Interaktivna videoinstalacija Posljednji Super 8mm film sastoji se od stotinjak filmova koje je Dan Oki u tom formatu snimio tijekom dvadesetak godina. Filmovi su telekinirani i pohranjeni na računalni hard disk.
U kontekstu instalacije takav tretman arhiviranja filmova postaje sredstvo izraza koji, između ostalog, simbolizira činjenicu neprestana tehnološkog unapređivanja nosača informacija. Brzina te promjene često dovodi do apsurda: netom dovršen proces arhiviranja poklapa se s pronalaskom novog medija. Sporedni lik iz Camusove Kuge koji je neprestano, uvijek iznova preslagivao jedan kratki odlomak teksta pokušavajući pronaći njegov definitivni, apsolutni oblik u sadašnje vrijeme ima svoju presliku u traženju konačne forme arhiviranja postojećeg materijala. No, kao što je gospodina Cottarda u slavnom romanu smrt prekinula u traženju idealne forme, označivši trenutnu etapu njegova istraživanja završnom, a istodobno i njegov poriv iracionalnim ili iluzornim, na sličan je način i naša težnja za konačnim odlaganjem postojećeg iluzorna. Prednosti novih tehnologija nedvojbene su, no osim što uvjetuju neprekidno educiranje, svaka nova faza eliminira mogućnosti reprodukcije bivšeg. Preciznije – pretprošlog. Taj je proces očito konstanta, bez pretpostavljiva finala. Prilično upoznat s tehnološkim strukturama novih medija, tom se neumitnošću Dan Oki poigrava interpretirajući fenomen te akceleracije, tretirajući virtualni prostor pohrane kao prostor igre, unapređujući, dakle, arhivsku ladicu od dokumentarne kategorije u aktivnu dimenziju umjetničkog proizvoda.
Puštanje filmova prema slučajnu odabiru
Ulazeći u izložbeni prostor galerije, posjetitelj se zatiče ispred upravljačke ploče, to jest modificirane tastature na kojoj se umjesto uobičajenih znakova nalaze pojmovi, odnosno “tagovi” (tag u elektroničkom pojmovniku označava logiku indeksacije podataka). Ispred njega, na suprotnom je zidu galerije projekcijsko platno. Uvjetovan arhitekturom galerije, otvara se prazan prostor između posjetitelja za upravljačkim pultom i screena ispred njega, stoga situacija pomalo podsjeća na komandnu kabinu kakva velikog svemirskog broda. Uzmemo li u obzir i vremensku definiranost (u pitanju su filmovi snimljeni između 1986. i 2005. godine) spaceship postaje vremeplov na čijem otvorenom zaslonu pregledavamo fragmente iz Okijeve prošlosti.
Pritiskom na određenu tipku posjetitelj, prema sustavu postavljenom od strane autora, sam vrši izbor prikazivanja arhiviranih filmova. Budući da je na hard disku pohranjeno preko pet sati snimljenog materijala, teško je očekivati, po svoj prilici nije ni predviđeno, da posjetitelj pregleda sve, nego je izglednije da se poigrava tipkama, pogleda nekoliko kadrova izabranog filma, zatim krene dalje istraživati.
U potrazi za “čvrstim” hologramima
“Vjernost prema onome što ne može biti tematizirano, ali ni jednostavno prešućeno, izdaja je svete vrste, kod koje memorija, okrenuvši se poput kovitlaca vjetra, otkriva osnježeno pročelje zaborava. Ova gesta, ovaj izokrenuti zagrljaj memorije i zaboravljivosti, koji u svojem središtu čuva netaknutim identitet nezapamćenog i nezaboravnog, to je vokacija” (Giorgio Agamben, Ideja vokacije).
U Okijevu slučaju to je superosmica. U tekstu pod Kako je što počelo, u knjizi Oxygen 4, Sandra Sterle kaže kako se ne prestaje čuditi Okijevoj želji da uživo zabilježi sve što se ispred njega kreće, ali i ono što miruje. Kad ga je upitala zašto je to tako, Oki odgovara da se on, snimajući, satima može zabavljati otkrivajući potencijalne priče koje su dio stvarnosti oko nas. Drugim riječima, vokacija postaje prijevod pronađena oblika komunikacije između unutarnjeg i vanjskog svijeta, formiranje intimna jezika za identifikaciju raznorodnih pojava, postupaka, razvoja ili stanja. Jezika koji prvenstveno služi pojedincu u službi izgradnje identiteta, a posljedično njegovoj želji za prezentacijom tog identiteta. S druge strane, nedvojbeno je da Okija interesiraju i inspiriraju tehnološke mogućnosti stroja. Još 1991. u radu Noah and ceremonies on the water spaja računalnu animaciju i Super 8mm-film na videu. Godine 1995. na postdiplomskom studiju na Hoogeschool voor de Kunsten u Arnhemu kombinira web i računalnu animaciju u radu Essence pri danoki@desk.nl <mailto:danoki@desk.nl>; godine 1997, razmišljajući o razvoju percepcije, perspektive i tehnologije, dolazi do cyberscana i SGI-platforme gdje istražuje moguća i nemoguća mapiranja i remapiranja trodimenzionalnih objekata i njihovo svođenje na dvije dimenzije, 3D skenerom također se služi u potrazi za “čvrstim” hologramima; godine 2001. bavi se interaktivnim protokolima i eksperimentira na internetu u medijskim instalacijama koje uključuju mnogobrojne sudionike na raznim lokacijama.
Aporija zaborava i sjećanja
Putovanje hyberspaceom, riječima Sandre Sterle, oslikava Okijevu konstantnu opsesiju da uđe u zonu u kojoj je sve moguće, da izrazi ono što se krije iza mehanike stvari, da prodre iza slike svijeta kakvim se on na prvi pogled čini…
Sada svjedočimo obrnutu procesu, svoje unutarnje vatrice Oki prebacuje u praznine virtualnog prostora. Digitalizirajući bilježnicu, simbolično uspostavlja odnos između prevladanih i recentnih tehnologija, između bivšeg i sadašnjeg sebe. Stavljanjem težišta na interaktivan pristup u proces uvodi dimenziju novih medija – primjenjuje perspektivu javne sadašnjosti na listanje elemenata osobne prošlosti. Dajući posjetiteljima ključ u ruke, osim što demistificira opću težnju za konačnom pohranom u vječne, nedodirljive ladice, označava i individualnu spremnost na poigravanje vlastitom nostalgijom prema momentima koji su ga činili ili oblikovali. Pozdravlja se sa superosmicom, sa slikom izlomljenom uslijed ograničena broja frameova, vrpcom iskrzanom od starosti, fragmentima autorskog odrastanja, ljudima iz neke bivše svakodnevice. Ubacivanje detalja osobne i umjetničke povijesti u virtualni bubanj djelomično kontrolirana kôda svojevrsna je preslika naše podsvijesti u koju vrijeme neprestano ubacuje podatke, a ona nam, po svojem, nama nepoznatu načelu, svako toliko izranja iz sjećanja pojedine slike. “Umjesto da se u aporiji zaborava i sjećanja vidi neko ograničenje ili neka slabost, potrebno ju je namjesto toga prepoznati za ono što ona jest: nagovještaj koji se tiče same strukture spoznaje. Ne ono što smo proživjeli i što se potom, kao zaboravljeno, sada nesavršeno vraća u svijest, nego prije mi u tom trenutku pristupamo onome čega nikad nije bilo, zaboravu kao domovini svijesti” (Agamben, Ideja nepamtljivog).
Emitirano u Triptihu III. programa Hrvatskoga radija