#440 na kioscima

31.8.2015.

Boris Greiner  

Na izložbi (ni)je bilo apsolutno ništa

Perkovljeva je tema u ovom slučaju istodobno i činjenica izložbene situacije i njegov već od ranije situacijski naznačeni autorski rukopis


Vedran Perkov, Apsolutno ništa, Greta, 1. 6. - 6. 6. 2015.

 

Apsolutno ništa je istodobno i informacija koju oči šalju mozgu na obradu prilikom ulaska u Gretu pri pogledu na prazne galerijske zidove. Pri čemu bi zapravo dovoljno bilo reći "ništa"; "apsolutno" bi se moglo proglasiti pojačivačem toga "ništa", gotovo nagovaranjem, zato što de facto nema nikakve razlike između "ništa" i "apsolutno ništa". Stoga bi se naziv mogao doživjeti kao nekakav svakodnevni, usputni pleonazam, primjerice, poput izraza "totalno prazno".

"Apsolutno" ne dozvoljava nikakve dvojbe, i naročitost nečega time postaje posve neupitna; to je oznaka za ultimativnu kategoriju. No s obzirom na to da se rijetko što uopće može proglasiti objektivno ultimativnim (čak je i univerzum tek nominalno ultimativan, jer što se njega tiče, ne postoji mjera kojom bi se to moglo i izmjeriti), takva odrednica proizlazi iz našeg dogovora pa se tek slijedom toga koristi. Činjenica apsolutnosti nečega proizvoljnost je kojom se koristimo u opisu neke stvarnosti, pojma ili doživljaja. Usporediva neodredivost primjenjiva je i na drugu riječ u nazivu izložbe. Ne postoji ništa, nego se to "ništa" najčešće i koristi pod pretpostavkom onoga na što se odnosi. Primjerice, odgovarajući na pitanje "što ima na toj i toj izložbi", moguće je odgovoriti "ništa". Dapače, smisao odgovora mijenja se tek u nijansi, ukoliko odgovor preciziramo kao "ništa posebno" ili "apsolutno ništa", jer time, naime, ne izražavamo činjenicu da je izložba prazna, nego da je, po našem mišljenju, izostao kvalitetan sadržaj.



Perkov, dakle, već naslovom autoironično sugerira naš budući odgovor na pitanje što je bilo na njegovoj izložbi. To bi se moglo prevesti i kao: "ne da nije bilo ništa, nego nije bilo baš ništa". Na taj se način već sam postavio na najnižu prečku kvalitativne ljestvice i bilo kakva reakcija publike može mu samo podići rejting. Takva je mogućnost tumačenja svakako uključena u njegovu izložbenu namjeru, no posve je usputne prirode, drugim riječima, zašto se njome ne bi poslužio kad mu suština njegova "apsolutnog ništa" takvu dimenziju i servira.



Izostanak sadržaja kao tema

S druge strane, međutim, postoji i situacija izostanka očekivana sadržaja – ako u galeriji umjesto realizacije autorske proizvodnje zateknemo prazne okvire ili postamente ili tek snop svjetla na projekcijskom platnu, nećemo reći da to nije kvalitetan sadržaj, nego da sadržaja nema. Ukoliko je pak taj izostanak u vidljivom ili bilo kakvom drugom odnosu spram koncepta, takvu bismo komunikaciju mogli proglasiti kvalitetnom. U prijevodu, "ništa" ne mora smjesta značiti da stvar ne valja, nego da je izostanak očekivanoga postao tema, odnosno sadržaj. I da je upravo taj izostanak ključna poluga, odnosno da se izostankom konkretna sadržaja on naglašava, budući se iz konteksta predmnijeva kakav bi mogao biti. Brojnost interpretacija razloga izostavljanja smanjuje se specifičnošću konteksta dok na kraju ne preostane nikakva dvojba, odnosno upućena je jasna poruka koja identificira i kontekst i njegov uobičajeni sadržaj i njegovu eliminaciju i ideju koja proizlazi iz te eliminacije. I to do te mjere da taj izostanak kao na pladnju izlaže najprecizniji obrazac za podastiranje autorske ideje spram izabrana konteksta.

Perkovljeva je tema u tom slučaju istodobno i činjenica izložbene situacije i njegov, već od ranije situacijski naznačeni autorski rukopis. Taj je rukopis moguće identificirati kroz dva istupa kojima se u posljednje vrijeme predstavio. U izložbi Everything is Under Control ispunio je Galeriju SC papirima na kojima su isprintani grafikoni, tablice i brojke, a u izložbi Međunaslovi u Galeriji Prozori na desetak je televizora puštao desetak klasičnih filmova na kojima, međutim, nije bilo slike, nego samo zvuk, a umjesto slike pojavljivali su se natpisi, odnosno citati izvađeni iz južnoameričkih sapunica.



Sada kao da je izvadio po jednu formalnu dimenziju iz te dvije izložbe, objesivši u Galeriji Greta ispod stropa bezbroj praznih papira. "Apsolutno ništa" vrlo se konkretno i nedvosmisleno odnosi na posvemašnji izostanak sadržaja na tim papirima. Papiri su nanizani na nevidljivi flaks i u desetak kolona posve prekrivaju strop. Treba reći da je u svakom kutu pojedinoga papira izbušena rupica, flaksovi prolaze kroz te rupice i fiksiraju papire, te njihovo gibanje svode na minimum. Strop stoga izgleda poput nekakve bijele livade ili polja gdje se zreli papiri tek jedva vidljivo lelujaju, i čeka se dolazak odlučna slikara koji će ih pokositi i sve redom upotrijebiti. A ako bi ih ubirao pojedinačno, dostajalo bi mu spremnih podloga za cijeli život. Slično bi se, primjerice, ispod te instalacije – što također podsjeća na gomilu papira obješenih kao da se suše poput plahta za jako malu djecu – osjećao pisac dok mu se iznad glave mreškaju sasvim nove, još skoro djelomično i mokre, stranice nenapisane knjige. "Apsolutno ništa" slijedom toga moglo bi se prevesti i u "Apsolutni početak" te odnositi na vrijeme koje stoji i koje će početi onoga trenutka kad se prvi papir uzme u obradu, odnosno kad se prvo nešto ubilježi u postojeće ništa. S druge strane, praznine tih papira mogle su nastati i brisanjem postojećeg sadržaja, dakle simbolizirati osobni autorov odnos spram dosadašnjeg djelovanja ili ostvarenja gdje jedino njihovo ukidanje omogućuje slobodu za sljedeći potez, za novu etapu, za kretanje od nule. Dapače, od apsolutne nule.



Uzaludnost umjetničkog posla

Veliki angažman nužan da bi se svi ti papiri nanizali i relativno pravilno rasporedili također je jedna od Perkovljevih karakteristika. S obzirom na to da je posao upregnut u poprilično apsurdnu namjeru koja u konačnici nema klasično vidljivih rezultata, to pozornost usmjerava na univerzalnu apsurdnu činjenicu umjetničkog posla, to jest na njezinu općedruštvenu uzaludnost. I u tom bi se smislu Apsolutno ništa moglo usporediti s Pavićevim Šiljenjem u kut (Galerija VN, 2014.) ili s Hrasteovim Arnoldom (Galerija SC, 2014.) u kojima je također uložen velik trud u materijalizaciju, odnosno galerijsku prispodobu jedne od dimenzija autorske stvarnosti, pa čak i njezina polazišta, preciznije rečeno autokarikature tog polazišta, a to je nonsens umjetničkog stvaranja. Stvaranja koje je ponajprije nužno njemu samome, on ne može bez toga, pa ga slijedom toga zatrpava do posvemašnjeg prekrivanja rezultata njegova posla (Pavić); on neprestano stoji na početku putovanja koje vodi u besmisao, dakle nigdje (Hraste); on proizvodi svoje nebo praznim papirima skicirajući svakidašnje okolnosti zatjecanja pred uvijek novim praznim papirom. Sve su to portreti takvog posla (ili autoportreti). Možda to i jesu činjenice koje se drugih i ne tiču; drugi bi im svakako mogli smjesta odgovoriti, "pa ne moraš, svijet će i bez tvoje muke jednako preživjeti". To bi im se i moglo reći, da oni već to i sami sebi nisu rekli, ismijavajući pritom i sebe i svoju nemoć da se time ne bave.

Svejedno što je sadržaj, to može biti sve odnosno ništa pa i apsolutno ništa, pa i sve ono što ispunjava prostor između svega i ničega – bitno je na koji je način taj sadržaj predstavljen, na koji je način putovala ideja od začetka do realizacije, što je pritom vidjela i kako nam u konačnici o tome pripovijeda. Strop ili nebo ili ono što nas nadsvođuje ispunjeno je bezbrojnim mogućnostima, fragilnim, lelujavim, ali dohvatnim. Njihova praznina moguće iščekuje upis, poput neispunjenih stranica budućnosti. Apsolutno ništa je nulta etapa koja svojom materijaliziranom brojnošću sugerira bezbroj tih nultih etapa, tih budućih početaka i tih vječnosti koje u svoja svakodnevna ostvarenja jedino iz te pozicije i mogu krenuti.

preuzmi
pdf