Animacija je nesporno oduvijek bila “najnaprednija”, najsuvremenija filmska vrsta dorasla izazovima tehnologije i uopće vremena. To se vrlo dobro moglo primijetiti i u ovogodišnjoj konkurenciji Animafesta gdje se mogla pratiti široka tematska lepeza filmova tretiranih različitim tehnikama
Ovogodišnji je Animafest nakon pokoje izmjene programske koncepcije – prelazak na godišnje izdanje (dvojbeno uspješna odluka o smjenjivanju dugometražne i kratkometražne produkcije, odnosno o njihovu nerazumljivom umjetnom odvajanju) i uvođenje natjecateljskog programa pod nazivom “Novi mediji” – filmskoj publici ponudio mnoge jake popratne programe te prilično ujednačenu konkurenciju. Iako se održavao u ne baš zavidnom terminu (12. – 17. lipnja) pa se morao boriti za publiku s nogometnim mundijalom, strani su autori i filmski profesionalci uspijevali održavati festivalsku atmosferu kakve se sjećamo s Animafesta.
Već nagrađivani filmovi
Izostanak ili rijetko posjećivanje Animafesta mnogih domaćih filmskih “profesionalaca” još je jednom potvrdilo da neki naši filmaši teško i tromo hvataju korak s globalnom uzbudljivom scenom gdje se vrlo živo smjenjuju tehnološko-stilski procesi, da ne kažemo eksperimenti, jer je animacija nesporno oduvijek bila “najnaprednija”, najsuvremenija filmska vrsta dorasla izazovima tehnologije i uopće vremena. To se vrlo dobro moglo primijetiti i u ovogodišnjoj konkurenciji (Veliko natjecanje, Studentsko natjecanje) gdje se mogla pratiti široka tematska lepeza filmova tretiranih različitim tehnikama.
Neki odabrani filmovi iz Velikog natjecanja prošle su dvije godine pobrali vrhnje na gotovo svim vodećim svjetskim festivalima, spomenimo samo nominacije (Tajanstvena zemljopisna istraživanja Jaspera Morella, Anthony Lucas) i osvajanja prestižne nagrade Američke filmske akademije (Ryan, Chris Landerth 2004; Mjesec i sin: Zamišljeni razgovor, John Canemaker, 2006.). Neke smo imali prilike vidjeti na zagrebačkom festivalu 25 FPS u rujnu 2005., što u popratnom programu što u natjecateljskom (Regulator Ph. Grammaticopoulosa, Dies Irae J. G. Periota, Salierovo Meso te Van Nuenenov Pazi naftovod), a u čije bi se okružje mnogo sretnije uklopili i austrijska autorica Lia sa svojim radio_int 14/37, Rezuckanje S. Woloshena, pa čak i Gradski raj G. Denis.
“Boljka” Velikog natjecanja i dalje ostaju reklame, namjenski filmovi, džinglovi i videospotovi koji bi s obzirom na galopirajuću produkciju i zavidan festivalski život svoje mjesto morali potražiti u zasebnom programu. No činjenica je da se Veliko natjecanje ove godine svakako odmaklo od dosadašnjih, jer je očito selekcija poželjela natuknuti svu razvijenost i prodiranje animacije te njezino uspješno koketiranje s različitim žanrovima.
Naravno da se i u domaćem filmu suvremena strujanja osjećaju ponajviše u animaciji i eksperimentalnom filmu; uostalom ta je kratkometražna produkcija kroz povijest bila naša najjača strana, a ne dugometražna igranofilmska, te bi se tako prema njoj valjalo i odnositi. Pet filmova u službenim natjecanjima (Silencijum, Meštrović-Međurečan; U susjedstvu grada, J. Marušić; Levijatan, S. B. Narath, Kućica u krošnji, D. Kreč i Vlak G. Stojnić) te tri u panorami (Soldat, D. P. Bonnot; Duplex, G. Trbuljak i Teorija odraza D. Bakliža) samo potvrđuju živost na tom polju. Razlog sasvim sigurno ne leži u festivalu na domaćem terenu jer se, primjerice, Duplex Gorana Trbuljaka našao u konkurencijama mnogih filmskih festivala (Krok, Sao Paulo, L’Alternativa, Animadrid…), Kućica u krošnji Darka Kreča prikazala se na korejskom SICAF-u, australskom MIAF-u, a čeka ga Odense u Danskoj i londonski LIAF, a na Animafestu je dobio posebno priznanje žirija u kategoriji filmova za djecu.
Slično je sa Soldatom, minuciozno dizajniranim lutkarskim prvijencem Davida Peroša Bonnota, koji će se natjecati u kolovozu u Brazilu na Anima Mundiju te na popularnom ukrajinsko-ruskom Kroku. Levijatan Simona Bogojevića Naratha međunarodnu je premijeru imao u francuskom Annecyju te na irskome Darklightu, a animafestovski je međunarodni žiri tu 15-minutnu tragikomičnu filmsku operu u maketarsko-digitalnom okružju izvedenu stop-animacijom zbog svoje nabijenosti simbolima, filmskim i inim referencijama nagradio drugom nagradom festivala (Zlatni Zagreb), dok je Marušić za intimističku dramu dobio posebnu nagradu žirija.
Inertni studenti
Na Silencijumu hvaljenog dvojca Međurečan-Meštrović, autora glazbenog spota Ciganjska, prelomio se jedan od ozbiljnijih problema Animafesta, a to je problem projekcije. Usred filma otkazao je zvuk, te se film morao ponoviti. Ne baš sjajna videoprojekcija (problemi s aspektima slike), nagužvano platno govore o lošim uvjetima u kojima se održava najstariji i najpoznatiji hrvatski festival, u vremenu kada bi svi festivali morali mnogo ulagati u opremu, upravo zbog zahtjeva koje pred organizatore postavljaju sami autori. Takva “ležernost” nedopustiva je za preskupu dvoranu, koja ionako guta publiku i novac.
Studentsko natjecanje i glazbeni spotovi održavali se u praznjikavoj dvorani, a fantastični popratni programi privukli su samo rijetku publiku. Možda je zakazala press služba, koja je mjesecima unaprijed morala raditi snažnu promidžbu i najavu gostovanja samo za primjerice jednog od osnivača fantastičnog bristolskog studija Aardman, Petera Lorda, koji se proslavio kultnim glazbenim spotom za Ninu Simone i pjesmu My Baby Just Cares for Me. U jeku nedavnog osvajanja još jednog Oscara, ovaj put za dugometražni Wallace i Gromit u velikoj povrtnoj zavjeri, Lord se u polupraznoj maloj dvorani osvrnuo na povijest animacijskoga studija. Mogli su se čuti prigovori da je kriv loš (prerani) termin toga programa – 10.30 – no na samo dan prije Animafesta završenom Annecyju za programe u isto to vrijeme čeka se u redovima. Očito je studentima (a i njihovim inertnim profesorima i mentorima) nezanimljivo pratiti što se oko njih događa jer naši studenti misle da su već veliki umjetnici samim upisom na neku od akademija. Takva nezainteresiranost ipak se osjeća u (ne)ozbiljnosti njihovih završnih radova i samo jednom predstavniku u službenoj im konkurenciji (Vlak, G. Stojnić).
Po uglednim gostima koji se okupljaju na Animafestu, festivalskoj ekipi koja je s njima u stanju razgovarati na francuskom, španjolskom i ruskom jeziku, a ne samo na engleskom, samo se potvrđuje veličina i status najznačajnijeg domaćeg festivala. Ipak, mnogo se toga mora osvježiti, programski strukturirati, a možda i razmisliti o promjeni mjesta održavanja festivala.
Festivalske nagrade
Veliko natjecanje
Žiri: Jimmy Murakami, predsjednik
Irina Margolina, Willem Thijssen, Hrvoje Turković, Zhang Changliang
GRAND PRIX
Snovi i želje – obiteljske veze, Joanna Quinn, UK
NAGRADA ZLATNI ZAGREB
Levijatan, Simon Bogojević Narath, HR
NAJBOLJI DEBITANTSKI FILM – nagrada Zlatko Grgić
Nesanica, Vladimir Leschiov, Latvija
POSEBNA NAGRADA ŽIRIJA
Obalni vjetar, Ivan Maximov, RU
Milch, Igor Kovalyov, US/RU
U susjedstvu grada, Joško Marušić, HR
POSEBNO PRIZNANJE ŽIRIJA
Hodnik, Alain Gagnol & Jean-Loup Felicioli. FR
Pita od jabuka, Isabelle Favez, CH
Oxota, Ramil Usmanov, KZ
NAGRADE Međunarodnog žirija filmskih kritičara:
Žiri: Ronald Bergan, predsjednik
Borislav Anđelić, György Baron, Blagoja Kunovski, Goran Ivanišević
NAJBOLJI FILM
Snovi i želje – obiteljske veze, Joanna Quinn, UK
POSEBNO PRIZNANJE
Pamćenje pasa, Simone Massi, IT/FR
Natjecanje studentskih filmova
Žiri: Rolf Baechler, Mariano Elepano, Gillian Lacey, Jasminka Marinović, Annick Teninge
NAJBOLJI STUDENTSKI FILM
Zabava u vlaku, Emilie Sengelin, FR, La Poudrierre
POSEBNO PRIZNANJE
Oposum, Chris Choy, US, CALARTS
Posljednji urlik, David Devaux, FR, ENSAD
Brendomanija, Jean Paul Harney, UK, NFTS
Filmovi za djecu
Žiri djece: Lucija Papa, Ivan Borić, Sanja Kovač, Toni Zadravec, Roman Dubovtsev, Aleksey Tsibaev, Marija Benetti, Nikola Golubović Reiser
NAJBOLJI FILM ZA DJECU
Djevojčica sa šibicama, Roger Allers, US
POSEBNA PRIZNANJA
Zlydni, Stepan Koval, RU/UA
O ovnu i kozliću, Natalia Berezovaya, RU
Kućica u krošnji, Darko Kreč, HR
Internetsko glasovanje
NAGRADA NET SURFER, sponzor T-Com
Gavran 1, Ravanbakhsh Sadeghi, IR
NAGRADA PUBLIKE
Veliko natjecanje:
O Ivanu Ludom, Mikhail Aldashin i Oleg Uzhinov, RU
Natjecanje studentskih filmova:
Brendomanija, Jean Paul Harney, UK
POSEBNA PRIZNANJA
Selekcijske komisije Heather Kenyon, Olivier Catherin, Heikki Jokinen, Milan Trenc
Pilot studio, Moskva
Za izvanrednu prilagodbu bajki
Animose Studio, Moskva
Za izvanrednu prilagodbu dječje literature