#440 na kioscima

Glazba3


29.5.2008.

Trpimir Matasović  

Rizik ekspresije

Upravo je borba za glazbu, zapravo, bila najveća vrijednost ovog događaja. Jer, njome je odlično pogođen temeljni karakter baroknog koncertantnog međusobnog natjecanja glazbenika, a usponi i padovi u tom nadmetanju unijeli su u glazbovanje Hrvatskog baroknog ansambla živost koja mu inače i prečesto nedostaje

Još se jednom potvrdilo da na Hrvatski barokni ansambl iznimno pozitivno djeluje suradnja s gostujućim umjetničkim voditeljima. Naime, nakon što je nedavno finski čembalist i dirigent Aapo Häkkinen dobrano prodrmao taj sastav iz njegovog gotovo standardnog sviračkog drijemeža, isto je pošlo za rukom i austrijskom oboistu Andreasu Helmu.

Taj umjetnik, premda mu je tek 28 godina, već je jedan od najtraženijih europskih virtuoza na povijesnim puhačkim glazbalima, a HRBA ga je pozvala da pripremi program kojem će u središtu pozornosti biti barokna oboa. Riječ je o glazbalu koje je svojevrstan zvukovni amblem glazbe prve polovine osamnaestog stoljeća, koje je i jedno od tehnički najizazovnijih među povijesnim instrumentima. Andreas Helm je glazbenik koji niti ne pokušava prikriti taj neugodan aspekt. Naprotiv, on, umjesto da pipka sigurnim putem, svjesno ulazi u rizik, u kojem će snaga sviračke ekspresije biti važnija od izbjegavanja ponekog nespretno oblikovanog pojedinačnog tona.

Klasici žanra

To je načelo Helm prenio i na cjelokupno svoje umjetničko vođenje koncerta. Glazba je pritom bila na prvom mjestu, a solističko isticanje sporedno, pa je, od pet predstavljenih djela, tek jedno, Koncert za obou i gudače Alessandra Marcella, stavilo gosta-solista u prvi plan. Ostatak su zauzeli orkestralni koncerti i suite Arcangella Corellija, Georga Friedricha Händela i Johanna Sebastiana Bacha, čemu je pridružena i jedna Bachova komorna kantata.

Odabrana djela pritom su, svako na svoj način, predstavljala svojevrsne klasike svog žanra, pri čemu su skladbe Corellija i Marcella tipični primjeri rimskog, odnosno venecijanskog koncertantnog stila, dok su Händelov koncert i Bachova suita sjevernoeuropske reinterpretacije i nadogradnje tih stilova. Posve je izdvojen položaj, pak, imala Bachova svadbena kantata Weichet nur, betrübte Schatten, prava mala svečanost komornog glazbovanja, čiji bi dojam bio još i bolji da nije bilo vrtoglavog ljuljuškanja i nejasnog izgovora sopranistice Tamare Felbinger, te povremenih spoticanja čelista Krešimira Lazara.

Živo nadmetanje

No, tehnička izvrsnost ionako nije ono što je bitno za ovaj koncert. Jer, borbe s notnim materijalom, s uglavnom sretnim, ali do kraja neizvjesnim ishodom, bilo je u svim sekcijama ansambla, od solističkih istupa violinista Laure Vadjon i Silvija Richtera u Corellijevom djelu, preko nesigurnosti trublji u Bachovoj suiti, pa sve do nastupa troje oboista, predvođenih sâmim Andreasom Helmom.

Ipak, upravo je ta borba za glazbu, zapravo, bila i najveća vrijednost ovog događaja. Jer, njome je odlično pogođen temeljni karakter baroknog koncertantnog međusobnog natjecanja glazbenika, a usponi i padovi u tom nadmetanju unijeli su u glazbovanje Hrvatskog baroknog ansambla živost koja mu inače i prečesto nedostaje. A to je, u krajnjoj liniji, daleko i zanimljivije i uzbudljivije od svakog tehnički izbrušenog i akademski sterilnog kročenja uvijek istim, sigurnim i odavno utabanim stazama.

preuzmi
pdf