Moje Ja je ponekad previše
Monolozi
Monolozi - Monologe, pretpostavke i strepnje bilježim da postanu
Trajne, dostupne svima, monologe stvaram, isječci ih zovem
Čovjek često započne
Zbirku pjesama ili priča
S nedvosmislenom autobiografijom
Kaže tko je i odakle su mu korijeni
Spomene pretke s Karpata
Broj cipela i od čega se
Sastoji njegovo prvo sjećanje
Sve ostalo pripovjedaču bude sporedno
Sekundarno, ispriča se samo od sebe
U narednim pjesmama ili pričama, spontano
Ali kod mene nije tako, tjeram inat, ne želim
Govoriti o tamnoplavim cipelama koje puštaju vodu
Iznositi svoju intimu i vješati prljavo rublje
Pred znatiželjno čitateljstvo, nego ostaviti nešto
Neizrečeno, napomenuti da ne znam plivati
Sintagme - Plivati ne znam, padnem li u rijeku
Neću biti među živima, tamo se
Nalazi sigurna smrt
Crno more je sigurnija smrt, kaže mi
Prijatelj koji je htio skončati život u rijeci
I on plivati ne zna, padne li u rijeku, živ
Iz nje izaći neće
(On sumnja u dobrotu svemoćnog Boga
Spominje ga samo u pojedinim sintagmama)
Utješna Ako boga da
Ćudljiva Bog zna
Uobičajena Bože moj
Neizostavna Isuse Bože
Ironična Pitaj boga
Ne daj bože u sablažnjivim rečenicama
Kurtoazna Bože sačuvaj
Panična Bože pomozi kako znaš i umiješ
Osvetoljubiva ili zahvaljujuća Bog ti plati
Ravnodušna Bog dao, Bog uzeo, tak ti je to
Zaprepaštujuća Za ime božje
Za Boga miloga (još jedna zaprepaštujuća)
Uvjeravanje - Da dobrog Boga ima, smrti ne bi bilo
Kaže mi Prijatelj koji obožava sintagme
Može se reći da je upućen u
Povijesna zbivanja; nabraja mi
Križarske ratove (u Božje ime su
Vođeni, naglašava samo zato
Da bi upotrijebio ljubljenu sintagmu
Spominje španjolsku čizmu i bešćutne kraljeve
Nasilnu kristijanizaciju Amerike, klimave dogme
Minijaturne nasilne sekte što niču poput
Gljiva nakon kiše, koncentracione logore
Usustavljeno klanje nevinih
Ljudi od samozvanih Nadljudi!
Zatim mi navodi sakralne zabrane, bizarne propise
Za dobar život i putove što vode
Prema pozlaćenim vratima raja, nabraja mi
Smrtonosne viruse i bolesti, potrese kod Etne
Poplave u Njemačkoj, gladnu djecu Trećeg svijeta
Djecu u vrećama za smeće, samohrane roditelje
Očajne samoubojice i zapišane starce koji žive od
Socijalne pomoći, rezignirane ratne branitelje
Oboljele od raka kože i cerebralne paralize, meni ne
Preostaje ništa drugo doli da nijemim klimanjem
Potvrđujem njegove riječi, što ga više slušam
Sve mi se više čini kako je u pravu
Podržavam ga šutnjom, riječi nisu potrebne
Riječi su suvišne kad on govori
(Ne znam kako sebi upadati u riječ jer
Prijatelj, to sam ja)
Monolozi - Monologe bilježim da postanu trajni, dostupni svima
Monologe poetske, isječke iz svakodnevice
Puta toga ne govorim u monolozima; nisam rekao da
Često plačem, da sam ranjive naravi i da želim spavati
Sa poznanicom, ali da se želim i probuditi pored nje
A ne samo spavati s njom, i nisam
Rekao da se nerado budim u praznom
Krevetu, i da ponekad pijem iz jednog razloga: da
Mi bude lakše živjeti život lišen iluzija
Nisam rekao koji je danas datum, premda do datuma
Podosta držim, ali sam unatoč svemu dosta rekao
O sebi preko monologa poetskih, koje sam
Isječcima nazvao
Monolozi 2 - Dragi su mi moji
Povremeni monolozi, zahvaljujući njima izbjegavam
Dijaloge, štoviše, izbjegavam ljude koji previše
Baljezgaju, izbjegavam natprirodne teme, nervne
Bolesnike, vlasnike smrdljivih pazuha, a katkad
Izbjegavam sve koje poznajem, preopterećen banalnostima
(Naslućujem loše dane, gotovo da ih mogu nanjušiti
Loši dani zaudaraju i stvaraju u meni
Patetične misli i nesvakidašnju paniku)
Stanka - Moram izbaciti riječi iz sebe jer će me
U protivnom te iste riječi ugušiti
Ili, u najmanju ruku, trajno psihički unakaziti
Zato moram (?!?) praviti isječke, izbacivati
Iz sebe svoje monologe, trule pretpostavke
I egzistencijalne strepnje
Razgraditi strahove i sastaviti mozaik
Dosadašnjeg života u smislenu cjelinu
Krojačnica - Nesnosna i bezbojna glavobolja
Bez okusa i mirisa uhvati me
Kad mi pojedini kroje život
Ti krojači rade na crno, a masno ih
Plaćaju državne i crkvene institucije
Što ti je paradoks, nema tu pameti
(Svi su protiv rada na crno
I crkva i država, incestne sestrice)
Krojačima morala je sve
Dozvoljeno, nesmetano kroje moje sive halje
Predstavljaju se krojači kao nezavisne
Udruge ili humanitarni centri
I boli njih za ovo što pišem
Misle oni:
Nema pametnijeg posla pa piše, što zapravo
Radi, kakav mu je to posao, pisanje, što
Ne kopa vrt ili uplati 6,66 kuna za
Gladne Trećeg svijeta?!?, pisanje, pisanje
Gospode moj, pa
Kakav mu je to posao, to
Svatko može raditi!, parazit, živi na
Račun države
Marionete - Ne razumiju pojedini duhovnjaci
Da gladnim ljudima treba konkretna
Hrana i piće, a ne izvori misionarske vode
Zapravo, samo neki ne razumiju, dok se
Neki prave da ne razumiju
Dobro im ide pretvaranje, vlastitim
Pretvaranjem stvaraju marionete, kopije
Vlastitih osobnosti, klaunove humanizma
Poželjne su osobitosti humanizma, pomodno je
Pomaganje unesrećenima, primjećujem poplavu
Lažne duhovnosti, okružen površnim
Samozvanim vjernicima koji šest
Dana u tjednu prakticiraju grešnost, dok je
Sedmi dan namijenjen isposništvu
1983 - Generacija mladih kojoj pripadam je pepeljasta, lažna
Dvosmislena, prevrtljiva, ne može se čovjek na nju
Previše pouzdati, naročito kad je riječ o odgovornim
Situacijama, tu ubrajam i sebe, nisam primjer pouzdanosti
Jer - Ne podnosim lažnu pristojnost, kad se ljudi
Međusobno podnose iz evanđeoskih ili nekih
Drugih nazora – jer su svi ljudi braća ili bi
Morali biti takvi, reći će mi netko, jer se mora
Biti pristojan, jer nije pristojno biti nepristojan
Jer je smijeh dobar, jer cinizam i snobizam nije
Dobar, jer Bog to hoće, jer ljudi to žele, da
Svi prema svima budemo dobri – odbijam
Funkcionirati na taj način, pojedine pojedince
Ne mogu smisliti, čak mi utječu na probavu, pa
Ih se klonim, što mi uvijek nasmijani ljudi
Zamjeraju i poslije spočitavaju
Jedna prijateljica, primjerice, često
Ne želi pričati sa mnom zbog toga
Što ne želim biti sa svima dobar
Čak me naziva snobom – a svojim
Povremenim ponašanjem pokazuje da čovjek ne
Može uvijek biti pristojan prema nekome – možda će
Uskoro shvatiti da neki ljudi ne zaslužuju njezinu
Pozornost, i da je pretjerana ljubaznost prema
Svima naporno glumatanje
Neodlučnost – Klonim se ljudi koji su zatrovani
Nedokazivim teorijama i jednoumnog ludila
(Krasi me mentalna neodlučnost)
Klonim se pojedinaca koji vjeruju da se sve prirodne
Pojave i ljudski postupci mogu bez problema razjasniti
I objasniti razumom, klonim se jednoumnih koji se
Oslanjaju na judeokršćansku tradiciju, teoriju
Evolucije, astrologiju ili kakvu četvrtu sedmu jer
Zaklali bi Jednoumni one koji se
Ne slažu s njima, ali jedna zapovijed ih
Često sputava u tome da prekinu
Živote neistomišljenika, ne ubij!, kaže zapovijed
Sakralne prirode, pa onda oni u pravilu ne kolju
Riječi se boje, tim više ako su riječi
Jasno zapisane u svetoj knjizi do koje
Drže više nego do živih ljudi
Dobro dok je tako, dok drže do riječi
Makar do riječi što priječe ubojstvo
(Riječi me drže na životu, hvala im)
Karikature - Od starih moralizatora gori su oni mladi
Oni su karikature u mojim očima, duše povodljive
Ne vole duhovnjaci moje riječi, blasfemijom ih
Nazivaju i pojedini me pitaju
Kako se ne bojiš Boga?, a meni nije
Jasno kako se netko ili nešto može istodobno
Voljeti i mrziti – ne polazi mi to za rukom
Kako istodobno voditi dvije radnje?, pitam se
Najdraže su mi priče vezane uz putenost
Pa mlad sam!, imam dvadeset i tri godine
Opterećen sam pitanjem očinstva, tumorima
Ljubavlju, seksom i literaturom, a kako mi je
Dodijeljen dar sumnje nikoga ne navodim
Na svoj put, nemam potrebu za uvjeravanjem i
Mijenjanjem nečijih stavova, samo srodnicima
Predlažem knjige i filmove, s nepoznatima ne ulazim
U rasprave, naročito ako nalikuju karikaturama
Karikature 2 - Previše je misaonih proturječja na svijetu
Ponovit ću, nije problem: nemam potrebu za
Uvjeravanjem i pravljenjem vlastitih kopija
Svijetu je dovoljan jedan čovjek poput mene
Nezamisliva mi je mogućnost da nas ima više
(Ne želim da dođe do toga)
Zapravo, kad razmislim: i jedan JA je svijetu
Ponekad previše
Zapravo, kad još razmislim: meni je moje JA
Ponekad previše
Misli - Razmišljam o Almodovaru i situiranim
Ženama hladne naravi i toplog pogleda
Dok u pozadini Johnny Cash pjeva
Konobarevu jadikovku što ni
Po čemu ne nalikuje mojoj, arhitekturnoj
Banalnoj jadikovci koja se sastoji od nepostojeće
Kuće što će niknuti poput gljive, straha od
Budućnosti i još nečega
(Ne želim kazati što sve sadrži moj jad
Nešto moram zadržati za sebe)
Miroslav Cmuk rođen je 1983. u Varaždinu. U Osijeku studira hrvatski jezik i književnost. Poeziju je objavljivao u Quorumu i književnoj reviji Marulić, a književnu kritiku u Temi. Na početku rukopisne zbirke Knjižica monologa, pretpostavki i strepnji, iz čijeg je uvodnog ciklusa načinjen ovaj izbor, stoji pomalo neočekivan epigraf. U arhaičnom natpisu bližem stilu kakve srednjovjekovne kronike (ili, hm, “dvorskog” pjesništva devedesetih) nego nekom od prepoznatljivih obrazaca suvremenog hrvatskog pjesničkog idioma zapisivač se eksplicitno identificira autorom i “glasom” spomenutih monologa. On se, doduše, ne imenuje, ali jasno naznačuje razlog svog ulaska u “pismo”: trajnost i dostupnost; pisanje se uspostavlja kao sredstvo borbe protiv vremena. Svrha i ton ove uvodne proklamacije ostaju mi pomalo nejasni, tim više što se ne nameće čitanje u ironijskom ključu, što bi se, nakon prolaska kroz ostatak korpusa (jer je on manifestno, na momente plakatno i parolaški antitradicijski usmjeren) moglo smatrati očekivanim. Već se prva pjesma ciklusa izrijekom suprotstavlja epigrafu: odmah nakon istaknute želje za trajnošću i dostupnošću svima protagonist kaže kako ne želi iznositi svoju intimu pred žedno čitateljstvo, već ostaviti nešto neizrečeno, ili opet, u pjesmi Misli, zadržati nešto za sebe. I tog je neizrečenog, međutim, malo. Nakon nekoliko zanimljivo zamišljenih i vrlo dobro izvedenih uvodnih pjesama sve češće se javljaju banalni sklopovi koji potpuno zagušuju prostor pjesme. Ideološka je prenapučenost dodatno naglašena izrazito rudimentarnom idejnom i stihovnom izvedbom općih mjesta pseudolijeve “subverzivnosti”. Čitatelj se ponekad nađe zbunjen suočen s činjenicama o sprezi crkve i države poput: Kad mi pojedini kroje život / Ti krojači rade na crno, a masno ih / Plaćaju državne i crkvene institucije; crkva i država su incestne sestrice ili jednostavno ne zna što bi sa stihovima iz pjesme izrazito metaforički ofucanog naslova Marionete: Primjećujem poplavu / Lažne duhovnosti, okružen površnim / Samozvanim vjernicima koji šest / Dana u tjednu prakticiraju grešnost, dok je / Sedmi dan namijenjen isposništvu. Na više mjesta protagonist tekstove određuje kao monologe. Piše, između ostalog, i: Dragi su mi moji / Povremeni monolozi, zahvaljujući njima izbjegavam / Dijaloge, što, međutim, nalazim neobičnim: pjesme su, i zbog svog nerijetko plakatnog karaktera, izrazito dijalogu usmjerene, opravdane prvenstveno kao pokušaj uspostave komunikacijskog čina. Nadalje, iste monologe (koje valja poistovjetiti s pjesmama) on, kaže, naziva isječcima. Zašto, nije mi do kraja jasno jer je, iako su dosljedno izostavljene točke što, gramatički, sugerira fragmentarnost i nedovršenost iskaza, uglavnom riječ o relativno “zatvorenim” pjesmama izgrađenim oko pojedine ideje, motivskog sklopa ili dosjetke. One, usprkos svojevrsnom kontinuitetu, varijacijama te provodnim i lutajućim motivima, funkcioniraju kao autonomne strukture. Nešto dalje isječak se donekle pojašnjuje: riječ je o isječcima iz svakodnevnice. No većina bi se pjesama prije mogla označiti svojevrsnom “pjesničkom anatomijom” (Frye), pjesmom ideje, kojoj je “stvarnosno” slice of life pabirčenje u principu strano. Također, pomalo je neobično, pogotovo za kroatista, pisati klimati umjesto kimati ili upotrebljavati konstrukcije poput na nju se pouzdati. No vratimo se onim uvodnim, dobro zamišljenim i izvedenim pjesmama i očekujmo potencijalno vrlo zanimljivu Knjižicu.
(Marko Pogačar)