Bruno Glavič
U luci
S opkoljenog tankera
čelični kranovi grabe kontejnerske jedinice
utovarujući ih na gole željezničke vagone
za slobodnu zonu.
Iz kontejnera žeže opojan miris
mrtvih mišićavih crnaca.
Utovar
S ranim jutrom
lučki radnici izranjaju iz magle
tegleći hladnoću na plavim i sivim kombinezonima
preskačući tračnice cijevi i kablove
prenose pletene stolove i stolce
na iskrcajnom doku D2
slažući ih na hrpu
pored golemih kamionskih guma.
Udaljeno udaranje željezničkih vagona
siječe nebo na prikladne komade.
Asfalt
Radnici nagi do pasa
ili samo u potkošuljama
obasjani jarkim suncem
mladi i mišićavi
ili stari i sjedokosi
svi do jednoga
čvrsto stežu čelične strojeve
istovremeno razarajuće i grandiozne
skladno napredujući
metar po metar
razvaljuju i obnavljaju ulice.
Ranoranilac
Jutrom ustaje rano
promatrajući radnike na odlasku
odlazi na tržnicu
noseći pletenu košaru od pruća
malo luka krumpira
salata jabuke breskve
kruh s kioska dnevne novine
i pušlek briga
to ste znali
čim ste se na tren pogledali
stojeći oboje u redu za sir
da uz kavu poslije podneva
razmišlja u koju brigu će vas smjestiti
a radnike potiho motriti na dolasku s posla.
Slobodni penjači
Prolazeći među tvrdim stijenama
koje se polako stješnjuju
u okomit usjek
promatram
meke minijature slobodnih penjača
gipkim gmižućim pokretima
dosežu vrhunac
i prekoračivši ga
nestaju negdje na ivici neba.
Stolari
Dva stolara
mladići
stojeći sasvim uz rub
s betonskog tijela visoke zgrade
izbijaju suh okvir okna
treći
otpozadi
priprema prozorsko
prozračno krilo.
Gužva
Prometnici u žutim prslucima
mašu rukama na sve strane
histerično ali usklađeno.
Golemo raskrižje
pretrpano gmižućim
automobilima kamionima
tramvajima autobusima
pješacima biciklistima
tone u jutarnji kaos.
Mala skupina radnika
neprimjetno
priljubljena
omotana
oko semafora
razabire po instalacijama.
Pored jezera
Na golom prašnjavom igralištu
pakistanski građevinari u bijelim hlačama i puloverima
palicama za kriket udaraju gumenu lopticu
zaneseni igrom ponekad prejako
ubrzavajući loptica uleti u vodu
mirna površina jezera načas zakrekeće.
Jata
Zabačenim rukavcima
u lovu na sive patke naočarke
nakon pucnja
goniči uskaču u visok šaš
donoseći laka pernata tijela.
Sjedeći u predvečerje
uz pucketajući mir vatre
glasnim lavežom pozdravljaju jata.
Vretenasta tijela zrakoplova
U smrtnom
akrobatskom hropcu
vretenasta tijela zrakoplova
sudarivši se sučelice
tik nad tlom
rascvjetana
u plamteću sferu
izbacuju užarene komade
željeza
koji kao nijeme repatice
padaju na nijeme promatrače
ostavljajući za sobom
lelujave tragove
vjetrom
nošenog dima.
Poslije nesreće u rudniku dijamanata
Izvukli su tijela
već sljedeće jutro
izgledala su kao da ih je netko prebio
i potom pobacao u blato.
Prije no što su ih ugurali u vreće
pretresli su im džepove
za svaki slučaj.
Bruno Glavič rođen je 1977. u Zagrebu. Trenutno je apsolvent je na Pravnom fakultetu. Bavi se biciklizmom i fotografijom. Ipak, htjedoh reći koju o pretovaru,/ali/nisam tome ni promatrač,/pak/moja zapažanja ne jamče ništa ni o čemu, pisao je Milorad Stojević u svojoj, parafrazom antologijske Dizdarove konkluzije naslovljenoj, pjesmi Valja Rijeci preko nas, odričući se eksplicitno pozicije promatrača, a ipak osiguravajući i potvrđujući svojim opažajima, iako kvalitativno nepouzdanu, evidentnu (est)etičku egzistenciju. Glavič, nastavljajući se na ‘’neorealističku’’ poetiku maksimalne referencijalne transparencije označitelja dobrog dijela mlađeg domaćeg pjesništva devedesetih i nultih te potpuno ignorirajući baštinu ‘’tekstualne’’ matrice koja se u nas presudno artikulirala sedamdesetih (a čiji je možda najznačajniji predstavnik upravo Stojević), svojem poetskom protagonistu nameće dijametralno suprotnu poziciju – isti je, prije svega, upravo određen vlastitim statusom promatrača. Takva poetika manifestnog i permanentnog subjektivnog kadra, realizirana ‘’neutralnim’’ okom kamere – lišenim ovaj put Vertovljeve ili Dos Pasossove dominacije postupka, usredotočenosti na medijalne intervencije te kritičku ekstenziju čovjekova oka, a nasuprot tome aktivirajući njegovu navodnu tehniciziranu dokumentarnost – rezultira instrumentaliziranim, ametaforičkim, generalno figurama nesklonim, ‘’svakodnevnim’’, ogoljenim idiomom. Iako, u pokušaju da se protagonista svede na instrument za bilježenje, izostaje vidljivo relacioniranje na potezu subjekt – svijet, što će uvjetovati nizak stupanj refleksivnosti, oko kamere, već po prirodi izvornog (kao i tekstualnog) medija selektivno, i time, zbog sveprisutne mogućnosti manipulacije dodatno opterećeno, upućuje na neke svjetotvorne konstante. Pokoravanje prirode tehnikom, kultivacija, fordovski impuls adaptacije divljeg u civilizirano, ali i ‘’diktat tehnike’’ (Udaljeno udaranje željezničkih vagona/siječe nebo na prikladne komade) koji se javlja kao jedan od temeljnih provodnih motiva sada, u ekološki baždarenom, postindustrijskom sklopu dolazi oslobođen pozitivnog predznaka; apoteoza ali i ambivalencija tehnike istovremeno razarajuće i grandiozne tek je predmet rezignirane konstatacije. Izrazita dominacija maskulinog, provodni motiv (muškog) rada kao proizvodnog principa, iako poetički udaljeno i upravo izostankom femininog motivskog sklopa priziva još jedan izdanak ‘’kvarnerskog trolista’’, Rogića Nehajeva i njegove Lučke pjesme... te Pjesme o imenima, ženama i drugom. Pasivni promatrač ostaje, i uz opojan miris/mrtvih mišićavih crnaca, čvrst i ravnodušan, nevidljiv ali izvjestan, poput gnostičkog boga - sveprisutan i beskrajno udaljen. (Marko Pogačar)