#440 na kioscima

151%2014%20b


24.3.2005.

The Onion  

Samo nas šok može smiriti

Zajednica umjetnika prosvjeduje zbog šokantno nekontroverznog prikaza Isusa Krista

NEW YORK – Miguel Nu?ez, umjetnik nastanjen u Brooklynu, potaknuo je prosvjede i ogorčenje u zajednici umjetnika svojom nekontroverznom slikom Jesus Rising #4, koja nije bila umrljana fekalijama i koja ni na koji način nije okaljala i hulila Isusa Krista.

 Slika Jesus Rising #4, uključena u Nu?ezovu novu izložbu Divinity u muzeju Whitney, od početka je na meti oštre kritike umjetnika i akademika. Gotovo danonoćno pred slikom su prosvjedovali ljutiti prosvjednici, koji su kazali da su zaprepašteni nedostatkom opscenih slika koje metaforički izražavaju provokativnu, visoko nabijenu teološko-političku poruku. Zašto ta slika nije poprskana magarećom spermom?, upitala je kiparica India Jackson, jedna od prosvjednica. A ja izazivam sve da na cijelom ovom platnu pronađu tragove urina, ljudskog ili neljudskog podrijetla. Ovo djelo uopće ne djeluje poput gnjevnoga urlika protiv kršćanske patrijarhalne hegemonije. Iskreno, šokirana sam.

 Dužnost je svih umjetnika da judeokršćansku okrutnost razotkriju slikama Krista uključenog u čin masturbacije, silovanja i mučenja, kazala je Diane Bloom-Mutter, kustosica njujorške galerije Rhone . Kad gledam sliku s prikazom Krista, ona bi me morala potaknuti da osobi koja stoji pokraj mene kažem: “Da, to je opsceno, no znaš li ti što je doista opsceno? Dvije tisuće godina bjelačkog, muškog ugnjetavanja u ime Boga”. Drugi podcjenjivači naglašavaju besramno, neoprostivo pomanjkanje subverzivnih komentara na širenje materijalizma u našoj potrošačkoj kulturi.

Tu je temu Nu?ez mogao maksimalno iskoristiti, kazao je Martin Meyer, koji je 1960. bio senzacija u svijetu umjetnika i koji se proslavio pop-art djelima poput Mother (Rheingold Beer Ad) i General Le Duc Tho Wouldn’t Trust Anything Less Than Oxydol For His Wash. Teologija i materijalizam u današnjem svijetu praktički su ista stvar. Zašto Isusa, umjesto na prijestolje, ne postavimo na vrh gomile DVD playera? Zašto tri mudraca, umjesto zlata, tamjana i smirne, ne bi nosila proizvode Cuisinarta, Nokijine mobitele i Playstatione?

Drugi su još kritizirali Nu?ezov propust da sâm postane dijelom umjetničkog djela. Ja sam u sklopu svojeg rada “Shitrock Salad (Eat ‘Em Upp) #79” iz 1997., osam dana provela u zatvorenome lijesu od pleksiglasa, a zrakom sam se snabdijevala samo kroz tanku cijev, dok su se ličinke svijale na mom tijelu odjevenom u kaubojsku odjeću, kazala je umjetnica performansa Eugene Weaver. Iako priznajem da slika Jesus Rising otkriva određenu vještinu u stvaranju kompozicije i boja, smatram kako je Nu?ez mogao poslati mnogo snažniju poruku da je svoje nago tijelo izvrgnuo mučenju krhotinama stakla, da se valjao u ležaju od soli i razapeo na stari, metalni okvir za madrace.

Među malobrojnim članovima zajednice umjetnika koji su došli stati u obranu slike izložene napadima likovni je kritičar New York Timesa Michael Kimmelman, koji ju je nazvao živahnim, post-postmodernim iznimnim dostignućem. Na prvi pogled Jesus Rising #4 djeluje kao kompetentno, iako ne izuzetno pobožno djelo, dodao je Kimmelman. No, ako pažljivije pogledajte, primijetit ćete da je Nu?ezov osnovni cilj izazvati naše predrasude do same srži. Blaženo lice Isusa kao da reflektira većinu istrošenih propovijedi na vjeronauku, ali klišeji vjerske umjetnosti tako su energično izraženi da će promatrač zaključiti kako ovo uopće nije djelo patvorene ikonografije, nego oštroumna kritika naših duhovnih limita. Kimmelman nastavlja: Usprkos tomu, Nu?ez nas nije poštedio ni egzistencijalista ni modernista. Oni su jednom ozbiljno izjavili da je “Bog mrtav”; ali Nu?ez i to odbacuje. Njegov zaključak glasi: “Bog je dobar.”

Unatoč pobuni protiv slike Jesus Rising #4, Maxwell Anderson, direktor muzeja Whitney, kazao je kako se obvezao da djelo i dalje ostane izloženo. On je, međutim, voljan otvoriti dijalog s prosvjednicima. Možda možemo napraviti nekakav kompromis, rekao je Anderson . Ne bih htio otići tako daleko te sliku namočiti u menstrualnu krv trinaestogodišnje djevojčice, kao što su neki zahtijevali, ali prihvaćam druge prijedloge. Možda bismo nekako mogli prikupiti pola litre, litru bljuvotine od nosoroga kako bismo je poprskali po platnu. Ujedno znam da se iz ušećerene batate dade napraviti lijepa, ljepljiva pašteta koja se sasvim lako može razmazati po slici. Osobno mi se slika sviđa takva kakva jest, no ako je samo lagani šok dovoljan da smiri sve ostale, ja u potpunosti pristajem na to.

S engleskoga prevela Gioia-Ana Ulrich

preuzmi
pdf