazama za papir reže kosu.

Uvojci njezine kose

poput crnih pahulja

lelujajući padaju na pod.

preuzmi
pdf