DVD Kaspomanija Milane Broš nastao je kao zaključak projekta KASP Revival koji se odvijao tijekom 20. tjedna suvremenog plesa 2003. godine. Kako bi se obnovilo čak sedam predstava KASP-a (Komornog ansambla slobodnog plesa), pokrenuta je snažna energija oko oživljavanja rada tog vjerojatno najutjecajnijeg i najavangardnijeg ansambla suvremenog plesa u drugoj polovici 20 st. u Hrvatskoj. Za potrebe Revivala, kao i za iscrpni razgovor s Milanom Broš u knjizi Korpografije, 20 godina Tjedna suvremenog plesa, sakupljena je i kompletna arhiva KASP-a te je organiziranje toga materijala u formi Interaktivne multimedijske prezentacije, kako je DVD podnaslovljen, logičan završetak toga višegodišnjeg projekta. Osim toga, prema riječima autorice i urednice Maje Đurinović, toliki trud (oko realizacije Revivala), iako pred punom dvoranom odlično prihvaćen, obuhvatio je relativno malu publiku koja je godinama pratila djelovanje tog u nas jedinstvenog ansambla, pa je DVD idealna forma kojom se taj uski krug očevidaca može umnožiti.
Znanje o plesu
Nepostojanje plesnog arhiva koji bi novim generacijama otvorio vrata sadašnjeg trenutka te osvijestio činjenicu da relevantna zbivanja na suvremenoj plesnoj sceni nisu postojala samo negdje drugdje – alarmantna je činjenica. A prošlost (citiram Lepeckog u tekstu Concept and Presence, objavljenog u Rethinking Dance History, urednice Alexandre Carter), nije ono što nestaje svake sekunde koja prolazi, nego ono što se pojavljuje u sadašnjosti kao odsutnost koja posjeduje izuzetnu snagu, niz referenci, znakova, a sve to prolazi tijelom na sceni definirajući tlo na kome ples (svih nas) stoji. Zaborav povijesnog tijela hrvatskog plesa jedan je od krivaca za usporen uspon plesa k nužnoj institucionalizaciji, te je status plesača kao vječnog pionira već stotinjak godina inhibitorna normala, koja doduše generira veliku dozu entuzijazma, no onemogućava potpun razvitak scene. Tako je pojavljivanje DVD-a Kaspomanija, koji osim kao portret plesne umjetnice Milane Broš funkcionira i kao zanimljiva rekonstrukcija važnog segmenta jednog razdoblja hrvatske izvedbene scene, zaista izuzetan događaj. Tim više što je cijeli projekt, dakle odabir arhivskog materijala, autorski tekstovi te izrada i dizajn multimedije (Josip Slaven Delalle i Goran Šubašić), izveden jednostavno ?– vrhunski.
Putovanje vremenom jednog kretanja
Uvodna stranica, na kojoj dominira crno-bijela, pomalo romantična fotografija Milane Broš, u potpunom je kontrastu sa statementom koji se otvara na sljedećoj stranici, a glasi: KASP je nedvojbeno dio avangardnih zbivanja u Hrvatskoj (Jugoslaviji). Grupa je trajala 25 godina, odolijevajući kompromisima, konvencijama i bilo kakvim ustupcima. DVD detaljno prati sve godine KASP-a (od 1962. do 1985) donoseći originalne filmske zapise predstava, što čini izuzetnu vrijednost projekta, te brojne hiperlinkove na prateće materijale kao što su fotografije, programi, izvadci iz kritika, komentari, kratke notice o važnim suvremenicima te zapisi s brojnih međunarodnih gostovanja. Isto tako uz određene predstave možemo čuti prisjećanja i komentare same Milane Broš te razgovore s glazbenim suradnicima/sukreatorima KASP-a Bogdanom Gagićem (uključene su i neke njegove skladbe), Nikšom Gligom i Brankom Vodeničarom te Ladislavom Galetom. Važan je segment i razgovor s direktoricom Hrvatskog instituta za pokret i ples Mirnom Žagar o razvoju, razlogu i važnosti ove inicijative.
DVD je horizontalno organiziran tradicionalnom kronološkom strategijom u obliku time linea godinu po godinu. Klikom na određenu godinu otvaramo dossier predstava kreiranih te godine. Predstavljene su sveukupno 23 koreografije te inserti snimaka Revivala, koji, nevjerojatno ali istinito, nije u potpunosti snimljen!? Vertikalnu liniju čini tekst koji, osim što prati razvoj KASP-a, nudi i preciznu analizu filozofije, metode i utjecaja koji su oblikovali rad Milane Broš te, uz već spomenute hiperlinkove, pruža širok i precizan uvid u materiju.
Svijet autorske hrabrosti
Zadubljujući se u Kaspomaniju, otkriva nam se autorski svijet koji je usko povezan s najavangardnijim glazbenim i likovnim pravcima 20. stoljeća. Predanost razvijanju umjetnosti improvizacije koju Milana Broš doživljava kao najviši stupanj scenske organizacije, kolektivan način rada, istraživanje izvedbi na specifičnim lokacijama i suradnja s drugim medijima najupečatljivije su karakteristike KASP-ova korpusa. Prema riječima same Milane Broš iz 1965. godine: Želimo izgraditi tehniku pokreta i takove forme plesnog izraza koji će omogućiti otkrivanje novih mogućnosti plesa uopće. Tako će Kaspomanija biti nezaobilazan edukativni (i inspirativni) materijal novim i starim generacijama plesnih stvaratelja, kao i glazbenicima, vizualnim i izvedbenim umjetnicima te svima koje zanima turbulentna povijest Teatra ITD, SC-a u Savskoj i nesuđenog Plesnog centra na Trešnjevci. Isto tako, zahvaljujući obimnu tekstualnom materijalu, zanimljivo je proučiti način pisanih analiza predstava, vizualne identitete programa i fotografija, ponašanje gledatelja pri praćenju predstava i još mnogo toga…
Gledanje Kaspomanije, za koje je potrebno gotovo puna četiri sata, izuzetno je iskustvo, a gotovo mitska (mlađoj generaciji pomalo iritantna) rečenica – U KASP-u su to već radili 60-ih/70-ih/80-ih… – sada dobiva potpuno novu dimenziju; jer da se ponovno vratim na citat iz knjige Rethinking Dance History i riječi Alexandra Cartera: Gotovo sve što radimo nosi povijesnu dimenziju – svaki korak u baletu je prožet stoljećima tradicije i promjene; svaka koreografska strategija počiva na prihvaćanju ili odbijanju strategija drugih, bilo da su oformljene jučer ili prije mnogo godina…