***
volim zaslepljenost
zvuk mašina
i radove
na kanalizaciji
barake oblepljene
pornografijom
miris crnog luka
pomoću reči
ludilo
ne mogu da opišem
ni sebe
ni nezainteresovanost krošnji
koja šušti nad nama
to pokretanje listova je više
bezumno
uglavnom otrcano
i zeleno kao metafora
za život
ipak
drago mi je
što ne mogu da sasvim dodirnem
stvarnost
recimo dalekovoda
elektrone dok
kao jato pirana
odmiču nekud nizvodno
***
za nasipom ne moraju da postoje
baš oblak
ili predratna
rumunska kuća
sva stvarnost je
jednostavna i trošna
sazidana
od belog naboja
vodene pare
naravno da u tkivu osećam
nanose njenih činjenica
nikotin
naftne mrlje
pogrešne ishrane
svestan sam promuklosti
jezika poezije
toga da su danas nevidljivi
tek krtice
trulež
i podzemni život bilja
dok prelazim nasip
iz napukle kore vida
ipak uspevaju da izlete
nekakvi insekti
sivi
i nimalo nalik na anđele
sasvim bezazleno se upuštaju
u neizvesnost kretanja
naizmenično se pritom stapajući sa vetrom
i zracima
sa mojim odrazom
dole na reci
***
komšijski pas
mlazom tople svetlosti
zapišava sneg
oko sušare
tata raspiruje panj
i ne primećujući ga
nastavlja da telom osluškuje
pravac promaje
posmatra zrenje mesa
dok udiše vidik
atara
čestice seoske stvarnosti
lepe mu se za alveole
uplovljavaju duboko
u njega
možda žali za istorijom
za prisustvom nečeg bitnog
imenicama koje su sada samo
glasovi
kosti nato projektila
rasute negde
u belini oranica
verovatno ću i sam
za koju godinu
biti tako urušen i miran
kao on
pomislim
dok mu se
odlazeći na autobus
javljam
jedva primetnim pokretom
desne ruke
***
potrebno je
zaklati svinju
upotrebiti smrt
ali ne kao pojam
već onu što se zariva
duboko u grlo
prestrašenog
nimalo lirskog objekta
nije potrebno svoje
doživljene ili odsanjane
trenutke
zgrušavati u opisane
kapljice krvi
na komšijinim prstima
stisnutim oko noža
biti ushićen tim
pomalo poslovnim blistanjem
njihove pripravnosti
potrebni su naravno
i lokalnost
decembarskih oranica
nebo
sve ono što staje
i nestaje
iz vetrom razbijenog
pogleda
bilo kakve
bar i tanke cipele
oslonca u kojima se
stopala mrznu
od prividnog beskraja
sagledanog
ne metafore
jer
danas je bitno meso
***
to nisu samo reči
to banalno unošenje
džakova kupusa
crnica ispod noktiju
i jesen
koja se lepi za čizme
ono tuširanje
potom
zaista spira umor
mlaz je opipljiv
i mek kao bilo šta
dok uvire u jezik
on je toplo sećanje
na dodir
ili tečna raspupelost
tkiva
sasvim sam siguran
da na svoj tih
neprevodivi način
postoje kamenac
ulomljene pločice
sapun
i potmuli odjek
vode
u ponovnom čitanju
šuštanje ovih frikativa
***
glave su naravno
teške
onima oko kazana
misli obične i mutne
od tek ispečene rakije
pomešane sa pivom
iskre
sedih vulgarnosti
tek povremeno izlete
iz alkoholom
ražarenih usta
duša uzavrele smese
kondenzuje se
u tanak providni mlaz
u oštar miris
smisla
danas udahnutog vazduha
mogao bih to vrenje
da uporedim
i sa nastankom pesme
ispevam esej
ali kažem samo
noć je prazna
jednostavna
čuju se kašalj
i vatra
toplina sjaja dok pucketa
po koži
***
svesnost je micanje
senki
krošnje prepuštene vetru
ili sam vetar
jedan od onih listova
palih u blato
ne znam
u sebi razaznajem tek
kruženje hrane
i zvuk automobila
prolaznost
odbleske predgrađa
čini se da osećam stvari
sasvim prikladne
svojim godinama
želje
apatiju novembra
sve ono što se
i inače oseća dok ti
jesen sipi u lice
a podne je
i glatka modrina mesa
bridi ispod noktiju
***
pogled se
ne pruža daleko
dopire tek do puta
do nečeg neodređenog
što za trenutak blesne
u svesti
traktorskih vrata
i produži dalje
nejasan mu je smeh
komšijske dece
veselost kojom preskaču
ogradu stiha
ne obazirući se pritom mnogo
na koncepciju pesme
povike roditelja
ne shvata suštinu glatkih
otvrdlih zrna pasulja
pomoću kojih april izgovara
klijanje
pogled
ne traje dugo
čim sazri
žuti i pada
pod plug treptaja
postaje novi
tanki sloj sećanja
zemlja
usložena plodnost
njenog besmisla
Bojan Vasić (1985., Banatsko Novo Selo) uređuje studentski časopis za književnost Znak pri Filološkom fakultetu u Beogradu. Objavljivao u Povelji. Vasićev nešto stariji pančevački kolega Dejan Čančarević objavio je nedavno knjigu 1871, podnaslovljenu upečatljivom (pseudo)poetičkom odrednicom: [narativnost.patriotizam]. Gore otisnuti tekstovi mogli bi, uz to što s Čančarevićevim dijele izlomljen, telegrafirani ritam izgrađen na prebacivanju i opkoračenju te neke tematsko/motivske sklopove po(d)nijeti i jednu slobodnu parafrazu, podnaslov: fragmetarnost.lirizam. Dominanta izražajne funkcije nad prikazivačkom, usmjerenost na pošiljaoca poruke (kojoj, doduše, ne nedostaje metajezičnih refleksija o kodu) umjesto na ‘’predmete i stanja stvari’’ aktivira se, prije svega, na razini lirskog fragmenta i njegovih nizova i invarijanti, dok je narativ upotrijebljen kao labavi, tek naznačeni okvir koji sugerira spore ritmove povijesnog ‘’dugog trajanja’’ i vječnog vračanja istog. Na planu samopromišljanja teksta i njegova medija svijest o promuklost/jezika poezije nadovezuje se na spoznaju o hipertransparenciji moderne komunikacije u kojoj ništa više nije nevidljivo, tek krtice / trulež/i podzemni život bilja. Oslobodimo li gore navedeni iskaz bremena eventualne naivne ukotvljenosti u mirnoj luci logocentrizma, on nas uvodi u post-ideološko stanje “prosvijećene krive svijesti” koja se, možda snažnije nego bilo gdje drugdje, manifestira upravo u odnosu prema jeziku. Stvarnost koja je jednostavna i trošna uokviruje i provodni motiv relacioniranja urbanog i ruralnog, pri čemu se grad čita i piše kao jedinstvo višeg reda, sustav koji se emancipirao od kaosa i nije podložan ludilu, prostor je djelovanja različitih strategija kojima vlastitim taktikama, možda slobodnim situacionističkim Derive, pokušava doskočiti pojedinac. Priroda, (anti)rusoovska i relacionirana s urbanim, jest ta koja se, u ovoj “tehniciziranoj” perspektivi odaje kao nezainteresirana i bezumna, banalna, u krajnjoj konzekvenci i usloženo besmislena, smještena na nižem stupnju realnosti. Ruralni je krajolik prezentiran još u domeni pastorale, ali njegova je pastoralnost ‘’pomaknuta’’, fundamentalno obilježena vlastitom ukorijenjenošću u neko drugo vrijeme i pritisnuta popudbinom naslijeđenih fantazmi, prije svega specifičnom žali za istorijom/za prisustvom nečeg bitnog. Isti taj ruralni krajolik kojim pred klanje tumaraju svinje kao prestrašeni/nimalo lirski objekti, udomljuje svojevrsnu patologiju lokalnosti, komšijsku solidarnost-prema-smrti koja, uhvaćena na komšijinim prstima/stisnutim oko noža uz ushit tim pomalo poslovnim blistanjem/njihove pripravnosti može poslužiti kao izvrsna metafora posljednjeg, u pravom smislu lokalnog rata. (Marko Pogačar)