Molim vas opišite različite poslove koje radite, a koji su povezani sa svijetom animacije: Nemo Fest, Repérages i Autour De Minuit?
- Pokrenuo sam filmski časopis Repérages 1998. najprije kao običan mjesečni časopis koji govori o svim vrstama pokretnih slika, koji recenzira nove igrane filmove, ali piše i o eksperimentalnim filmovima, animaciji, glazbenim promotivnim materijalima i tako dalje. Od 2003. godine časopis izlazi svaka dva mjeseca s DVD-om, koji uređujemo i produciramo: neizdani dugometražni igrani filmovi ili tematske kompilacije kratkih filmova, poput kolekcije. Već smo objavili dva izdanja s animacijama nazvana Animatic i dvostruki DVD o novim slikama. Počeo sam suprogramirati Nemo Film festival u Parizu s umjetničkim direktorom Gillesom Alvarezom 2000. Godine 2002. festival je postao potpuno posvećen novim eksperimentalnim slikama i animaciji, sličan festivalima kao što su Resfest ili Onedotzero, uključujući performanse uživo i instalacije. Osim toga, zadužen sam za program međunarodnog kratkog filma na Sarajevo Film Festivalu (igrani, eksperimentalni film, animacija) te radim kao kustos na mnogim mjestima u Francuskoj.
Autour de Minuit je produkcijska tvrtka koja se bavi proizvodnjom kratkih filmova. Osnovao sam je 2001. godine. Cilj je tvrtke podupirati projekte koji su estetski inovativni i razvijaju originalne grafičke svjetove sa zgusnutim sadržajem. Hibridizacija - u srcu artističkog pristupa većine djela stvorenih u našoj kući - pruža mogućnost za istraživanje novih ideja i osjeta u plastičnoj likovnoj umjetnosti i stvara filmove kakvi dosad još nisu viđeni. Mogu mirno reći da smo najbolji na tom području zato što smo jedini koji se time bavimo. Od godine 2004. Autour de Minuit također se bavi svjetskom distribucijom animiranih i eksperimentalnih radova.
Razvijena scena kratkog filma
Kako ste se počeli baviti svijetom animacije?
- Nisam se specijalizirao za animaciju. Kao filmski kritičar, programer ili videomontažer bavim se svim vrstama žanrova, duljina i formata. Kao producent i distributer usredotočio sam se na širenje inovativnih filmova, često povezanih s novom tehnologijom i novim načinima pričanja priča, tako da se to često može nazvati animacijom, iako ja više volim govoriti o novim medijima. To je područje na kojem je moja znatiželja kao gledatelja još uvijek intenzivna, zato što smatram da je to područje na kojem se može mnogo istraživati novu estetiku, stvaranje filma budućnosti...
Koji je od tih poslova vaša glavna gaža?
- Pa, recimo produkcija (sada produciramo pet kratkih filmova istodobno) i časopis s DVD-om (6 izdanja godišnje). No, sve je to povezano; pokušavam izgraditi podzemnu mrežu za odupiranje normi i činim sve s istom vrstom političkog osjećaja.
Koja sredstva financiranja čine kratke filmove poput Le Régulateur, Flesh, Obras mogućim?
- Nisam producirao Le Régulateur, samo ga distribuiram. Obras je možda jedan od prvih francuskih visokobudžetnih eksperimentalnih animiranih filmova produciran unutar sustava: nacionalno (CNC) i regionalno financiranje (Arcadi za parišku regiju) i televizijska pretprodaja kanalu Arte. Svi koji su radili na tom filmu bili su plaćeni, a to nije uobičajeno za animaciju, kao ni za kratke filmove. Flesh je polemičniji, i još uvijek čekamo neke odgovore za financiranje, no već sam ga unaprijed prodao Canalu+. Ako bude potrebno, uložit ću vlastiti novac.
Postoji li izrazita, zasebna francuska ili pariška scena animacije?
- Svakako postoji. Od prije 4-5 godina postoji jedan kolektiv grafičkih dizajnera ili animatora koji se razvijaju ulažući zajedničke talente i resurse da bi stvorili nove slike, poput H5, Pleixa, NoBraina, Machine Mollea. Većina njih radila je samo oglase ili glazbene promotivne materijale, pa sam otišao NoBrainu i H5 da bi počeli razvijati svoje osobne projekte, jer često ne poznaju svijet kratkih filmova i ne znaju kako financirati film.
Kakvo je u Francuskoj tržište za kratke filmove?
- Canal+ emitira mnogo, ali je li to dovoljno da potakne industriju? Ako nije, jesu li kratki filmovi odskočna daska za dugometražne filmove, reklame i tako dalje? Kanal koji podupire većinu animacije jest Arte (francusko-njemački državni kanal), zatim opet Arte, a onda ništa... To katkad nije dovoljno, ali ako dobijete regionalno ili državno financiranje, možemo raditi filmove na znatno lakši način. Scena kratkog filma prilično je razvijena u usporedbi s ostatkom svijeta: mnogo festivala, kazališnih programa ili kratkih filmova emitiranih prije dugometražnih, DVD izdanja, televizijski termini. Ljudi s kojima radim već se bave reklamama ili glazbenim promotivnim materijalima, tako da mogu zaraditi novac i priuštiti si rad na osobnim projektima nekoliko mjeseci bez potrebe da budu dobro plaćeni. Većina njih nema osobito želju režirati dugometražne filmove, ali naravno da neki razmišljaju o tome.
Uloga škola
Koji su stilovi danas najistaknutiji među francuskim redateljima animiranih filmova?
- Ono što pokušavam razvijati jest hibridizacija, kombiniranje tehnika radi dosezanja novih vizualnih stilova. No, svatko ima svoj vlastiti stil: H5 se mnogo bave poigravanjem s tipografijom i logotipovima, NoBrain vole graditi i uništavati gradove i tako dalje. Hendrick Dusollier je na granici lijepih umjetnosti, animacije, fikcije i eksperimentalnog. Za razliku od područja igranog filma na kojemu su francuski klišeji još uvijek vrlo snažni (tipa mladić sreće djevojku) animacija je vrlo raznolika, u rasponu od klasičnog stop okvira do potpunog 3D-a ili pokretnog grafičkog dizajna.
Jesu li pojedini redatelji povezani s tvrtkama kao što su Buf ili MacGuffe Ligne u smislu stvaranja filmova ili su te tvrtke samo iznajmljene kao studio?
- Ima onih koje su iznajmljene za studio (uz Micros, La Maison, Duboi, itd.), ali neke se počinju uključivati u produkciju filmova smanjivanjem njihovih troškova, a možda će uskoro ulagati i novac.
Koliko važnu ulogu imaju škole poput Supinfocom ili Gobelins u postojećem međunarodnom uspjehu francuskih animatora ili timova u animaciji?
- Godinama su studenti Supinfocoma izravno bili zapošljavani kao grafički dizajneri ili animatori u velikim francuskim i američkim studijima za specijalne efekte, ali sada im sve brže dosadi raditi na velikim produkcijama i počinju se pridruživati kolektivima. Osim toga, sve više studenata postaje redateljima, a najbolji je primjer Philippe Grammaticopoulos. Te škole ne samo da imaju važnu ulogu u pribavljanju odličnih animatora nego i svojim diplomskim filmovima pune festivale sve boljim i boljim djelima, i to pridonosi promjeni gledateljskih stajališta o animaciji i novim tehnologijama. Tri čovjeka iz Supinfocoma rade na filmu Flesh.
Mislite li da su posljedice tih škola toliki timovi za animaciju kao što su Pleix, Oury & Thomas, Bessie & Combe, itd.?
- Da.
Najvrednija francuska djela
Koja su najvrednija djela kratkih animiranih filmova koja su došla iz Francuske proteklih nekoliko godina?
- Na području digitalne tehnologije pioniri su François Vogel (Les Crabes, Trois petits chats), Alain Escalle (Le Conte du monde flottant) i Jérôme Boulbes (Le Puit). U novije vrijeme smatram da su filmovi koje imam u katalogu prilično dobri. Na nešto klasičnijem području imate La Méthode Bourchnikov (stop animacija oblika), La Révolution des crabes (2D, Flash), Le Portefeuille (crtani 2D)... Histoire vertébrale Jérémyja Clopina, Tueurs français i Tueurs américains Nicolasa Jacqueta. A iz Supinfocoma ove godine: Overtime, Loop i nevjerojatni True Color.
Koji vas projekt u Autour de Minuit najviše zanima ovih dana?
- Upravo smo završili Kontrol-Eskape, djelo mAt&spoNa,dvojca koji se pojavio iz kolektiva NoBrain. To je mračan kratki 3D crno-bijeli film, neka vrsta francuskog Jo Jo in the Stars, ali još mračniji... Uskoro će biti završen The Man Next Door Chrisa Shepherda (autora filma Dad’s Dead), film Slinky Picturesa koji koproduciramo, a koji kombinira igrani film i animaciju. Počinjemo animaciju Flesha, djela Edouarda Saliera (i počinjemo financirati njegov novi kratki film, Four, više grafički, 15-minutni eksperimentalni animirani osobni dnevnik, a zatim i dugometražni, koji kombinira sve). Logorama H5-a također treba uskoro početi i također je vrlo uzbudljiv i provokativan. Zatim smo počeli financiranje projekta NoBraina The Gloaming, koji će uglavnom biti stop animacija crteža, ali s 3D osnovom da bi pokret kamere bio učinjen potrebnim i složen u After Effectsima. Mnogo projekata, koji su svaki put ambiciozniji u začetku...
Je li svijet francuskog dugometražnog filma isto toliko usmjeren prema animaciji kao i svijet kratkoga filma?
- Posljednje djelo koje sam gledao bilo je Chometov Belleville Rendezvous.
Je li Sylvain Chomet aktivan član francuskog svijeta animacije?
- On je najprije snimio duži kratki film La Vieille dame et les pigeons, ali onda je prestao raditi kratke filmove. Postoji također i odlična scena za dugometražne filmove, s autorima kao što su Jean-François Laguionie, Michel Ocelot ili Jacques-Rémy Girerd (Kirikou et la sorcičre, La Prophétie des grenouilles, itd.). Bila su dva velika pokušaja stvaranja nove tehno-animacije koja su umjetnički propala: Besmrtnik Enkija Bilala i Keana Chrisa Delaportea i Pascala Pinona...
Koje druge tvrtke produciraju/distribuiraju kvalitetne radove?
- Kada je riječ o produkciji, postojao je Lardux, no oni su vrlo blizu zatvaranju. Viviment Lundi! je prilično dobra produkcijska kompanija sa sjedištem u Bretanji. Premium films (www.premium-films.com) za distribuciju kratkih filmova ima i odjel za animaciju s nekim dobrim radovima.
S engleskoga prevela Lovorka Kozole.
Nicolas Schmerkin (Buenos Aires, Argentina, 1973). Nakon režiranja nezavisnih videoradova utemeljuje francuski filmski mjesečnik Repérages (od 2003. uredništvo magazina odlučilo je izdavati i DVD). Od 2000. režira portrete redatelja za televizijsko prikazivanje (Short circuit, tjedna emisija na ARTE-u), DVD ili kazalište. Iste godine postaje selektor kratkoga filma za program Novi tokovi na Sarajevo film festivalu. Nakon četverogodišnjeg rada na produkciji i međunarodnoj distribuciji za tvrtku Philippea Bobera pokreće vlastitu produkcijsku i distribucijsku kuću Autour de Minuit, usmjerenu na eksperimentalnu animaciju, hibridne i multimedijske radove.