#440 na kioscima

203%2005


5.4.2007.

Katarina Luketić  

Talozi prošlosti

U Goldsteinovoj se knjizi sažima – na fascinantno jednostavan i lucidan način – golema građa o privatnoj povijesti jedne obitelji, javnom životu grada Karlovca, vladavini NDH-a i Drugom svjetskom ratu, stradanjima i logorima, te o mnogim poslijeratnim događajima u kojima se ogledaju recidivi prošlosti


Kada počinje 1941. godina? Koliko dugo traje? Vraća li se stalno u našoj povijesti? Što ona znači za kasnije godine, za 1945., 1948., 1971., 1991...?” To su ključna pitanja knjige Slavka Goldsteina 1941. Godina koja se vraća kako ih je odredila Latinka Perović na javnom razgovoru organiziranom u povodu izlaska knjige u Hrvatskom novinarskom društvu u Zagrebu. Ugledna beogradska političarka i povjesničarka sasvim je imala pravo – u Goldsteinovoj se knjizi doista prelamaju i kristaliziraju najvažnija povijesna iskustva koja su u posljednjih sedamdesetak godina dubinski obilježila ova područja. Kroz priču o obitelji Goldstein i kroz mnogobrojne pojedinosti o tadašnjim događajima, autor sintetizira sve ono što je obilježilo stvarnost ovih područja, počevši od stvaranja NDH-a do devedesetih, ono što se tako često zaboravljalo, prešućivalo, falsificiralo..., i konačno ono što i danas – u vremenu “slatke” tranzicijske amnezije kada se želi vjerovati da je politika konačno sišla s pozornice – u bitnom određuje naše kretanje.

Protiv amnezije

Goldsteinova knjiga istodobno je i autobiografija i obiteljska kronika, i svjedočanstvo i historiografska studija, i dokument i književnost i znanost. U njoj se sažima – na fascinantno jednostavan i lucidan način – golema građa o privatnoj povijesti jedne obitelji, o javnom životu grada Karlovca, o vladavini NDH-a i Drugom svjetskom ratu, o stradanjima i logorima, te o mnogim poslijeratnim događajima u kojima se ogledaju recidivi prošlosti. Knjiga je nastala u želji da se trajno memorira tragedija jednog vremena, i to pomoću vraćanja u vrijeme zločina, u središte društvene traume, te kroz osobno iskustvo izravnije i vjerodostojnije posvjedoči o svemu što se tih godina događalo. Svjestan varljivosti sjećanja sam Goldstein na više mjesta u knjizi navodi kako je vlastita sjećanja nastojao uvijek iznova provjeriti u dokumentima, knjigama i tuđem pamćenju. Rezultat tog istraživanja i “provjeravanja sebe” iznimno je bogata i dinamična književničko-historiografska tekstura, u kojoj su osobna sjećanja popraćena i prepletena s tuđim sjećanjima, svjedočanstvima ili istraživanjima. Mirjana Gross je na spomenutom razgovoru o tome izjavila: “Svako sjećanje izvire iz osobnog doživljaja ili pričanja o pojedinim povijesnim zbivanjima, no slična iskustva izazivaju vrlo različita sjećanja... Pamćenje je zapravo loš vodič u prošlost ako se ne suočava s profesionalnim historijskim istraživanjem.”

Dodatne motive za pisanje zacijelo treba tražiti i u autorovoj želji da se razotkrije silina amnezije koja je potisnula mnoge događaje i omogućila nakaradne kvazi historijske interpretacije tijekom posljednjih petnaestak godina. Uz to, poticaj su vjerojatno bili i neznanje, nezainteresiranost i osjećaj “neodgovornosti” za zločine predaka koji danas kod mnogih prevladavaju. Govoreći o pogubnosti te kolektivne amnezije i prekrajanju povijesti u procesu oblikovanja identiteta, Mirjana Gross ocrtala je europski kontekst i činjenice kako se u drugim zemljama još dugo nakon rata zaboravljala i prešućivala uloga domaćih vlasti i stanovništva u fašističkoj okupaciji, njihova izravna kolaboracija ili pasivno preživljavanje, zaključujući provokativno da je “poslije rata Europa izgrađena na namjernoj amneziji” (u cijelosti tekst je objavljen u Jutarnjem listu, 29. ožujka 2007.).

Blagost i pravednost

Pišući o zatvaranju i stradanju oca u logoru Jadovno na Velebitu, o majčinu boravku u zatvoru, oduzimanju očeve knjižare i iseljenju iz stana, sudbinama mnogih prijatelja i stanovnika grada..., Goldstein je majstorski ocrtao atmosferu vremena terora i prevrata. Teško je pronaći djelo u našoj suvremenoj publicistici koje s historiografskom preciznošću i književničkim erosom, toliko vjerodostojno i toliko potresno – a opet bez patetike i banalizacije teme – ocrtava poliperspektivnu sliku jednoga vremena.

Kroz knjigu se nižu portreti i bravurozne mini-biografije o mnogim Karlovčanima, Židovima, obiteljskim prijateljima, mladim komunističkim aktivistima, svima koji su pružali, riječima francuskog teoretičara Certeaua, dragocjene male otpore svakodnevici što je u konačnici rezultiralo slomom nakaradne ideologije. Autor pomoću dokumenata i sjećanja preživjelih nastoji rekonstruirati i život u logorima i zatvorima u kojima je boravio njegov otac, pri čemu je osobito izražena solidarnost zarobljenika, onaj moralni život logoraša o čemu primjerice govori nedavno objavljena istoimena knjiga Tzvetana Todorova ili opsežna logoraška literatura. 

Osim toga, Goldstein portretira i mnoge sugrađane koji su stali uz ustašku vlast, provodili naređenja, prokazivali, služili propagandi režima kao novinski urednici ili pasivno promatrali zločine. Nakon rata mnogi od njih su pobjegli u emigraciju, ili im je suđeno na komunističkim sudovima, ili su pak spretno prekrojili svoje biografije prema novim pravilima. Upravo u opisima sudbina tih ljudi ogleda se osobita autorova pozicija; naime, Goldstein ponajprije nastoji razumjeti njihove postupke, ispričati njihovu priču bez moralizacije, bez skliznuća u govor mržnje i bez osvete. On jasno odvaja žrtve i zločince, upućuje na motive pojedinaca, pri čemu prikazi ljudi koji su stali na stranu ustaškog režima predstavljaju svojevrsne studije mentaliteta i obrazaca kako se ponaša/prilagođava opasnim vremenima.

Blagost i razumijevanje, a istodobna pravednost i osuda, vidljiva je primjerice kada piše o čovjeku koji je prije rata bio pomoćnik u knjižari njegova oca da bi ju zatim prisvojio iskoristivši njegov progon i protužidovsku politiku; ili o čovjeku koji se useljava u njihov stan u ljeto 1941.; ili o visokom ustaškom službeniku Vinku Nikoliću. Posljednja epizoda izvrsno ocrtava autorov diskurs: naime, sređujući ostavštinu Vinka Nikolića koja je početkom devedesetih iz emigracije stigla u Hrvatsku, bibliotekar u Nacionalnoj i sveučilišnoj knjižnici je među gomilom prepiske i dokumenata pronašao i pismo koje je Goldsteinov otac poslao sinu iz logora. Premda su se poznavali i više puta susreli, Nikolić nikada Goldsteinu nije spomenuo da posjeduje pismo njegova oca. I nakon svega, bolnog otkrića pisma koje je do njega putovalo šezdesetak godina, Goldstein ne koristi teške riječi za Nikolića, tadašnjeg visokog dužnosnika za propagandu u NDH-a i tridesetak godina u emigraciji i od 1990. u Zagrebu urednika Hrvatske revije. U tom neočekivano suzdržanom i slojevitom opisu Nikolića prepoznaje se osebujni autorov glas koji se čuva nepromišljenih i isključivih tonova, i koji Ivan Lovrenović smatra “sjajnom spisateljskom demonstracijom jedne potpune životne i intelektualne sabranosti”.

Binarne konstrukcije povijesti

Temeljita čitanja Goldsteinove knjige i interpretacija njezina naslova, vjerujem, tek slijede; prema reakcijama koje su se mogle čuti na spomenutom javnom razgovoru od Mirjane Gross, Ive Banca, Eugena Pusića, Latinke Perović, Marka Grčića, Miljenka Jergovića i Ivana Lovrenovića (čiji je tekst u njegovoj odsutnosti pročitan) riječ je o jednom od onih prijelomnih djela što znatno mijenjaju naš odnos prema prošlosti i provociraju daljnje rasprave, daljnja istraživanja, tuđa sjećanja... Knjiga je tako iznimno zanimljiva i “poučna” ne samo povjesničarima, svjedocima NDH-ova terora ili generacijama koje su se oblikovale u komunizmu; nego i onim mlađima koji sebe često uvjeravaju da nisu opterećeni demonima prošlosti i da su iza leđa, na smetlištu 20. stoljeća ostavili sablasti ustaša i partizana, fašista i komunista, Jasenovca i Bleiburga. Kada knjigu definiram starinskom riječju “poučna” ne mislim toliko na brojnost podataka i izvora o jednom vremenu, koliko na osobiti diskurs autora koji nas upućuje na to kako se može govoriti o ratu i prošlosti, o zločinima i žrtvama.

Naime, naš je javni govor u velikoj mjeri opterećen pojednostavljivanjem i banaliziranjem prošlosti, te njezinim tumačenjem isključivo kroz prizmu binarnosti. U različitim vremenima, ovisno već o tome tko drži moć, te binarnosti se vrijednosno zamjenjuju, pa negativno naslijeđe odjedanput postaje pozitivno, potisnuti identitet onaj koji vrijedi istaknuti i sl. Riječima Mirjane Gross: “U postkomunističkim zemljama proklinje se sve što je nekada bilo službena istina koja se sada smatra službenom neistinom.” Tijekom devedesetih došlo je do apologije ustaštva, i to dobrim dijelom pod pritiskom povratnika iz emigracije i Tuđmanovom zaštitom. Vremena su se ipak promijenila i više se javno ne očituju veličanja zločinačkog endehaškog režima; danas je pak, smatra Ivo Banac, “puno teže kritizirati komunizam negoli ustaštvo”.

Kako pisati u traumi?

U iskonstruiranoj i na binarnoj podjeli temeljenoj povijesti, kada se kao idoli nacije smjenjuju antifašisti i ustaše, kada se u kratkom vremenu poskidaju svi spomenici starim herojima i postave oni novima, stvarno iskustvo i traume koje iz njega proizlaze ostaju potisnute. Govoreći o ovoj knjizi Marko Grčić je istaknuo tu našu “historizaciju intime” i “intimizaciju historije”, ono u stvarnosti često i bolno “spajanje proturječnih ideologija u jednoj jedinoj obitelji” čime se onda manipulira prema potrebi vladajućih.

Goldstein se opire takvom pojednostavljivanju prošlosti i zauzimanju čvrstih ideoloških stajališta; u tom smislu kroz knjigu se, osim snažne kritike ustaškog pokreta, provlači i kritika komunističkog jednoumlja, poslijeratnog razračunavanja s protivnicima ili nepromišljena revolucionarnog fanatizma. Jedino što autor dosljedno kroz cijelu knjigu brani jesu temeljne ljudske vrijednosti koje su se te 1941. godine nepovratno poremetile; u vremenu – citirat će u knjizi više puta Andrića – “kada je neki ludi vjetar udario u glave i u duše ljudi”.

Ukratko, Goldstein u 1941. Godini koja se vraća pokazuje kako se može pisati o traumi – i onoj privatnoj zbog stradanja oca, i onoj kolektivnoj zbog stradanja Židova i svih protivnika režima NDH-a – kako se može upregnuti svoje sjećanje ne zato da bi se osvetili, manipulirali ili sebe zavarali, nego zato da bi razumjeli i prepoznali što nam je činiti kada se takvo što dogodi.

 
preuzmi
pdf