Amputirani snovi (Scenarij za orgazam)
Telefoni prerezanog vrata neprekidno zvone.
S druge strane javlja se ocean- tko je naručio kita?
Odgovaram da nema nikog kod kuće.
Što će mi još jedan uplakani kit za stolom.
Dosta mi je što računi redovito stižu.
Posljedice zbrajanja su pojedeni sati i tvrda stolica.
Strah me da će mi kičma poprimiti oblik
sedamnaestog slova černobilske abecede.
Tko će me takvog pustiti u autobus.
Vlakovi su prebukirani i prebučni,
brodovi ne plove radnim danom,
jedino ulice, one se čine podatne za obitavanje.
Mrvice svježeg asfalta kapaju mi iz oka-
pravim nove ceste do zapuštenih sela i onih drugih
što ih napuštanje tek čeka.
Možda da o tome nešto napišem, o napuštanju,
jer ovo očito ne vodi tome.
Vrijednost je izgubila na vrijednosti, pa što sad?
Zar još postoje dva normalna koja će se složiti
da se ne slažu?
Zamisli da nikada nitko nije mogao povisiti glas
i da uskličnik nije izumljen,
da svi pričaju tonom koji im je babica dodijelila.
Gluposti pretjeruju šarmom.
Trokuti utisnuti u čelo sakate bogomoljke
čine se kao znanstvena fantastika.
Proglasimo trokut četrnaestim svjetskim čudom.
Pošaljimo bogomoljku na izložbu pasa,
prijavimo je na natječaj za najbolju erotsku fotografiju.
Rijetki sanjaju tuđe snove, rijetki sanjaju.
Upoznao sam jednu što je govorila da tumači snove.
Iduće ljeto ja sam naokolo lagao da čitam iz dlana.
Uvjerljivošću sam i sebe uvjerio da imam to znanje,
one su pružale ruku, a ja sam jagodicom prsta
šetao putovima zarezanima u njihovoj koži,
kapao je asfalt iz moga oka,
vid je pljuštao iz mojih usta i hladio ljepljivi katran.
Onda je došla ona, pružila ruku i rekla da zna
što sam sinoć sanjao.
Nikada više nisam pročitao nešto tako nestvarno
kao priču s njenog dlana.
Nikada više nisam čitao iz ničijeg dlana.
Onda je telefon ponovno zazvonio.
Ovaj put kit se javio osobno.
Kaže mi da se neka bogomoljka raspituje za mene,
da jel garantiram za nju ako joj posudi par somova.
Spustio sam slušalicu odglumivši kvar na centrali.
Flagelanti na štangi (Mirisi, zlato i kajmak)
Zbunjeno suicidalni mravi bez krila
nude escort usluge pored riječnih nasipa
U daljini se odražava daleki odraz daljine
s crvenim odsjajem na vrhu uskličnika
Riječi zapinju u magli gube se i stižu prije vremena
Ovakav isječak zahtjeva plinsku lampu tu desno
Kulisama improvizirana stabilnost prokazuje krivca
koji nas je ponovo doveo na ispravan put
Kakav gad mora da je bio prvi čovjek u svemiru
Danas će prikazati animaciju mog života na platnu
ukrašenom ugrizima moljca zaražena kugom
Nema nikog da se buni nikog da plješće općenito nikog
Sjedim u prvom redu i vičem onima iz redova ispred
da sjednu više pobogu pa nije ovo klaustar
onda protestno ustanem bacim rukavicu u lice moljca
podignem palac da ustopiram vlastiti razum
možda se zaustavi poveze me i ubije
Zaustavila se samo projekcija zrake širine prosječne zjenice
I to su nam podvalili dok nismo pazili
jedan si od mnogih uračunat u prosjek prosječno uzet u obzir
Kakav gad kako oštro obao može biti jedan prosječan dan
Deklinirani sjekutići (Lijek protiv ozdravljenja)
Uskladi sat s mojim da živimo u istoj zabludi
Amnezijom sruši avione s gumenih kapaka neba
i vriskom zainteresiraj siluetu voajera
Samo probaj obraniti zub od tri debljine njene bušilice
pa ćeš osjetit kakvog joj je okusa odgriženi prst
Van Gogh ima posinka koji mi boji unutrašnju stranu lubanje
i pjeva staroslavenske posmrtne napjeve o djedovini
Prsti se preobražavaju u fosilni otisak lica slučajnog stranca
ne prepoznaju oblik koji dodiruju kao jednu od percepcija
čupaju žice telegrafskih stupova prošlosti i motaju ih
kao prstenje oko nožnog palca ili u rizlu mjesto hrastovih vrata
Ćoškasti predio tijela nazivaju kostima spasa
ne sluteći da svaki spas ima udubljenje na cesti
krivinu ograničenje brzine i provaliju pored skliske podloge
Umnažaju se slike u jednu nepostojano titrajnu kao hologram
kao majčino mlijeko dupkom puno laktozno hranjivih obmana
Nepovezane riječi spržio sam triput na cede za prijatelje
koji vole slagati puzzle i dizati ruke u vis za najdraži klub
Iza svega se uvijek krije nešto drugo
svaka namjera postupak činidba usluga tek naizgled je bijela
svako lice sakrito je rukama istetoviranim zamišljenom ličnošću
samododjeljenom ulogom u vlastitom životu
Naše oči gledaju sakrita lica drugih kroz blago razmaknute prste
Možda ribe možda ljuskavci nemaju primisli i ako bi ih odgajali
u istom akvariju sa mačićem i štencem možda bi i one
donijele odbačeni štap i igrale se klupkom vune
Primisli razapete neprobojno debelim staklom privida
šapću otkinutom uhu praseta volim te
uvjeravaju ga da će sve biti ružičasto kao i do sada
lažu mu o vremenu kuhanja u gusto neprozirnoj magmi
pričaju o nekakvom vremenu o striborovom lišću
i kazaljkama koje se vrate na početak nakon što otkucaju
četrnaest minuta i osam sekundi
Točno toliko postoji vrijeme toliko i ni trena više
Tanko narezane djevice (Dnevna doza imuniteta)
Na prstima ulazim u uho bubamare i šapćem
ovaj grad je posvojen
Ona mrvi zrno papra među krilima i tetovira
još jednu pjegu na crveno rame
Gleda me slavnim koja-si-ti-budala pogledom
bez da razmotri opciju uzimanja griza bureka
a to je najbolje što trenutno imam
Pjesmu sam ostavio kod kuće u drugoj ladici
blizu nalivpera kojem je ponestalo tinte pa ne piše
već dugo ni riječi od njega
Par puta sam pomišljao na pisanje pisma ali
uvijek je bilo lakše odustati
Pismo mora imati stranice početak boju ton riječi
ono nešto između redaka i tendenciju ponovnog čitanja
Odustajanju je dovoljno prići i upotrijebiti ga
Da se u tome krije zarada imao bih trilijune
Zaplet dođe nakon sredine i potraje dok me ne obuzme
sivilom crnog neba s dilemom u oku
da li da pljusne zagrmi ili će ostati prijeteće meko
Da nije ovih ljudi naokolo sigurno bi urlanjem uzvratio
udarac bogu zamahnuo bi rukama i izvrnuo oči
kao sveci na malim sličicama s kojima ne znaš što bi
a prvi pružaš ruku kad se dijele
Ugodno je stisnuti šaku i osjetiti nešto u njoj gotovo ekstaza
Hoćemo li ikada saznati dožive li prosjaci orgazam
osjetivši metalno oblu težinu na rascvalom dlanu
hoću li ikada saznati zašto ti je potrebno toliko zraka
i zašto se grčiš dok svršavaš
Prosjaci na kraju dana zbrajaju orgazme a ne novac
Orgazam je spolno prenosiv
(Trovanje srećom)
Pronašla me u slikovnici,
između velikog i malog slova.
Nikako se nisam mogao odlučiti,
pa ih je ona oba zanijekala.
Znao sam da laže.
Radili smo papirnate avione od drva-
nisu htjeli pasti.
Onda smo izrasli preko susjedove krošnje,
ispustili boju iz neba i pogasili manijake.
Ledolomcem čisti prljavštinu ispod nokta,
prijetnjama tjera karijes iz oka,
ali i dalje joj ne vjerujem.
Spremna je na sve.
Takvoj ludi se ne vjeruje.
Pokušavam pobjeći ali se neprestano slijedim.
I ona nakon svega.
Priča mi o nečem što će biti,
ali kao da već jest.
Čitam istu knjigu već (jest) treći put.
Od prve mi je bila ogavna,
pa što sam iz treće očekivao?
Možda je sad neko drugo slovo zadnje.
Glava mi stane u kvačicu od Ž.
Genitalni trokut ispunja pristupnicu za
javnu kuhinju.
Želi raditi kao zaimača,
dijeliti grah praznicima i ljudima.
Ona laže.
Svejedno.
Teško je naići na istinu
i na slovo
đ.
Simbioza veneričnih prostranstava
(Izlet u Novi Marof)
Jutro izbočeno kao ključna kost
iščašenim zglobovima neba bode mi oči
Grad sav okruglo plošan i popločan uganućem
Mogu otići pješice i stići prije vremena
vrijeme će zakasniti doći poslije mene
i počet se ispričavati zbog nemarnosti
poklonit ću mu srednjaka umotana u celofan
Pokušat ću ti uglazbiti nešto dok čekam
eno onog psa što sam ga vidio i jučer
ili se nije ni pomaknuo ili ono nije pas
znaš ono kako zvuči porinuće tankera u plićak
kao kad unakrsnim ispitivanjem traže odgovore
a negdje u kutu vlasnik broji poispadale zube
stvara materijal za novu petnaestokartičnu kolumnu
e baš tako
odgovori ionako nemaju smisla
pitanja imaju ljepši interpunkcijski znak na kraju
Volim pretraživati džepove dok čekam
nikad ne znaš što možeš pronaći u tmini
jednom sam se zavukao u tvoj džep i pronašao
svoju ruku bila je začudo topla
pa nisam imao pojma da imam cirkulaciju
Sad je na tebi red da kažeš što posjeduješ
suzi izbor na mene i reci ne posjedujem ništa
Sheme za prikaz znanja
(Četiri osnovne teme logike)
Doživio prosvjetljenje u Engleskoj,
dedukcijom došao do spoznaje,
kodirao znanje i pitanja,
kršćanima propovijedao klasičnu logiku,
utemeljio temelje temelja,
pisao binarnim zapisom,
tvrdio: ‘’pada kiša’’,
koristio Aristotela kao objekt,
tražio istinitost ispod kamena,
povezivao s gestama Mojsija,
povezivao muškarce s dječacima,
po naravi bio dvosmislen,
odgovaralo mu je i ovako i onako,
otkrio veznike u zakonu,
interpretirao interpretaciju pravnog sustava,
dizao prst u vis,
nijekao postojanje papira,
formirao striktne digresije,
doživio eru računala,
napravio prototip minute,
razvio vrata s brzinom svjetlosti,
pušio u okvirima relativnosti,
uvažavao tautologe,
priznao: ‘’Rex je pas’’,
pred kraj rekao: ‘’ili’’
i preminuo od sifilisa.
Koliko košta dlaka u jajetu
(Nož je vjesnik proljeća)
Ona trči autocestom prije nego prođu ralice
gola leži na snijegu i pravi survane anđele
ostavlja mrvice kruha kuda prođe
da bi ralice znale kamo im je ići kad svane
Navečer u garaži pjeva im uspavanke i gladi gume
spavaju spavaju i sanjaju njenu beskrajno zapetljanu kosu
ralice gaze njene male tople stope
velikim borama kotača prelaze preko glava anđela
prosipaju sol žele joj zamesti svaki trag
oduzeti dokaz postojanja bilo kakvoj tvrdnji
razapeti mekano lice lancima i pospremiti u lapidarij
Ne priča mnogo ona ne govori ništa ali ne šuti
ima nešto u oku nešto već godinama naslonjeno na boju
nešto što ne može izvaditi van i ne pokušava
Ona pjeva nadzvučnim tonovima distorzije i sna
sadi prste u zemlju okolnih njiva jer voli gristi nokte
prstima nježno čupka zrele plodove s nedostatkom imena
postavlja pitanja da se opusti i zaboravi na pokolj
ne želi misliti na pomor anđela bez krvi
Pjeva ralicama čeka da zaspu pa ponovno otrči na cestu
svježe napadali snijeg krije tajnu o onima od jučer
zna da su dolje duboko skriveni skida se
liježe na snijeg i svojim toplim tijelom zove ih van
Na pokrete njenih ruku i nogu odgovaraju hladnim zagrljajima
kakve samo mrtvi mogu ponuditi pa ih sluša
kako se smiješe kao užareno željezo
a ona se topi od miline njihova dodira
topi i svršava
Marijo Glavaš rođen je u Splitu 1986. Student je četvrte godine elektronike (FESB), svira gitaru? u rock sastavu Č, a radi kao turistički vodič po Hrvatskoj i Europi. Poeziju i prozu svakodnevno objavljuje na stranici www.hesus.bloger.hr, a možete je pronaći i na stranicama Knjigomata, te časopisa The Split Mind. Jezički ludizam, aleatorički nizovi dobiveni gotovo dadaističkom kolažnom metodom, pojmovna bujica ponekad na samoj granici nonsensa, glavna su poetička obilježja Glavaševa autorskog rukopisa koji se opredmećuje u nekoj vrsti harmsovskog apsurdističkog patchworka. Parodija ovdje prerasta u pastiš, ispražnjena je od vlastitog sadržaja, a ‘’neutralni’’ mimikrički postupak koji preuzima njezino mjesto ne naznačuje mogući smjer kretanja i postaje sve neizvjesnijom mogućnost da ćemo ikada ustopirati vlastiti razum. ‘’Nasilne’’ sintagme, međutim, ne uspijevaju uvijek prerasti u oštru, konkretističku metaforu, a nedostatak discipline najočitiji je u praznom hodu stvorenom gomilanjem hipertrofirane slikovne menažerije i nekritičkim iskliznućima u neartikulirani kliše (npr. čestu upotrebu genitivne metafore). Cijelim se korpusom teksta ipak provlači dimenzija nepatvorenog, vitalističkog humora i neobično snažan impuls usmjeren prevrednovanju okamenjenog odnosa na relaciji označitelj/označeno koji se, zaobilazeći uglavnom ‘’osviještenu’’ tekstualističku matricu na potezu između Pitanja, preko offovaca do kvorumaša, artikulira kao polimorfno, parataktičko, nehijerarhijsko, na dosjetci (lišenoj vlastita narcizma) aktiviranoj u kardinalnim točkama paranarativne strukture bazirano post-moderno tkanje. Drugim riječima, da bismo Glavaševu poetiku mogli krstiti vitalističkim tekstualizmom (oznakom koja joj, čini mi se, etimološki izvrsno pristaje), morali bi smo tu sintagmu Cvjetka Milanje osloboditi dobrog dijela njezine već uvriježene kritičko-dijagnostičke popudbine. Svejedno, kada na poznatom mjestu Wittgenstein postulira granice jezika granicama svijeta, ne propušta pridodati posvojnu zamjenicu. Dodamo li tome, sustavu možda efemernu, etičku dimenziju; pravo na vlastiti svijet i jezik je neotuđivo. (Marko Pogačar)