#440 na kioscima

3.7.2013.

Sven Adam Ewin  

Kao Rimbaud


Metafora

čudno je to kako zakon dijalektike djeluje čak i u poeziji!

recimo: suviše blistavih metafora u pjesmi

naglo joj obori sjaj

do obične

bižuterije.



no kako ti ne vjeruješ u teoriju bez praktične provjere,

pročitaš pjesmu još jedanput i uzdahneš:

ovo zaista,

zaista limeno zvuči!



tada formuliraš opći zakon dijalektike o prijelazu kvantiteta u bescjenje,

ilustriraš ga s nekoliko recentnih pjesničkih imena,

objaviš rad u antioch review

i iduće godine

pobereš

nobela

“za otkrivanje pleh muzike u nasadima kaćuna.“



e pa sad, rado ću ti pomoći u branju,

ako uzgajaš masline.



Inače

Inače vadim zlatne zube i skidam dragocjenosti s mrtvaca.

Strvinarim, drugim riječima. Od toga dobro živim.

Naravno,

Pritom

Pazim.



Slušajte, moram: dosta je rizično.



Ovoga časa gledam s brijega kako se valja veliki cunami poput ovrhe

Preko moje lijepe zemlje.

Sav je kao gusti gulaš

Pun dobrih auta, dječjih kolica, kosilica za travu, zlatnine,

Flaširanog vina, minimalnih penzija, čak i čitavih kuća.

Nešto razmišljam: dalo bi se dosta toga napabirčiti,

Prsti me svrbe,

Ali što vrijedi

Kad je taj gusti mulj impregniran poluživim ljudima

Koji se batrgaju, a ja nemam srca operirati

Dok me gleda čovjek koji vrišti i to

Punih sto dvadeset decibela,

A mulj mu prigušuje

Krik na svega

Dva

Pa i to nitko ne čuje osim mene, čak ni moja zemlja,

Lijepa k’o vodarica s krčagom na glavi.



Zato ja sačekam da se nesretnicima pluća napune muljem

Pa tek onda krenem na posao. Lakše je, vjerujte mi.

Lakše je obavljati posao kad shvatite

Da netko ima peh po defaultu,

A netko mora i preživjeti. Da svjedoči. I što ja tu mogu?

Mulj ne govori.



Ne znam.

Tako ja to radim. Jednako u vrijeme katastrofe i u miru.



Fejs

zašto više nisam na fejsu?



dobro, reći ću vam pravi razlog pod jednim uvjetom:

da ovo ispod

dočitate do kraja.



dakle, objavim ja onomad na zidu

ovu pjesmu:



GLINENI GOLUB



O, koliko sam puta, (sa mojim tajnim pinom),

Uzlijetao u nebo, ljepotu da bih krao!

Ali bi neki lovac, s jačim adrenalinom,

Viknuo pul i ja bih… odmah pogođen pao!



Pogođen i rasprsnut u tisuću komada,

(No odlučan, usprkos, da poletim ka snima),

Sastavljah krhotine, al’ što mi vrijedi kada:

On opali, ja prsnem… po starim šavovima.



Kad sludila me posve ta idiotska shema,

Što mi je učiniti - postalo mi je jasno:

On drekne: pul i čeka… kad vidi da me nema,

Da ne uzlijećem više… on zapuca na prazno.



Sad prijatelji mi smo. I družimo se često.

Ljepotu tražim dolje. U mraku. U garaži.

Uzlijetati u nebo ja potpuno sam prest’o.

(On ne zna pa još uvijek… na nebu mene traži.)



Kad ispuca na prazno sedamdeset i sedam,

Eksplodira od bijesa iz lovačke mu lože!

Ja rasprsnuto lijepih, a sada njega gledam:

On krhotine svoje ni skupiti ne može.



I držao se dugo te svoje sheme krute,

Isfrustriran, na kraju… i on se pokoleb’o!

Sad uloge su naše potpuno obrnute:

Ja nišanim sa puškom - on uzlijeće u nebo.



Sad on u nebu traži ljepotu izgubljenu,

(Koju sam, prije njega… i ja jedanput krao).

Ja čekam da uzleti, da bih u istom trenu,

Viknuo: pul i on bi… odmah pogođen pao.



Kad dosjeti se jadu i dođe k meni amo,

Pušku mu neću dati. Ali, uz malo sreće,

On nabavit će novu, no pitanje je samo:

Hoće li biti ikog… u nebo da uzlijeće?



ne prođe ni sat vremena,

otkako sam je okačio na zid,

a stiže mi zahtjev za fb prijateljstvom. rekoh,

bravo svene, nekog si pjesmom pogodio u srce!



otvorim liku profil da malo škicnem čim se bavi,

kad,

imam što i vidjeti:

čovjek prodaje sve vrste lovačkog oružja,

s bogatom gamom pušaka za gađanje glinenih golubova.



otada visoko cijenim vlastitu poeziju

i učinak njene impresije na čitatelje

pa kažem sebi:

svene,

ti zapravo nemaš pojma

koliko si velik pjesnik. dakle,

što ti uopće tražiš

na tom fejsu?



istog časa se obrišem,

pošaljem tipu svoj e-mail

i ubacim se u trgovinu oružjem po abesinijama.



kao rimbaud.





Zaborav

noćas u krevetu vrtim

u glavi neke slike kad

mi iznenada padne na

pamet jebeno dobar st



ih za novu pjesmu plu

s još jedan pa još jeda

n to su tri a već sam u

polusnu već plutam m



orem i ne da mi se u u

ustati i za za zapisati j

er se onda razbudim p

a kad ću zaspati a već



je ponoć i kvarat reko

h neću u u u ustatttttt

nego ću te stihove stv

arno su bili dobri spu



stit u more neka se pr

aćakaaaju do jutra a j

a ću ih ujutro jednost

avno pokupiti mrežo



m m m m m m mogu

ja to ali oni te noći ko

za vraga zaroniše u d

ubi bi bi bi binu (mal



o mucam izvinite) za

pljuskom perzeida m

islililili da perzeide d

ol ol ol olaze saa dna



a nije nego je ttto bio

efekt zrcala jebiga al

šta znaju stihovi šta j

e e e e e e efekt zrcal



a e a u u u u u ujutro

zovem ja njih al ne v

rijedi nije pomoglo a

znam da su me čuli l



opovi stoga ne vjeruj

slobodnim stihovima

poput ovih mojih a a

ko ti se koji svidi ti m



u probuši repnu peraj

u trskom zatim provu

ci ko ko konop i prive

ži ži ži ga mornarskim



čvorom takozvanim la

đarcem i te te te tek ta

da pusti đavola u plav

o more pa u u u u toni



u san slobodno stihovi

će se tada smiriti kao i

vali što se smire a ti će

š i i imati na sto sto sto



lu svježi obrok sve sve

sve sve sve svenove po

ez z z z z zije u tartartar

umaku s ka ka kaduljom



i vinom koje može biti i crno. uh.



Kamena plitica

Isus prilazi Petru. (Učitelj dao sve bi

Da pojasni mu gnomu, pomalo nesuvislu):

Kad rekoh: crkvu svoju - sagradit ću na tebi,

Ne uzimaj to, Petre, u doslovnome smislu.



A onda mirnom kretnjom skide haljine duge,

Koje imaše tada na svetom tijelu svome.

I opasa se platnom... i kleknu poput sluge

I opra svima noge u sudu kamenome.



I reče: ničeg nema pred vama što zatajih,

A vi se zamislite nad ovim mojim činom!

Kad opra posljednjemu, On usta... pogleda ih,

A zatim tiho doda, sa skrivenom gorčinom:



U sudu prostom danas... ja vaša perem gnjata,

A Petar će vam sutra u kaležu od zlata.



Poslije tebe samo noć

tek sada

kad si me napustila zauvijek

vidim razmjere katastrofe koju si ostavila za sobom:



sve oko mene si ti.



pitam se kako nisam primijetio

da svakoj stvari na ovom svijetu

vještim skulptorskim pokretima

utiskuješ geografiju svoga lica

reljef svoga poprsja

tektoniku usana

toplinu vrata

riječ

šapat

dah. kako da nisam sve to vrijeme.



no sad je kasno: sva si već izlivena u bronci

a ni cvijet ni san ni stopa ni jesen ni nož

sva si već skrutnuta u granit

i sve stvari koje si jednom takla

imenom tvojim se zovu

po linneu



i to se na da izdržati.



a mogao sam noću dok si spavala mogao sam

dok ti se poprsje ravnomjerno dizalo i spuštalo

dok su sve stvari svijeta poprimale oblik tvoga lica

ali još uvijek imale mekoću svježe gline s tragovima tvojih prstiju od sinoć

mogao sam ih jednostavno izgaziti nogama nitko ne bi vidio

a ti bi ujutro rekla: jesi li noćas opet mjesečario dušo?



ne nisam

ja bih odgovorio

bili su to psi lutalice

ili vještice ili odbjegli konji

ili čopori dlakavih noćnih ljudi koji te mrze

i koje ću ja jednog dana ubiti.



ti bi se nasmijala i opet nastavila modelirati sve oko sebe

prema svome obličju

obličju mojega pakla.



samo noć

crna noć

bila je pošteđena tvoga poremećaja. moga poremećaja.



u tu noć

sada se sklanjam.

preuzmi
pdf