#440 na kioscima

150%2008 bruce%20nauman%2c%20prozor%20ili%20zidni%20znak%2c%201967


10.3.2005.

Irina Grabovan  

Suvremena umjetnost. Priručnik za početnike (gotovo ironičan)

Predložak za raspravu o mehanizmima koji leže iza proizvodnje, raspodjele i potrošnje umjetničkih proizvoda

Prvi dio

Upute za istočnoeuropske umjetnike

Opaska: vrednovanje strateških stereotipa za umjetnike sa Zapada još treba obaviti, odgovarajućim sustavnim studijama na tom području

Uvodno upozorenje

Ako želite stvoriti nešto autentično i jedinstveno u umjetnosti, zastanite na trenutak i razmislite: jeste li zaista toliko zasićeni svojim sasvim predvidljivim životom, da biste se željeli upustiti u samoiscrpljivanje na najperverzniji način? Napor percepcije, grč stvaranja, pa sve te sumnje, nepriznavanje, očaj, siromaštvo i patnje, troškovi... za ime svijeta, zašto bi vam sve to bilo potrebno? Pretpostavimo da i uspijete nešto stvoriti, što biste s tim napravili? S druge strane, ako vam je cilj stvoriti nešto za života, uz najmanji utrošak napora duha i s najvišom mogućom stopom profita, to je već nešto sasvim drugo. Sve što trebate učiniti jest slijediti izvjesni skup načela, bivajući u potpunosti svjesni odabrane strategije i potpuno otporni na neuroze. Samo malo truda s vaše strane i uspjeh je zajamčen, a vama je osigurana bogata mirovina.

Nekoliko savjeta kako postići uspjeh u umjetnosti danas:

1. Izaberite trend u suvremenoj umjetnosti kako biste mogli riješiti subjektivne probleme: klasike ne treba dirati niti se s njima razračunavati na njihovu vlastitom području. Uostalom, kome treba drugi Leonardo, Monet, Rembrandt, Brancusi?

Istodobno rješavate objektivan problem: gdje ćete distribuirati svoj umjetnički proizvod? Na Zapadu, naravno. U vašoj zemlji čini se da su kolekcionari umjetnosti izumrla vrsta. Ozbiljno umjetničko tržište ne postoji. Možete se nadati pomoći stranih fondacija, ali upamtite da na području vizualne kulture oni potpomažu samo:

a) projekte suvremene umjetnosti,

b) baštinu.

Vaše umjetničko djelo još nije baština (još uvijek ste živi).

Stoga, automatski, jedini obećavajući put koji možete izabrati je onaj suvremene umjetnosti...

Novi mediji... Video umjetnost... Ne zvuči li to kao izazov?

2. Problemi s jezikom: zaboravite materinski jezik, naučite engleski (sjetite se Stilinovića).

3. Stil: koristite jeftin eklekticizam, direktne adaptacije i posudbe. Ne oklijevajte u prisvajanju svega što je lako dostupno: ništa nije prevladano na polju vizualne umjetnosti. Ako vam budu dosađivali s optužbama za plagijat i ponavljanje, ne budite zbog toga posramljeni ili zbunjeni (uvijek prolazi argument da nema ničeg novog na ovom svijetu).

Držite se samopouzdano. Dignite dimni zastor postmodernističke retorike, nabacujte se citatima, podsjećajte na frazu Remija de Gourmounta koji tvrdi da je već rečeno sve što je moglo biti kazano, ali kako nitko ne želi slušati, potrebno je ili se mora ponavljati istu stvar stalno i iznova. Kao krajnje rješenje, možete iskoristiti argument očuvanja i vjernosti tradiciji (ili kao varijantu: suprotstavljanja tradiciji), takvu argumentaciju vaši pakosni protivnici neće moći pobiti.

4. Dimenzije: svojim dimenzijama suvremeno umjetničko djelo mora biti veliko, dojmljivo, nametljivo, dugačko, široko, po mogućnosti beskonačno. Na taj ćete način lako demonstrirati kako su veliki troškovi projekta koje tražite da vam budu pokriveni. To možda neće izmijeniti kvalitetu i važnost vašeg umjetničkog djela, ali će izvjesno poboljšati vaš materijalni status. Istodobno, mogućnost da kritičari i publika ignoriraju vaš rad bit će potpuno isključena. Izaberite objekt velikih dimenzija. Ali, budite oprezni (zaista, preporučam vam da izbjegavate prisvajanje zgrade parlamenta, izaberite neki drugi objekt, ostavite Christu njegov kruh. Neboderi također ne dolaze u obzir: takvu su ideju diskreditirali teroristi, i iako je Stockhausen iznimno cijenio takav umjetnički koncept, bio je optužen i kažnjen za to kasnije). Ne dirajte u nevolje... Mogli biste jednostavno... snimiti neku tričariju na video..., ali najvažnije je naći strateški zanimljivo mjesto na kojemu ćete prikazati snimku. Neka stijena ili površina oceana bude ekran za projekciju. To će pridonijeti grandioznosti vašeg projekta, pa čak i onda kada je on nema (to je nešto što publika neće ni primijetiti). Ili možete posegnuti za suprotnom strategijom: vaše djelo bi moglo biti vrlo malo, ekstra malo. Ili čak može biti potpuno nepostojeće. Možete to obrazložiti tvrdnjom da ste željeli uhvatiti ništavilo, izjavljujući da imate poseban dar zapažanja nevidljivih stvari. Uz pomoć nekoliko zviždaljki, s pravom to možete zvati zvučnom instalacijom! Ako naposljetku i ne budete proglašeni genijalnim umjetnikom, još možete doživjeti da vas prozovu ezoteričnim guruom ili minimalističkim glazbenikom.

Druga moguća opcija: pokažite se, učinite nešto s vlastitim tijelom (da, s tijelom umjesto s mozgom). I ne zaboravite od početka objašnjavati publici da radite u žanru performansa, inače riskirate da ostanete nezamijećeni.

5. Učinak: vaše djelo mora iznenaditi, mora djelovati zapanjujuće. Ljudi su iscrpljeni vlastitim životom i sapunicama, i kako bi ih se navelo na pomak s mrtve točke potrebni su snažni lijekovi. Kao posljednje rješenje napadnite publiku i ugrizite nekog. (Izaberite nekog slabijeg od sebe, po mogućnosti stranog kustosa, kako bi vaš postupak imao veći međunarodni odjek. Iako bi bilo najbolje izbjeći smrtni ishod takvog eksperimenta). Ova vrsta stvaranja sigurno neće biti ignorirana. Doživotna slava nije zajamčena, ali barem će vas oni koji su bili involvirani u proces dugo pamtiti. Možete računati na to da ćete postati zvijezda naslovnica inozemnih novina. (Pazite da ne razotkrijete intimne dijelove tijela i ne izlučujte sekrete, dokazano je da je to učinkovito samo kod premijernog izvođenja. Zakasnili ste da budete pionir.)

6. Sumnja i stid. Ne ponosite se svojom idejom, ili je opće nemate... Dakle, muče vas sumnje i stid... Budite suvremeni! Odbacite te arhaizme i neustrašivo kročite u nova nepoznata područja. Amater nije u stanju uočiti razliku između autentičnosti i imitacije. I ne bojte se suočiti sa stručnjacima, oni su također lažni.

7. Zaboravite na Publiku. Bolje se usredotočite na recepciju. Hrana i piće privlače novinare, stoga možete računati na vjerodostojan PR. Ako vaše umjetničko djelo ne kruži masovnim medijima, onda niti ne postoji.

8. Posljednja stvar su vaši maniri. Namjerna zapuštenost doprinijet će šarmu vaše aure, i uravnotežiti će vašu karmu. Radite sve što vam se radi, opustite se i ponašajte se nesputano. Cinizam je ekvivalent snazi i superiornosti. Marljivost, promišljenost, disciplina... zašto bi se genij ograničavao svom tom zamornom pedanterijom?

9. Ili možda ipak sumnjate da niste genij?

Drugi dio

Napomena za publiku

Uvod upozorenja

Ako vi kao gledatelj želite naći nešto autentično i jedinstveno u umjetnosti, zastanite na trenutak i razmislite: jeste li zaista toliko zasićeni svojim mirnim predvidljivim životom da biste se željeli iscrpljivati na najperverzniji način? Napor percepcije, grč dijaloga, sumnje, pomanjkanje razumijevanja, troškovi, nakon svega zašto biste pobogu sve to željeli? Čak i ako uspijete naći nešto vrijedno u toj gomili smeća koju zovu suvremenom umjetnošću, kako ćete naći snage da nastavite dalje s vašim životom, jednom kada izgubite svoj mir? Posvetite se zarađivanju novca, ne bacajte dragocjeno vrijeme na promatranje tog malodušnog spektakla. U slučaju da imate dovoljno novaca (sumnjam da itko ima), tad se povucite negdje duboko u prirodu. Priroda je nešto što vas nikada neće razočarati. Ali ako dijelite mišljenje da je povremeni ulazak na umjetničku scenu uzbudljiviji i zanimljiviji od užitka u njedrima prirode, ili razmatranja vlastitih prihoda, ili pak ako ne možete uočiti razliku, tada je to, moj prijatelju, nešto sasvim drugo: ako precizno slijedite izvjestan skup načela bit ćete obilno nagrađeni.

Stoga, ako jedva čekate da doznate nešto o suvremenoj umjetnosti, evo nekoliko tajni koje vam mogu pomoći da pronađete ključ uspjeha.

1. Morate imati Istinsku žudnju da postanete dio umjetničkog procesa. Donesite čvrstu odluku, učinite sve što je za to potrebno i budite dosljedni.

2. Metoda: budite znatiželjni i svugdje gurajte svoj nos.

3. Ustrajnost: ne dopustite si da vas razočaraju.

4. Ponovo ustrajnost: ne gubite vjeru u činjenicu da iza svakog umjetničkog trika postoji skriveni razlog i smisao (osim žudnje za slavom i novcem). U svakom slučaju pokušajte iznaći smisao. Učinite to sami ili zatražite mišljenje kritičara.

5. Ustrajnost: (za potporu ponovno zatražite pomoć od kritičara, možda čak onog istog iz prethodne točke).

6. Konačna istina: gledatelj mora biti uvjeren da bi on, kad bi postao umjetnikom, stvarao daleko bolja, talentiranija i dublja djela nego itko drugi.

7. I to je konačna istina, zar ne?

P.S. Samo još jedan savjet – slijedeći sve te savjete, svu odgovornost sa svojih ramena možete svaliti na savjetodavca.

S engleskoga prevela Silva Kalčić

Irina Grabovan je umjetnica, likovna kritičarka i kustosica rođena u Rusiji. S nizozemskim umjetnikom Ronom Sluikom osnovala je i vodi umjetnički centar AoRTa u Chişinau, Moldavija. Objavila je knjige This is my house. The cruel Paradise (2003., s R. Sluikom), We emerge (2004., s Ulayevim fotografijama), Moldavisch Blauw… and other colors (2004., s R. Sluikom).

preuzmi
pdf