Iako smo zahvaljujući čarima takozvane “tranzicije” gotovo zaboravili blagodati socijalizma, svako malo pojavi se netko ili nešto što nas podsjeti na ta ipak ne tako davno minula vremena. Ako govorimo o glazbi, u tom pogledu osobito je marljiv varaždinski autor Davor Bobić, koji se voli predstavljati kao “jedan od najizvođenijih hrvatskih skladatelja”. To, naravno, ne mora značiti da je i jedan od najboljih, ali on to niti ne tvrdi. Bilo kako bilo, Bobić nas je tijekom posljednjih desetak godina počastio gomilom glazbe, i to uglavnom vrlo pristojnih komornih djela i jednako suvislih pratećih glazbi za različite kazališne predstave. No, proplamsaji njegovih monumentalističkih skladateljskih ambicija sasvim su druga priča. Bio je tu najprije velebni oratorij Kralj Tomislav, uslijedio je i jednako sve samo ne samozatajan Vukovarski rekvijem, a trilogija je zaključena ovih dana praizvedenom Veronikom, djelom koje je označeno kao “folklorni balet s pjevanjem”.
Sirenski zov soc-realističke masovnosti
I premda se površinska ideološka matrica promijenila u odnosu na razdoblje prije devedesetih, sva su ta tri uratka, u osnovi, obilježena estetikom socijalističkog realizma. Bitno je, dakle, da sve vrvi od bombastičnih zborova, da se prenosi neka silno važna poruka, te da sve skupa bude uobličeno u što je moguće jednostavniji glazbeni izraz, pristupačan najširim narodnim masama. Valja priznati da je Veronika u tom smislu ipak nešto uspjelija od Kralja Tomislava i Vukovarskog rekvijema. Jer, ako ništa drugo, nema tu više umjetno napumpanog nacionalnog i rodoljubnog zanosa, nego je “pučki” karakter naglašen kroz koliko-toliko univerzalnu priču o zabranjenoj ljubavi između seljanke Veronike Desinićke i plemića Fridrika Celjskog. Lokalitet priče uvjetovao je i pretežito oslanjanje na folklor Hrvatskog Zagorja, kako u glazbenom izrazu, tako i u izboru tekstova iz narodnog pjesništva tog kraja.
I da je Bobićeva Veronika, napisana za veliki sastav kojeg čine pjevači, plesači i svirači ansambla Lado, uz podršku Orkestra Hrvatske vojske i bubnjarskog ansambla Rudiment, skladana prije kojih tri četvrt stoljeća, gotovo da bismo mogli govoriti o malom remek-djelu. No, ne živimo više u doba međuratnog “nacionalnog stila”, a i soc-realizam smo ostavili iza sebe – jedini je problem što ovaj skladatelj toga očito još nije postao svjestan. Veronika niti zvuči niti izgleda loše. No, ona i dalje ostavlja dojam relikta nekog prošlog vremena – kao da je pisana za Zbor Crvene armije, a ne za jedan skroman folklorni ansambl tranzicijske Hrvatske. Takav utisak svjedočenja prezentaciji glazbeno-scenske okamine ostavili su i drugi segmenti predstave, posebice ponešto predoslovni kostimi vječnog tandema kojeg čine Ika Škomrlj i Diana Kosec-Bourek, a još i više koreografija Dinka Bogdanića. Intimni prizori pritom su mu još i koliko-toliko uspjeli. No, u ansambl-scenama niti on nije odolio sirenskom zovu soc-realističke masovnosti, s gomilom prigodnog jujkanja, cupkanja i hopsanja, a bez ikakve bitnije koreografske supstantnosti.
Pompozna i isprazna reprezentativnost
Ne treba zbog pogrešnog umjetničkog koncepta kuditi izvođače – oni su uistinu dali sve od sebe, te Lado zbog toga zaslužuje svaku pohvalu. Ali, na višoj razini, ipak se treba zapitati koja je uopće svrha ulaganja u jedno ovakvo, već u startu posve zastarjelo djelo. Lijepo je skrbiti za nacionalnu baštinu, nije samo po sebi loše niti podsjećati na pučke legende – ali, ovakav tip pompozne, a, zapravo, isprazne reprezentativne kulture uistinu ne vodi nikamo. A pogotovo ne u 21. stoljeće.