Personalni vlak na liniji Sibiu-Braşov
Starac s dugom, dugom bradom ispruženom po nebu
za koji tren
položio je svoju glavu na jastuk
pokazujući svoju ćelavu lubanju
nakostriješenu obrvu i ravnu liniju nosa
Pokazujem oblak Raduu
no on u njemu vidi nešto drugo (ili ništa)
Ne djelimo isti izraz oka
On i Dodo nastavljaju razgovor na rumunjskom
Starac-oblak podsjetio me je na izložbu fotografija
o Albertu Schweitzeru
i njegovom radu u Africi
u Evangelističkoj crkvi u Sibiuu
na izložbu okruženu kamenim likovima s grobnica
pod budnom paskom drvenog Isusovog torza
kojeg pridržavaju dva anđela potkresanih krila
S tih crno-bijelih fotografija
u prostor eshatološkog karaktera
bridjeli su prizori gladi ispucale zemlje bolesti i rezignacije
Ljudi kao materija patnje
čista sublimacija energije
praćena orguljaševim improvizacijama
Groteskna tijela okoženih kostura i uvijek isti izraz patnje djeteta
tijela žigosana tifusom i leprom
kolerom
I onda ta fotografija starca koji umire na Sweitzerovim rukama
njegovo lice
njegove oči
spokojno upijaju ništavilo
u polutami skromne kolibe
u sjeni sućuti
njegovo lice
njegove oči
tako izražajan pogled spokoja
a možda je to samo igra sjen?
željeni privid
uhvaćeni tračak ne-trajanja
ne i umiranja
možda
no prva impresija pogodila je ciljano
postala KORIJEN
korijen cijelog svežnja osjetilnih podražaja
Oni se rasprskavaju kako stupam na vrh tornja katedrale
s kojeg promatram
šaroliko crjepovlje tog velebnog/velelepnog zdanja
i staru jezgru
ovog meni tako dragog grada
koja me neodoljivo podsjeća na Prag
Kad smo prolazili pored duševne bolnice
ispred koje su paradirale hospitalizirane individue
spopala me želja da iskočim iz taksija
i ostanem
na kaldrmi i asfaltu na vlastitoj koži oćutjeti dodir grada
Nisam obišao niti Bruckentalov muzej (ponedjeljkom zatvoreno)
ni vidio to lice
te oči
koje tako sladostrasno uznemiruju Raduov estetski nerv…
Osjeća se židak miris urina
pomiješan s kiselim vonjem lažne kože sjedala
Dodo sluša Rage against the machine
i uživa u oblinama djevojke ispružene na sjedalu preko puta
Radu pokušava da spava
ja pokušavam da čitam
Vrijeme protiče u skladu s mirnoćom okolnih polj?
zaustavljenih u platna
koja vise na bočnim stranama kompozicije
Još jedan zvižduk sužava razdaljinu
A onda, citiram:
We had been attending a childbirth and it dragged on and off for sixteen hours. Finely it started to come – gray, slimy, cold – out it came – a large human frog – an encephalic monster, no neck, no head, with eyes, nose, froggy mouth, long arms. (The bird of paradise)
Negdanji isusovački univerzitet u Aiudu
prvi kat na lijevo
ulaz 10 000 leia
prostorija srednja
ogromna vitrina na desno u donjem lijevom kutu
tegla ispunjena formalinom
u njoj novorođenče –
žaba
mi neispavani mamurni u bunilu
Zašto me takav splet događaja (veza: knjiga – život) sljeduje
par sekundi prije nego mi je Dodo trzajem očima
skrenuo pažnju
na jedre djevojčine grudi koje su doslovno ispadale iz grudnjaka
On je sav među njima
Ja mjesto grudiju vidim teglicu na dnu sobe
koja se utiskuje u nježnu kožu sjećanja
Osim toga i umor me svladava
pomiče svijest u pozadinu
osjećam ugodnu utrnulost osjetil?
spokoj
mirnoću
Tijelo gasi suvišne funkcije da bi se održalo budnim
da bi pregorilo pa nastavilo
Nakon ovog trebaće mi piće:
alkohol čuva vrijeme zarobljeno u tijelu
kao i ono lice
one oči
kroz papir tijela
Probudio sam se u konjskoj utrobi
željan neke iracionalne topline;
poznati dragi vriskovi produbili su prisutnost jutra.
Utroba je još topla i vlažna
i ja sam cijelu noć sanjao da sam u maternici;
može se reći da sam se ponovno rodio,
možda ponešto iskusniji, ali svakako djetinjast.
Kapci su mi ljepljivi, kosa mi je mokra i ušljiva.
Prezirem smrt jer me ne uzima,
proklinjem život jer mi se ruga;
o ocu, bogu, državi i naciji ne smijem progovoriti jer se gušim u brzacu psovki.
Ponavljam uporno jedan blesavi refren i mislim da mi je od toga bolje;
gledam u srušenu crkvu i divim se toj mjeri stvarnosti;
poneka ptica uznemiri kristale sleđenog zraka.
Razmišljajući o sebi prije godinu dana pomišljam na pištolj;
riječi sve teže i teže izlaze iz mene, osim kad sam u afektu.
Bezobzirnost i očaj su potirući elementi
sleđenih trup?l? zgrčenih lic? (pojave izrazito groteskne, smiješne);
sjetio sam se jedne beskrajno tužne ljubavne pjesme.
Svijet urušen u sebe izgleda veoma dirljivo;
zamišljam jedan davni čajnik, šalicu s pričom…
pojačava se miris rastopljenog meda u žličici –
postaje toplije.
Moram brzo umrijeti da ne obnavljam neobnovljivo.
UVOD
Poigravanje svjetlom;
gašenje i paljenje kadra, iskrivljavanje istog;
riječi koje govore i tijela koja nestaju.
Zakon: slučajnost.
Stvarnost: mašta.
(Mašta stvarnosti zakona, slučajno sasvim, zakon stvarnosti mašta.)
Riječi.
Moja čežnja za tvojim afektom/ odlijeva maratonsko maltretirani mozak/ šetnjom zaboravljenim sjećanjima./ Zar ih uopće ima?
Bila je nedjelja ujutro i bio je USKRS
Rano ujUTRo
utrnuo sam bijo
UtrNulA si noćno SVJetlO
stigli smo zajedno u tu zgradu
bila je ispunjena gomilom razbacanih studenata/-tica
sjedili smo na stepenicama
gledao sam studenticama koje su nosile suknje između nogu
ti si me ismijavala
dok sam se ja napaljivao
potom si nestala a trebali smo sjesti za neki stol
jer sam dobio rezervaciju od jedne prijateljice
tražio sam te jer nisam htio biti sâm
kao što ti nisi bila sama
s nekim ili nekom svejedno
pijani prijatelj mi je podsmješljivo rekao
„sjedni s nama, nema smisla da je tražiš“
znam!
izišao sam ispred zgrade u poveći park
s polustoljetnim (i više) stablima plafonskih krošanja
nosili su nekakve sanduke
dok su nekakve sanduke odnosili
nepregledna gomila lic? tištila je moje srce
uske stepenice vode do omanjeg parka
tu su je pokušali silovati
ta uskoća je djelovala čudno kad sam utrčao na čistinu parka
no to me nije omelo da ih krenem tući
odnekud je doletio jedan prijatelj
čitav događaj ubrzo je razmahao svoja pokisla krila
samo prašina i tišina
moj povik mrtvom susjedstvu
potom sam se sjetio da sam čekao da je počnu silovati da bih reagirao
čekao sam izvjesnu promjenu u njezinim kricima
RAZRADA
U jezičnim kovačnicama kuju se zvijezde riječi.
Sklopljene ruke iznad moje glave nisu moje./ Čekajući katarzu dočekat ćeš strast./ Ispod čitave gomile važnijih stvari/ pulsirat će moj podraženi ud.
Podražena sjena poraznog događaja
u sjenci važnijih zbivanja koje bi htjela zadržati u sebi
Nikako dijete
To nikako
UVOD
Faux pas
dražestan uzorak na tamnocrvenoj pozadini zavjes?
me je nadražio
moja konteso
vi neosjećajna španjolska nevaljalice
napasnice
i besramnice
po vašem bijelom pergamentu
ispisujem jedan beznačajan događaj
prepun sporazumnih osmijeha
zadrkane posteljine
pljuska
i sulude autobusne vožnje
sa zamagljenim staklima
prema nigdje
već vidim kako nas će naše potomstvo
prepiliti izbezumljujućim bugarenjem
jer sam neosjetno zbrzao iz sebe
postoji samo jedno
čime sam ja to zaslužio?
moja zavojita radnjice
u ovom rascjepu vremena ja želim s vama
kristalno biti jasan
zato ću i reći
vas da želim opet
Sideshow (Calexicoto or eternal mind gap)
Još od jučer krenuh šalicom tražiti toplinu,
koju kasnije gutah satima,
al’ iz druge čaše i na drugom mjestu
(dok stajah ja i drhtah opažljivo).
Uzviknuh:
kako duboko se osjećah
izgubljen u tvojim riječima
u kojima stekoh svoj konačni oblik,
pa dobih krucijalan otisak na mozgu!
Onda kada, pred zoru, zakunjah,
istrošen od silnog alkoholoziranja,
shvatih da ću možda i umrijeti:
kad mi alkohol izbije na zjenice,
kad me obuzme raskoš ludosti i lucidnosti,
kad se osjećaji izoštre do oštrine rezanja svjesti
i kad srce zaboravi kako muklo tuče.
Smrt bi sad, uostalom, bila olakšanje
(Gledaloto ili olakšanje,
predstavljam si izbor.
Pomirujem ih. Pulsiram. Letim
usporedo s anđelom koji svira gajde
iznad utrnule glave starca. On na kraju kaže:
Poanta? Nema je?! Nema je!?).
Biranje u određenom trenutku izaziva aluziju,
a tvoji prsti na lubanji su sjeta
i ne želim da me više uznemiravaš,
mada nemam prava tražiti to,
svejedno…
(Cijelu noć nisam oka sklopio,
samo je jedan predmet ogromne gustoće,
koji nosim još od djetinjstva,
u meni neprestano rastao.)
Kaligadudula
Niz noge mi se cijedi surrealistična pevaljka.
U tmasti kovitlac dima bačen joj je disk u glavu,
pa je, spaziv prvog (mene), poletjela mu u susret
zaboraviv raskopčati antikorozivni prsluk-kredenac
i iz lijeve dojke-fijoke izvaditi svježe ubrani
jaglac-mikrofon,
tako da su svi zvučni valovi-izlučevine
ispadali iz njezinih usta-vulve
samo po meni-nemenikući…
…op-diri-diri-sa-sa,
op-diri-diri-sâ,
op-diri-diri-sa-sa,
op-diri-diri-sâ;
tuš.
Moj te limo Soli vada… itd., sve u nadi
da će taj (ja) rastvoriti nabreklu opnu očiju
i upiti želatinastu cijeđ –
o, kakav kraval.
OSOBNA KARTA
Miodrag Vučinić student je treće godine kroatistike na Sveučilištu u Rijeci.