#440 na kioscima

6.10.2005.

Ahmed Okasha  

Avicenna nad papirusom

Uvodna riječ Metalni poremećaji i liječenje u egipatskoj povijesti: od faraonskog do islamskog doba Ahmeda Okashe, direktora Suradnog centra Svjetske zdravstvene organizacije u Kairu i predsjednika Svjetskog psihijatrijskog udruženja (WPA), prigodom otvaranja Kongresa

U starom faraonskom Egiptu, prije pet tisuća godina vodilo se računa o mentalnim poremećajima, liječilo ih se i pacijenti zbog toga nikad nisu bili stigmatizirani. Porijeklo riječi Egypt može biti objašnjeno arapskim Misr (veliki grad), a u starom testamentu to je Mitstrain u značenju duh.

Naglašene karakteristike staroegipatskih bogova i boginja bit će objašnjene nekim faraonskim običajima. Nepoznati liječnik iz faraonskog doba predložio je specijalizaciju iz mentalnih bolesti. Srce i um značili su istu stvar, tako da su sve mentalne bolesti bile opisane u knjizi o srcu u Eberovu papirusu, a histerija je bila opisana u Kahounovu papirusu, koji je spominjao uterus davno prije Hipokrata.

Nije bilo razlike između Some i Psihe, pa su mentalni poremećaji bili liječeni kao fizičke bolesti, zbog čega nije bilo ni stigme u vezi s mentalnim poremećajima. Liječenje je često sadržavalo formu čišćenja, kupanja, spavanja uz uporabu biljaka, a snovi su se interpretirali u skladu s mističnim vjerovanjima toga vremena. Mi možemo aludirati na sanjaricu i negativne ispovijedi u skladu s tadašnjom tipologijom znakova. Međutim, to će se nastaviti s mentalnim bolestima u islamskoj eri: razumijevajući pristup i koncept mentalnih bolesti u Islamu.

Psiha (Elnafs) je 185 puta spomenuta u Kuranu. Prva bolnica za mentalne bolesnike sagrađena je u Bagdadu 705. godine poslije Krista, a u Kairu 800. g. po. K. Bolnica Kalawoun iz 14. stoljeća u Kairu imala je četiri medicinska odjela: medicinu, oftalmologiju, kirurgiju i mentalne bolesti, i sve to 600 godina prije nego što je Europa imala prvi psihijatrijski krevet u općoj bolnici. Slijedeći Arape u Španjolskoj, prva mentalna bolnica u Europi napravljena je u Sevilji 1409., Saragozi i Valenciji 1410., Barceloni 1412. i Toledu 1483. Utjecaj arapskih kliničara, kao što su Rhazez, Avicenna i njihove knjige prevedene na latinski, bile su jedine u Europi sve do 17. stoljeća. Faraonska medicina utjecala je na grčku, a arapska medicina utjecala je na europsku. Ovo je pokušaj putovanja mentalnog zdravlja i liječenja kroz posljednjih pet tisuća godina.

preuzmi
pdf