#440 na kioscima

7.9.2006.

Iva Nerina Sibila  

Individualni talent kao tradicija: Kaspomanija

Nepostojanje plesnog arhiva koji bi novim generacijama otvorio vrata sadašnjeg trenutka te osvijestio činjenicu da relevantna zbivanja na suvremenoj plesnoj sceni nisu postojala samo negdje drugdje – alarmantna je činjenica

DVD Kaspomanija Milane Broš nastao je kao zaključak projekta KASP Revival koji se odvijao tijekom 20. tjedna suvremenog plesa 2003. godine. Kako bi se obnovilo čak sedam predstava KASP-a (Komornog ansambla slobodnog plesa), pokrenuta je snažna energija oko oživljavanja rada tog vjerojatno najutjecajnijeg i najavangardnijeg ansambla suvremenog plesa u drugoj polovici 20 st. u Hrvatskoj. Za potrebe Revivala, kao i za iscrpni razgovor s Milanom Broš u knjizi Korpografije, 20 godina Tjedna suvremenog plesa, sakupljena je i kompletna arhiva KASP-a te je organiziranje toga materijala u formi Interaktivne multimedijske prezentacije, kako je DVD podnaslovljen, logičan završetak toga višegodišnjeg projekta. Osim toga, prema riječima autorice i urednice Maje Đurinović, toliki trud (oko realizacije Revivala), iako pred punom dvoranom odlično prihvaćen, obuhvatio je relativno malu publiku koja je godinama pratila djelovanje tog u nas jedinstvenog ansambla, pa je DVD idealna forma kojom se taj uski krug očevidaca može umnožiti.

Znanje o plesu

Nepostojanje plesnog arhiva koji bi novim generacijama otvorio vrata sadašnjeg trenutka te osvijestio činjenicu da relevantna zbivanja na suvremenoj plesnoj sceni nisu postojala samo negdje drugdje – alarmantna je činjenica. A prošlost (citiram Lepeckog u tekstu Concept and Presence, objavljenog u Rethinking Dance History, urednice Alexandre Carter), nije ono što nestaje svake sekunde koja prolazi, nego ono što se pojavljuje u sadašnjosti kao odsutnost koja posjeduje izuzetnu snagu, niz referenci, znakova, a sve to prolazi tijelom na sceni definirajući tlo na kome ples (svih nas) stoji. Zaborav povijesnog tijela hrvatskog plesa jedan je od krivaca za usporen uspon plesa k nužnoj institucionalizaciji, te je status plesača kao vječnog pionira već stotinjak godina inhibitorna normala, koja doduše generira veliku dozu entuzijazma, no onemogućava potpun razvitak scene. Tako je pojavljivanje DVD-a Kaspomanija, koji osim kao portret plesne umjetnice Milane Broš funkcionira i kao zanimljiva rekonstrukcija važnog segmenta jednog razdoblja hrvatske izvedbene scene, zaista izuzetan događaj. Tim više što je cijeli projekt, dakle odabir arhivskog materijala, autorski tekstovi te izrada i dizajn multimedije (Josip Slaven Delalle i Goran Šubašić), izveden jednostavno ?– vrhunski.  

Putovanje vremenom jednog kretanja

Uvodna stranica, na kojoj dominira crno-bijela, pomalo romantična fotografija Milane Broš, u potpunom je kontrastu sa statementom koji se otvara na sljedećoj stranici, a glasi: KASP je nedvojbeno dio avangardnih zbivanja u Hrvatskoj (Jugoslaviji). Grupa je trajala 25 godina, odolijevajući kompromisima, konvencijama i bilo kakvim ustupcima. DVD detaljno prati sve godine KASP-a (od 1962. do 1985) donoseći originalne filmske zapise predstava, što čini izuzetnu vrijednost projekta, te brojne hiperlinkove na prateće materijale kao što su fotografije, programi, izvadci iz kritika, komentari, kratke notice o važnim suvremenicima te zapisi s brojnih međunarodnih gostovanja. Isto tako uz određene predstave možemo čuti prisjećanja i komentare same Milane Broš te razgovore s glazbenim suradnicima/sukreatorima KASP-a Bogdanom Gagićem (uključene su i neke njegove skladbe), Nikšom Gligom i Brankom Vodeničarom te Ladislavom Galetom. Važan je segment i razgovor s direktoricom Hrvatskog instituta za pokret i ples Mirnom Žagar o razvoju, razlogu i važnosti ove inicijative.

DVD je horizontalno organiziran tradicionalnom kronološkom strategijom u obliku time linea godinu po godinu. Klikom na određenu godinu otvaramo dossier predstava kreiranih te godine. Predstavljene su sveukupno 23 koreografije te inserti snimaka Revivala, koji, nevjerojatno ali istinito, nije u potpunosti snimljen!? Vertikalnu liniju čini tekst koji, osim što prati razvoj KASP-a, nudi i preciznu analizu filozofije, metode i utjecaja koji su oblikovali rad Milane Broš te, uz već spomenute hiperlinkove, pruža širok i precizan uvid u materiju.

Svijet autorske hrabrosti

Zadubljujući se u Kaspomaniju, otkriva nam se autorski svijet koji je usko povezan s najavangardnijim glazbenim i likovnim pravcima 20. stoljeća. Predanost razvijanju umjetnosti improvizacije koju Milana Broš doživljava kao najviši stupanj scenske organizacije, kolektivan način rada, istraživanje izvedbi na specifičnim lokacijama i suradnja s drugim medijima najupečatljivije su karakteristike KASP-ova korpusa. Prema riječima same Milane Broš iz 1965. godine: Želimo izgraditi tehniku pokreta i takove forme plesnog izraza koji će omogućiti otkrivanje novih mogućnosti plesa uopće. Tako će Kaspomanija biti nezaobilazan edukativni (i inspirativni) materijal novim i starim generacijama plesnih stvaratelja, kao i glazbenicima, vizualnim i izvedbenim umjetnicima te svima koje zanima turbulentna povijest Teatra ITD, SC-a u Savskoj i nesuđenog Plesnog centra na Trešnjevci. Isto tako, zahvaljujući obimnu tekstualnom materijalu, zanimljivo je proučiti način pisanih analiza predstava, vizualne identitete programa i fotografija, ponašanje gledatelja pri praćenju predstava i još mnogo toga…

Gledanje Kaspomanije, za koje je potrebno gotovo puna četiri sata, izuzetno je iskustvo, a gotovo mitska (mlađoj generaciji pomalo iritantna) rečenica – U KASP-u su to već radili 60-ih/70-ih/80-ih… sada dobiva potpuno novu dimenziju; jer da se ponovno vratim na citat iz knjige Rethinking Dance History i riječi Alexandra Cartera: Gotovo sve što radimo nosi povijesnu dimenziju – svaki korak u baletu je prožet stoljećima tradicije i promjene; svaka koreografska strategija počiva na prihvaćanju ili odbijanju strategija drugih, bilo da su oformljene jučer ili prije mnogo godina…

preuzmi
pdf