#440 na kioscima

7.10.2004.

Katarina Peović Vuković  

Razgovor s Markom Bernsteinom

Mark Bernstein, jedan od najpoznatijih softverskih dizajnera, komentira svoje trenutačne interese


anketa

Od Pratchetta do New Yorkera i Salona

Što trenutačno čitate? Možete li nam reći nešto o tim knjigama/ časopisima/ digitalnim tekstovima?

– Jutros sam završio čitanje romana Mort Terryja Pratchetta. Pratchett je talentirani pisac, ponekad zabavan i urnebesan, ali nikad glup. Trenutačno sam i na polovici Maskerade Waltera Satterthwaita koja zbilja dobro kombinira luckaste ideje s izvrsnom prozom. Tu je i Sunshine Robina McKinleyja, živahan, pismen, ali, nažalost, neprimijećen.

Mogu reći da će Test Driven Development Kenta Becka biti iznimno utjecajna knjiga u razvoju softvera.

Kako se bliže izbori u Sjedinjenim Državama, postajemo sve tjeskobniji. Zbog toga su Reason Roberta Reicha i Dark Age Ahead Jane Jacobs političke knjige sezone.

Što se tiče časopisa, The New Yorker ima izvrsnu godinu. Seymour M. Hersh samostalno ga je preoblikovao. The New Yorker je cjelogodišnja poslastica. Prvi put nakon dugo vremena, The New Yorker nudi sočne eseje o nezamislivim i fascinantnim temama, kao onaj Malcoma Gladwella o kečapu ili Louisa Mendada o gramatici. I Salonovo izvještavanje o politici je vrlo dobro.

Neprestano kretanje po Mreži

Nabrojite nekoliko omiljenih web stranica i objasnite njihovu važnost.

– Područje weba u stalnoj je mijeni, pa mislim da se mudri čitatelj treba neprestance kretati, a ne čitati stalno iste stvari.

Joshua Micah Marshall definirao je i preoblikovao političko izvještavanje na Mreži: http://talkingpointsmemo.com/

Među piscima koje smatram izvrsnima u svojoj kategoriji ubrajam i Chocolate and Zucchini Clotilde Dusoulier, stranice o hrani: http://www.chocolateandsuzzhini.com

Tekst Jill Walker o novomedijskim studijima: <http://huminf.uib.no/~jill/> kao i <http://shes.aflightrisk.org/

Izdvajam i anonimnu web priču, She’s A Flight Risk: http://shes.aflightrisk.org/

Tehnologija koja pomaže

Koji su vaši trenutačni teorijski interesi? Na čemu radite?

– Upravo dorađujem novu verziju Storyspacea – alata za pisanje hipeteksta – kao i Tinderboxa, sofisticiranog alata za pisanje bilježaka. Tinderbox je posebno zanimljiv, jer je stvaranje i analiziranje bilježaka vrlo sofisticiran i zahtjevan zadatak koje većina smatra trivijalnim.

Dakako da nije riječ o trivijalnom poslu; pisanje bilježaka je važnije nego što se to općenito priznaje. Koliko je korisnih uvida i važnih ideja izgubljeno zauvijek, jer smo ih zaboravili zapisati? Već bi mala poboljšanja u tom smjeru mogla svakome pomoći pri završavanju poslova – stvaranju i razumijevanju. Uz to, propušteni sastanci i zakasnine u knjižnicama, sveli bi se na minimum.

Dobar dio mojeg posla ovog je ljeta bio posvećen poboljšanjima softvera. Utjecaj Agile metoda – posebice tekstualno-stvaranog koda – iznimno je zanimljiv i u apstraktnom smislu, kao i u smislu njihova utjecaja na Tinderbox projekt. Općenito, gotovo nikad u javnosti ne govorimo o estetici koda, o specifičnoj prirodi mirisa koda ili određenoj radosti dobro proizvedenih objekata. (Vjerojatno je riječ o preziru staroga svijeta prema zanatu, sumnji u one čije ruke diraju strojeve.)

Također, velik dio vremena razmišljam o časopisu Tekka, časopisu o novomedijskoj i softverskoj estetici. Naše rasprave o novim medijima prekinute su bedastim argumentima o trajnosti koncentracije mladih ljudi; brinemo se o koncentraciji u doba kada gledamo najduže drame i filmove. Produkcije West Enda traju čitave dane (ili beskrajne noći). Babylon 5 otkucava 100 sati, Buffy je mnogo dulja (predviđeno je da se emitira sedam godina).

Poteškoća za časopis Tekka je nalaženje novih talentiranih i brižnih dopisnika. Toliko je mladih znanstvenika – posebno mladih europskih znanstvenika – potpuno uronjeno u mehanizme akademske promocije da se ne usuđuju sudjelovati u javnim forumima. Uvjeren sam da se rješenje nazire, primjerice, počinju se pojavljivati vrlo zanimljiva djela o književnoj budućnosti.

Mark Bernstein je dizajner softverskih alata za hipertekstualno pisanje – Tinderboxa, programa koji omogućuje zapisivanje, analiziranje i dijeljenje bilježaka i HyperCarda, jednog od najpoznatijih programa za stvaranje hipertekstualne fikcije.

U sklopu Eastgate Systems, danas najvećeg izdavača hipertekstualne literature, Bernstein razvija i promiče programe za hipertekstualno pisanje HyperCard i StorySpace u kojima su nastali klasici hipertekstualne književnosti (Afternoon Michaela Joycea, Victory Garden Stuarta Moulthropa, Patchwork Girl Shelley Jackson, Uncle Buddys Phantom Funhouse Johna McDaida, Marble Springs Deene Larsen i dr.)

Nakon kratke karijere kemičara, Bernstein se osamdesetih godina prošlog stoljeća počeo teorijski i dizajnerski baviti hipertekstualnim alatima, postavivši standarde u tehnologiji nelinearnog zapisivanja. Kada je 1990. na Europskoj konferenciji o hipertekstu postavio provokativno pitanje sudionicima – Gdje su hipertekstovi? – Bernstein je najavio prekretnicu u povijesti elektroničkog izdavaštva. Eastgate Systems, čiji je Bernstein voditelj i utemeljitelj, izmijenio je način pisanja, čitanja, distribucije i promocije književnih djela. Eastgate danas razvija hipertekstualne alate, distribuira hipertekstualnu literaturu i organizira konferencije o hipertekstu.

Bernstein je i urednik mrežnog časopisa Tekka koji je posvećen umjetnosti i znanosti o novim medijima i istraživanjima na području softverskih alata. Također je koautor ranog nefikcijskog hiperteksta The Election of 1912. Tijekom 1996. i 1997. bio je predsjedajući na najvećim godišnjim konferencijama o hipertekstu (Hypertext ‘96. u Washingtonu i Hypertext ‘97. u Southamptonu). Na konferenciji Hypertext ‘99. u svojem je uvodnom eseju Bernstein ponovio poznato pitanje (taj se govor može pročitati na http://www.eastgate.com/ht99/).

Webliografija Marka Bernsteina

– http://www.markbernstein.org – weblog Marka Bernsteina

– http://www.eastgate.com/garden/Welcome.html – Bernstein preispituje problem navigacije, zaključivši kako previše web stranica ostaje skriveno u navigacijskom sustavu

– U Chasing Our Tales (http://www.writing.berkley.edu/chorus/composition/bernstein/)  Bernstein osuđuje teze hipertekstualne kritike, nudeći drugačiji način razmišljanja o hipertekstu i njegovim strukturama.

– http://www.eastgate.com/hypertext/characters/IWHD.html – Intervju Conversations With Friends: Hypertexts With Characters

– http://alistapart.com/articles/writeliving – Bersteinovi savjeti za stvaranje “živahnih web stranca”

– http://www.hypertextKitchen.com/ – Bernsteinove stranice posvećene istraživanjima na području weblogova i bliskih hipertekstualnih tehnologija

 

 

preuzmi
pdf